• Anonym (csn-skuld)

CSN-skuld hos kronofogden

Om man har väldigt mycket csn-skuld hos kronofogden, men lyckas betala den, får man då ta csn-lån igen? Nästan hela mitt lån har hamnat där men jag vill läsa igen, tänker göra allt för att betala av på min skuld. Men får jag verkligen ta lån igen när allt är betalt?

• Svar på tråden CSN-skuld hos kronofogden
  • Anonym (bitter, ja)

Jag vill bara påpeka att vem som helst kan hamna i en sits där man får skulder.. Eller ja, alla som har relativt dåligt med pengar...

Och faktiskt så tycker jag det är oförskämt att påpeka och sitta och säga att man hoppas att TS inte får nytt lån.. Ni anar inte hur stressad och deprimerad man blir av att ens ha skulder. Det är dessutom inte det tråden handlade om.

TS skrev en enkel fråga, men nejdå, alla moralkäringar måste flika in massa OT och inte svara på frågan. Varför blir det alltid så på FL?

• Anonym

ring csn å kolla om du får låna igen!?

• Anonym (undrar)

De flesta människor är faktiskt bara ett par räkningar från att kunna hamna i sitsen där de får skulder. Strular det ihop sig med ersättning av lön, sjukersättning, a-kassa eller vad det nu kan vara så är det långt ifrån alla som har så mycket sparat att de klarar sig ändå.

De som inte kan förstå det har inte stor insikt i hur det faktiskt ser ut för många svenska hushåll och inte heller någon empati heller vad det verkar...

• Anonym (Tja)

Ibland blir man alldeles fnissig! Först till saken; hoppas det löser sig TS!! Klart att du har rätt till en andra chans, det är ju knappast mord vi talar om här Och alla Ni som hoppas att TS inte får låna, har försuttit sin chans, gjort bort sig och generellt sett sumpat sin enda chans i livet; get over it! Ni är ju inte så himla perfelta själva, eller? Eller Ni kanske är av den åsikten att man alltid bäddar som man ligger? (individbaserat perspektiv)

• Anonym (?)

Anonym (undrar) skrev 2009-06-10 08:56:37 följande:

De flesta människor är faktiskt bara ett par räkningar från att kunna hamna i sitsen där de får skulder. Strular det ihop sig med ersättning av lön, sjukersättning, a-kassa eller vad det nu kan vara så är det långt ifrån alla som har så mycket sparat att de klarar sig ändå. De som inte kan förstå det har inte stor insikt i hur det faktiskt ser ut för många svenska hushåll och inte heller någon empati heller vad det verkar...
    Om man inte har en buffert som täcker ett par räkningar om inte lön, sjukersättning, a-kassa eller vad det nu må vara kommer i tid, ska man DEFINITIVT inte få låna pengar på skattebetalarnas bekostnad.

Anonym (bitter, ja) skrev 2009-06-10 03:00:19 följande:
    Ni anar inte hur stressad och deprimerad man blir av att ens ha skulder.
    Jag må vara en moralkärring, men jag måste inflika att man inte blir stressad och deprimerad av att ha skulder om man inte har lånat för mycket. Jag är inte ett dugg stressad eller deprimerad över mina skulder (studieskulder och bolån).
  • Anonym (jo men...)

jo kan hända att man får låna igen, men de kollar också på ditt förra studieresultat har jag fått höra just ifrån csn eftersom jag är i samma sits själv.
    jag ska plugga i höst (har jag bestämt mig för!) och ska betala in det jag är skyldig nu under sommaren, men sen vet jag inte vad de beslutar ändå.
    men man kan ju alltid lämna in en ansökan iaf. d et ska jag göra.

• Anonym (PQ)

Anonym (?) skrev 2009-06-10 11:22:17 följande:

Om man inte har en buffert som täcker ett par räkningar om inte lön, sjukersättning, a-kassa eller vad det nu må vara kommer i tid, ska man DEFINITIVT inte få låna pengar på skattebetalarnas bekostnad.
    Haha, ja nu är det ju CSN som beslutar om TS får låna mer pengar. Finns det andra saker du vill skära ner på för de som liksom TS fått skulder hos kronofogden? Ska sådana nekas eventuell föräldrapenning, bostadsbidrag eller sjukpenning?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (undrar) skrev 2009-06-10 08:56:37 följande: Jag må vara en moralkärring, men jag måste inflika att man inte blir stressad och deprimerad av att ha skulder om man inte har lånat för mycket. Jag är inte ett dugg stressad eller deprimerad över mina skulder (studieskulder och bolån).
    Med andra ord borde knappt någon av dagens studenter få ta studielån då de inte får så mkt pengar under tiden och de flesta inte har mer än ett par tusen efter att räkningar och studielitteratur är betalt?

vad lever du i för verklighet egentligen?
    Anonym (jo men...) skrev 2009-06-11 01:32:24 följande:
    jo kan hända att man får låna igen, men de kollar också på ditt förra studieresultat har jag fått höra just ifrån csn eftersom jag är i samma sits själv.jag ska plugga i höst (har jag bestämt mig för!) och ska betala in det jag är skyldig nu under sommaren, men sen vet jag inte vad de beslutar ändå. men man kan ju alltid lämna in en ansökan iaf. d et ska jag göra.
    det kanske kan hjälpa att skriva ett personligt brev med i ansökan som förklarar omständigheterna för varför det blev som det blev för dig. Vet att min syrra fick dispens av csn när hon inte hann med sina studier pga skilsmässa och flytt till annan stad. Egentligen skulle hon inte ha fått låna för fortsatta studier för att hon släpade med nån gammal kurs, men de gick med på det iallafall.
  • beabus87

Ja, så fort man betalat in det man är skyldig så går det att ta lån från csn igen. Det fungerade för mig.

• Anonym (PQ)

Anonym (undrar) skrev 2009-06-11 11:11:42 följande:

Med andra ord borde knappt någon av dagens studenter få ta studielån då de inte får så mkt pengar under tiden och de flesta inte har mer än ett par tusen efter att räkningar och studielitteratur är betalt?vad lever du i för verklighet egentligen?

det kanske kan hjälpa att skriva ett personligt brev med i ansökan som förklarar omständigheterna för varför det blev som det blev för dig. Vet att min syrra fick dispens av csn när hon inte hann med sina studier pga skilsmässa och flytt till annan stad. Egentligen skulle hon inte ha fått låna för fortsatta studier för att hon släpade med nån gammal kurs, men de gick med på det iallafall.
    Ja jag fick också dispens när jag skrev ett brev och förklarade varför jag hade misslyckats med de senaste studierna.
  • Anonym

Jag hade oxå studieskuld till CSN som blidde betalt av i dec förra året, kom in på högskolan som reserv nu i feb och fick beviljat lån+bidrag..så svaret på frågan är ja....bara du har betalt tillbaks den gamla skulden.

• Anonym (?)

Anonym (PQ) skrev 2009-06-11 01:42:02 följande:

Haha, ja nu är det ju CSN som beslutar om TS får låna mer pengar. Finns det andra saker du vill skära ner på för de som liksom TS fått skulder hos kronofogden? Ska sådana nekas eventuell föräldrapenning, bostadsbidrag eller sjukpenning?
    Det är väl en dum fråga? Det går ju inte att jämföra överhuvudtaget. CSN handlar ju om pengar man får låna, som sen ska betalas tillbaka (vilket TS uppenbarligen inte klarat av eftersom då hade hon inte hamnat i denna situation). De andra pengarna betalas ut från socialförsäkringssystemet till alla som har rätt till dem och är ju inte alls några lån.
  • Anonym (?)

Med andra ord borde knappt någon av dagens studenter få ta studielån då de inte får så mkt pengar under tiden och de flesta inte har mer än ett par tusen efter att räkningar och studielitteratur är betalt?vad lever du i för verklighet egentligen?
    Man "får" inte så mycket pengar under tiden, man får LÅNA pengar. Och hur mycket man har kvar att leva på varje månad är inte det mitt inlägg handlade om. Jag anser att man måste ha en buffert att kunna ta av om nu utbetalning av lön, studielån, föräldrapenning eller vad det nu må vara blir försenad. Har man inte det ska man inte få låna mer pengar eftersom risken då är stor att man hamnar på obestånd.
  • Anonym (Skrämmande)

Men jösses... Blir alldeles stum av vissa åsikter jag läser om här!!
    Kan ju börja med att säga att man kan visst FÅ pengar oxå. Det finns en bidragsdel oxå, fall ni nu hade missat det! Jag har flera gånger tagit bara bidragsdelen... just för att inte öka på mina lån. Funkar kanske inte när man är ensamstående, men för mig som är sambo och med ett liv utan bil... så funkar det för oss iaf.

Att folk kan sitta och tycka att beslut man tog som ung, de ska man straffas för hela livet, det är rätt skrämmande tycker jag. Mer än hälften av alla unga tar nog en hel del ovettiga beslut, i sin iver att ha blivit vuxna och faktiskt får bestämma själva. Man förstår ju inte alltid konsekvenserna av sitt handlande!

Med ett sånt tänkande, så skulle man ju förbjuda massa med saker.
    Aborter skulle ju inte att vara å tänka på. Inte botande av könssjukdomar heller! Och för att inte tala om alla som får hudcancer pga solning, eller lungcancer och KOL pga rökning! Och i så fall så borde man ju
    Då borde man inte få massa kostsam vård!! För det är ju val man gjort och då får man sota för det!! Alla saker skador som orsakas pga att man druckig alkohol eller pga riskfyllt agerande (inkl sporter). De borde ju inte få någon vård heller. För man har ju själv valt och då ska ju inte skattebetalarna behöva betala det! Eller??
    Och det borde kanske gälla barnen oxå?? Leker de för vilt, så får man skylla sig själv! Leker man på ett lekland med klätterställningar och studsmattor och bryter benet... då kan man gott laga sitt eget ben, för sina egna pengar. Det är val man gjort!

Lite så känns det... om man ska basera allt på dumma val man gjort och aldrig ha förståelse för att man kan göra dumma val (faktiskt som vuxen oxå för den delen). Då borde det ju gälla allt och inte bara vissa saker!
    Sen måste jag nog säga att väldigt få av de jag känner har en stor buffert som täcker en inkomstförlust en månad!! Ni kan ju sitta och säga vad ni vill, men sanningen är att större delen av befolkningen inte lever med goda marginaler. Väldigt många lever på gränsen till och med! Vissa kanske inte har något större val (se på en ensamstående låginkomsttagare utan större engagemang alls från den andra föräldern), andra kanske gör ett mer medvetet val att leva så!

Här hemma har vi en liten marginal! Men absolut inte så att det täcker en hel månadsinkomst! Men det flyter på rätt bra för det mesta iaf! Nu bor vi i lägenhet och behöver inte så mkt för oförutsedda händelser som man behöver i hus då! Men iaf! Vi rullar på och klarar oss om pengarna blir sena osv. Skulle båda vi bli utan pengar en hel månad skulle vi inte klara av räkningarna... men vi skulle kanske ha till mat och sånt iaf tror jag.

Blir iaf lite rädd när jag läser om hur iskalla och helt utan förståelse och medkänsla vissa verkar vara. Lika ställd vart jag när så många röstade på M, som för mig står för okänsla och egoism! Att man kan leva gott i sin välfärd medan grannarna, släkten eller kompisarna knappt har mat för dagen. Nä, det är inget för mig!! Jag delar gärna med mig till de som har det sämre ställt än mig!! Trots att vi bara ligger på medel-hög inkomst och inte har överflöd att dela med oss av!!

• Anonym (undrar)
    Anonym (?) skrev 2009-06-11 13:26:30 följande:
    Anonym (undrar) skrev 2009-06-11 11:11:42 följande: Man "får" inte så mycket pengar under tiden, man får LÅNA pengar. Och hur mycket man har kvar att leva på varje månad är inte det mitt inlägg handlade om. Jag anser att man måste ha en buffert att kunna ta av om nu utbetalning av lön, studielån, föräldrapenning eller vad det nu må vara blir försenad. Har man inte det ska man inte få låna mer pengar eftersom risken då är stor att man hamnar på obestånd.
    jag har inte påstått att man får pengar, få ta studielån skrev jag.
    tycker det verkar som att du bara vill tjafsa för tjafsandets skull

sen finns ju en bidragsdel som är olika stor beroende på om man har barn tex.

Men jag håller inte med dig, visst ska man tänka sig för innan man tar lån, men att studera är något alla ska kunna göra i sverige, vilket är jättebra.
    Om man är nybakad student och vill fortsätta läsa så måste man väl få göra det utan att först jobba flera år för att ha en buffert. Tycker ditt resonemang inte är riktigt hållbart även fast det såklart alltid är bra att ha undanstoppade pengar. Alla har dessvärre inte den lyxen.
  • Anonym (PQ)

Anonym (?) skrev 2009-06-11 13:23:44 följande:

Anonym (PQ) skrev 2009-06-11 01:42:02 följande:
    Det är väl en dum fråga? Det går ju inte att jämföra överhuvudtaget. CSN handlar ju om pengar man får låna, som sen ska betalas tillbaka (vilket TS uppenbarligen inte klarat av eftersom då hade hon inte hamnat i denna situation). De andra pengarna betalas ut från socialförsäkringssystemet till alla som har rätt till dem och är ju inte alls några lån.
    På dig lät det som ett straff för att man saknar en buffert. Studielån är till för att ALLA ska få en möjlighet att studera, inte enbart de få som har en buffert.
  • Anonym (PQ)

Anonym (?) skrev 2009-06-11 13:26:30 följande:

Man "får" inte så mycket pengar under tiden, man får LÅNA pengar. Och hur mycket man har kvar att leva på varje månad är inte det mitt inlägg handlade om. Jag anser att man måste ha en buffert att kunna ta av om nu utbetalning av lön, studielån, föräldrapenning eller vad det nu må vara blir försenad. Har man inte det ska man inte få låna mer pengar eftersom risken då är stor att man hamnar på obestånd.
    Läs om, läs rätt! "Få ta studielån" skrev "undrar", inget annat.
  • Anonym

Ja. Jag har 37 000 i skulder till fogden för CSN-skulder. Så fort dessa är betalda får jag ta lån igen. Fast jag skulle hellre hugga av mig armen än att ta CSN-lån igen.

Svar på tråden CSN-skuld hos kronofogden