CSN-skuld hos kronofogden
Men jösses... Blir alldeles stum av vissa åsikter jag läser om här!!
Kan ju börja med att säga att man kan visst FÅ pengar oxå. Det finns en bidragsdel oxå, fall ni nu hade missat det! Jag har flera gånger tagit bara bidragsdelen... just för att inte öka på mina lån. Funkar kanske inte när man är ensamstående, men för mig som är sambo och med ett liv utan bil... så funkar det för oss iaf.
Att folk kan sitta och tycka att beslut man tog som ung, de ska man straffas för hela livet, det är rätt skrämmande tycker jag. Mer än hälften av alla unga tar nog en hel del ovettiga beslut, i sin iver att ha blivit vuxna och faktiskt får bestämma själva. Man förstår ju inte alltid konsekvenserna av sitt handlande!
Med ett sånt tänkande, så skulle man ju förbjuda massa med saker.
Aborter skulle ju inte att vara å tänka på. Inte botande av könssjukdomar heller! Och för att inte tala om alla som får hudcancer pga solning, eller lungcancer och KOL pga rökning! Och i så fall så borde man ju
Då borde man inte få massa kostsam vård!! För det är ju val man gjort och då får man sota för det!! Alla saker skador som orsakas pga att man druckig alkohol eller pga riskfyllt agerande (inkl sporter). De borde ju inte få någon vård heller. För man har ju själv valt och då ska ju inte skattebetalarna behöva betala det! Eller??
Och det borde kanske gälla barnen oxå?? Leker de för vilt, så får man skylla sig själv! Leker man på ett lekland med klätterställningar och studsmattor och bryter benet... då kan man gott laga sitt eget ben, för sina egna pengar. Det är val man gjort!
Lite så känns det... om man ska basera allt på dumma val man gjort och aldrig ha förståelse för att man kan göra dumma val (faktiskt som vuxen oxå för den delen). Då borde det ju gälla allt och inte bara vissa saker!
Sen måste jag nog säga att väldigt få av de jag känner har en stor buffert som täcker en inkomstförlust en månad!! Ni kan ju sitta och säga vad ni vill, men sanningen är att större delen av befolkningen inte lever med goda marginaler. Väldigt många lever på gränsen till och med! Vissa kanske inte har något större val (se på en ensamstående låginkomsttagare utan större engagemang alls från den andra föräldern), andra kanske gör ett mer medvetet val att leva så!
Här hemma har vi en liten marginal! Men absolut inte så att det täcker en hel månadsinkomst! Men det flyter på rätt bra för det mesta iaf! Nu bor vi i lägenhet och behöver inte så mkt för oförutsedda händelser som man behöver i hus då! Men iaf! Vi rullar på och klarar oss om pengarna blir sena osv. Skulle båda vi bli utan pengar en hel månad skulle vi inte klara av räkningarna... men vi skulle kanske ha till mat och sånt iaf tror jag.
Blir iaf lite rädd när jag läser om hur iskalla och helt utan förståelse och medkänsla vissa verkar vara. Lika ställd vart jag när så många röstade på M, som för mig står för okänsla och egoism! Att man kan leva gott i sin välfärd medan grannarna, släkten eller kompisarna knappt har mat för dagen. Nä, det är inget för mig!! Jag delar gärna med mig till de som har det sämre ställt än mig!! Trots att vi bara ligger på medel-hög inkomst och inte har överflöd att dela med oss av!!