Inlägg från: Anonym (undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrar)

CSN-skuld hos kronofogden

tillit71 skrev 2009-06-09 11:15:14 följande:
    Till mej sa dom att pricken inte berör dom.Att jag först får söka till nästa termin eftersom jag sitter nu o betalar 1550 kr / månad året ut till dom. Kfm skulden jag hade har jag betalat men jag får inga lån hos dom eftersom jag har denna skuld kvar...
    hur menar du? att du måste ha betalat tillbaka hela ditt lån som du har hos csn innan du kan ta ett nytt lån, eller bara det du är efter med i betalningarna?

Min sambo har ett lån på ca 35000 kvar på, han har tidigare fått några csn räkningar till kf, men dessa är betalda. Idag är han ikapp med sina betalningar och betalar som han ska varje månad. Då borde han väl rimligtvist kunna ta ett nytt lån?
  • Anonym (undrar)

De flesta människor är faktiskt bara ett par räkningar från att kunna hamna i sitsen där de får skulder. Strular det ihop sig med ersättning av lön, sjukersättning, a-kassa eller vad det nu kan vara så är det långt ifrån alla som har så mycket sparat att de klarar sig ändå.

De som inte kan förstå det har inte stor insikt i hur det faktiskt ser ut för många svenska hushåll och inte heller någon empati heller vad det verkar...

• Anonym (undrar)
    Anonym (?) skrev 2009-06-10 11:22:17 följande:
    Anonym (undrar) skrev 2009-06-10 08:56:37 följande: Jag må vara en moralkärring, men jag måste inflika att man inte blir stressad och deprimerad av att ha skulder om man inte har lånat för mycket. Jag är inte ett dugg stressad eller deprimerad över mina skulder (studieskulder och bolån).
    Med andra ord borde knappt någon av dagens studenter få ta studielån då de inte får så mkt pengar under tiden och de flesta inte har mer än ett par tusen efter att räkningar och studielitteratur är betalt?

vad lever du i för verklighet egentligen?
    Anonym (jo men...) skrev 2009-06-11 01:32:24 följande:
    jo kan hända att man får låna igen, men de kollar också på ditt förra studieresultat har jag fått höra just ifrån csn eftersom jag är i samma sits själv.jag ska plugga i höst (har jag bestämt mig för!) och ska betala in det jag är skyldig nu under sommaren, men sen vet jag inte vad de beslutar ändå. men man kan ju alltid lämna in en ansökan iaf. d et ska jag göra.
    det kanske kan hjälpa att skriva ett personligt brev med i ansökan som förklarar omständigheterna för varför det blev som det blev för dig. Vet att min syrra fick dispens av csn när hon inte hann med sina studier pga skilsmässa och flytt till annan stad. Egentligen skulle hon inte ha fått låna för fortsatta studier för att hon släpade med nån gammal kurs, men de gick med på det iallafall.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (?) skrev 2009-06-11 13:26:30 följande:
    Anonym (undrar) skrev 2009-06-11 11:11:42 följande: Man "får" inte så mycket pengar under tiden, man får LÅNA pengar. Och hur mycket man har kvar att leva på varje månad är inte det mitt inlägg handlade om. Jag anser att man måste ha en buffert att kunna ta av om nu utbetalning av lön, studielån, föräldrapenning eller vad det nu må vara blir försenad. Har man inte det ska man inte få låna mer pengar eftersom risken då är stor att man hamnar på obestånd.
    jag har inte påstått att man får pengar, få ta studielån skrev jag.
    tycker det verkar som att du bara vill tjafsa för tjafsandets skull

sen finns ju en bidragsdel som är olika stor beroende på om man har barn tex.

Men jag håller inte med dig, visst ska man tänka sig för innan man tar lån, men att studera är något alla ska kunna göra i sverige, vilket är jättebra.
    Om man är nybakad student och vill fortsätta läsa så måste man väl få göra det utan att först jobba flera år för att ha en buffert. Tycker ditt resonemang inte är riktigt hållbart även fast det såklart alltid är bra att ha undanstoppade pengar. Alla har dessvärre inte den lyxen.
Svar på tråden CSN-skuld hos kronofogden