• Anonym (csn-skuld)

CSN-skuld hos kronofogden

Om man har väldigt mycket csn-skuld hos kronofogden, men lyckas betala den, får man då ta csn-lån igen? Nästan hela mitt lån har hamnat där men jag vill läsa igen, tänker göra allt för att betala av på min skuld. Men får jag verkligen ta lån igen när allt är betalt?

• Svar på tråden CSN-skuld hos kronofogden
  • Anonym (csn-skuld)

För att jag gick en dum utbildning och inte fick jobb, nästa gång ska jag givetvis gå en smart utbilding och få ett bra jobb med lön. Anledningen till att jag inte kunde betala mitt lån var att jag var arbetslös helt utan inkomst. Sen började bollen rulla och den rullade tyvärr för snabbt...
    När jag betalat av alla mina skulder + ränta så har jag betalat tillbaka mycket mer än vad jag lånade från början, tänkt på det?

Ska man inte få en ny chans? Jag är inte "sådan" egentligen, trodde aldrig att jag skulle hamna i denna sits! Jag har ont i magen varje dag pga mina skulder! Skäms och mår fruktansvärt. Men om jag inte pluggar kommer jag aldrig få ett bra liv, jag får ju bara "skitjobb". Läser jag och får ett bra jobb kommer jag vara med i "matchen" igen och aldrig någonsin skaffa mig skulder igen!

• tillit71

Men tänk också på alla "idioter" som har studerat o tagit lån på lån och betalar av men inte har en chans att bli skuldfri innan pensionen...

Sånt är värre tycker jag.

För alla skulder till csn försvinner när man går i pension.
    Och man betalar ju bara av 2 % tror jag det är av det man tjänar och tänk alla dom som egentligen tjänar massor men uttåt sett tjänar pyttelite.

Nä hoppas att dom flesta är ärliga i alla fall och hinner betala av innan pensionen.

• Anonym (Lycka till!)

Om lånet gått till kronofogden och personen ifråga betalar tillbaka så får ju vi sk skattebetalare tillbaka ännu mer pengar med räntor som tillkommer etc. Det är väll jättebra att man kan få mer än en chans, så länge det inte skadar någon.
    Lycka till med studierna!

• Anonym (csn-skuld)

Tack!
    fast det kommer nog ta mig 1-2 år att betala av allt, så det blir studier om ett par år isåfall!

• prinsesstårtan

Anonym (csn-skuld) skrev 2009-06-09 11:21:47 följande:

För att jag gick en dum utbildning och inte fick jobb, nästa gång ska jag givetvis gå en smart utbilding och få ett bra jobb med lön. Anledningen till att jag inte kunde betala mitt lån var att jag var arbetslös helt utan inkomst. Sen började bollen rulla och den rullade tyvärr för snabbt...När jag betalat av alla mina skulder + ränta så har jag betalat tillbaka mycket mer än vad jag lånade från början, tänkt på det?Ska man inte få en ny chans? Jag är inte "sådan" egentligen, trodde aldrig att jag skulle hamna i denna sits! Jag har ont i magen varje dag pga mina skulder! Skäms och mår fruktansvärt. Men om jag inte pluggar kommer jag aldrig få ett bra liv, jag får ju bara "skitjobb". Läser jag och får ett bra jobb kommer jag vara med i "matchen" igen och aldrig någonsin skaffa mig skulder igen!
    Men du tyckte förmodligen inte att din förra utbildning var dum då. det kanske du tycker om den här med när du inte får något jobb och kan betala igen....
    Å den räntan du har betalat täcker inte den kostnaden som det kostar staten att ligga ute med dina pengar.

Men som dom sagt nu så får du ju låna så gör det.
  • Anonym (L)
    prinsesstårtan skrev 2009-06-09 11:17:14 följande:
    Anonym (csn-skuld) skrev 2009-06-09 11:07:07 följande:
    Därför att jag tycker att man har förbrukat sin chans till att på skattebetalarnas bekostnad få låna pengar till studier när man låter det gå till kronofogden. om du inte betalade av förra gången varför skulle du göra det nu?
    Alla har väl rätt till en andra chans??
    Hon kommer ju betala sin skuld, om hon hade struntat i det skulle det vara en annan sak.
  • prinsesstårtan

Anonym (L) skrev 2009-06-09 11:29:08 följande:

Alla har väl rätt till en andra chans??Hon kommer ju betala sin skuld, om hon hade struntat i det skulle det vara en annan sak.
    Nej jag tycker inta alltid att man har rätt till en andra chans.

Men vad jag tycker äe ovidkommande, hon får ju låna......
  • Anonym (L)
    prinsesstårtan skrev 2009-06-09 11:27:52 följande:
    Anonym (csn-skuld) skrev 2009-06-09 11:21:47 följande:
    Men du tyckte förmodligen inte att din förra utbildning var dum då. det kanske du tycker om den här med när du inte får något jobb och kan betala igen....Å den räntan du har betalat täcker inte den kostnaden som det kostar staten att ligga ute med dina pengar.Men som dom sagt nu så får du ju låna så gör det.
    Vad kostar inte alla som är arbetslösa då?? Och missbrukarna?
    Då är det väl bättre att hon VILL studera och ha chansen att få ett jobb!

Fattar inte hu du tänker men antagligen har du väl det så bra ställt så du skiter i alla. Varför bryr du dig om att staten ligger ute med pengar det är väl inte dina pengar..
  • Anonym (csn-skuld)
    prinsesstårtan skrev 2009-06-09 11:27:52 följande:
    Anonym (csn-skuld) skrev 2009-06-09 11:21:47 följande: Men du tyckte förmodligen inte att din förra utbildning var dum då. det kanske du tycker om den här med när du inte får något jobb och kan betala igen.... Å den räntan du har betalat täcker inte den kostnaden som det kostar staten att ligga ute med dina pengar. Men som dom sagt nu så får du ju låna så gör det.
    Så om jag var ung och gjorde ett dåligt val? Nej, jag kommer inte gå en dum utbildning igen. Jag är äldre nu, då var det mest på "kul" nu är det allvar. Jag betalade de första åren jättebra men sedan blev jag arbetslös och hade inga pengar alls!
    Människor ska alltså inte få en andra chans enligt dig? Om jag betalar av all min skuld har jag ju betalat av mitt lån eller hur!
  • Anonym (undrar)
    tillit71 skrev 2009-06-09 11:15:14 följande:
    Till mej sa dom att pricken inte berör dom.Att jag först får söka till nästa termin eftersom jag sitter nu o betalar 1550 kr / månad året ut till dom. Kfm skulden jag hade har jag betalat men jag får inga lån hos dom eftersom jag har denna skuld kvar...
    hur menar du? att du måste ha betalat tillbaka hela ditt lån som du har hos csn innan du kan ta ett nytt lån, eller bara det du är efter med i betalningarna?

Min sambo har ett lån på ca 35000 kvar på, han har tidigare fått några csn räkningar till kf, men dessa är betalda. Idag är han ikapp med sina betalningar och betalar som han ska varje månad. Då borde han väl rimligtvist kunna ta ett nytt lån?
Svar på tråden CSN-skuld hos kronofogden