Inlägg från: Happiest |Visa alla inlägg
  • Happiest

Min snart 9 månader gamla flicka är så grymt tyst, inget joller. Någon som varit med om det?

Jag har en dotter som blir 9 månader den 17 juni. Hon föddes en månad tidigt. Hon kan sitta och ålar runt så det motoriska tror jag hon hänger med i ganska bra. Men jag oroar mig för "talet". Hon har sedan hon föddes varit så grymt tyst. Hon är världens nöjdaste bebis och gråter inte onödan. Hon jollrar inget, har aldrig gjort. Hostar fram lite läten och skriker till ibland och gråter när det behövs . Men som sagt var inget joller och inget dada osv. Alla säger, men vad tyst och snäll hon är, man märker inte av henne ens... Och jag får en klump i magen när de säger så. Pratade med bvc på åtta månader kontrollen och berättade att jag tycker att hon är tyst och att jag bara får svarsljud ibland. Hörseln är det inget fel på för hon reagerar på minsta lilla. På bvc sa de bara att vi skulle prata mer om det på 10 månaderskontrollen om det inte vänt då.

'Är det någon som känner igen sig och kan berätta om sina erfarenheter!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-12 10:36
    Är det mycket folk omkring oss så säger hon inte ett läte överhuvudtaget för då är hon så grymt uppslukad av allt som händer omkring henne. Men när vi är själva hemma bara familjen och det är lugnt så säger hon ooo ouuu typ men inget mer avanserat än så, har aldrig hört henne säga aaa ens tror jag. Fy blir orolig när jag skriver ner det för då låter det ju så grymt onormalt. Men när man är med henne så är hon ju så med i övrigt så man tänker inte på det om man inte väljer att tänka på det så att säga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-02 09:12
    Är fortfarande orolig för vår lilla tös, när man träffar andra bebisar kommer man på hur de kan låta och så ser man att hon verkligen inte låter så.
    Hon har i alla fall utvecklat sig så att hon säger aaa eee oooo uuu och typ alla vokaler, men ännu ingen konsonant.Känns verkligen som att det måste lossna SNART

• Svar på tråden Min snart 9 månader gamla flicka är så grymt tyst, inget joller. Någon som varit med om det?
  • Happiest

Ja för övrigt är hon med i matchen och hur nöjd och glad som helst. Men jag fattar inte hur hon kan vara så tyst.

• Happiest
    SaramedM skrev 2009-06-10 14:46:26 följande:
    ja det har jag med min dotterHon jollrade ingenting, sen kom talet som ett vatten och hon pratade påMen extremt lillgammalt och när hon var 4 fick hon diagnosen autism
    Åh vad tråkigt att höra. Hoppas ni får en fungerande vardag ändå.
    Jag hoppas verkligen att vår dotter inte är sjuk!
  • Happiest

Svea är sällskaplig av sig och verkar frisk tycker jag, men det känns oroveckande att hon inte "snackar". Hon skrattar och ler och reagerar när vi pratar med henne, men låter som sagt var inte.

• Happiest

Hon har alltid varit väldigt lugn och nöjd. Hennes kusin är ÖVERALLT och är hur i gasen som helst och de är precis lika gamla, så då blir det en sådan kontrast. När vår dotter är så grymt tyst och lugn och deras dotter hörs och far omkring hela tiden. Sen blir det så att vi jämför vår dotter med vår son och han var också lugn och snäll och inte särskilt högljudd när han var liten men han var absolut inte så här grymt tyst.

• Happiest
    Pinje skrev 2009-06-12 09:00:27 följande:
    Den där kusinen som är överallt har kanske föräldrar som avundas dig? Lita du på BVC och skriv av dig din oro här. Läser ni mycket böcker? Det främjar talet. Finns många bra ! Själv jobbar vi med tecken och TAKK då dottern är sen pga av att hon har downs. Vill du testa lite språktips om nåt halvår så säg till så får du lite enkla knep, inte besvärligt, bara kul grejer. Jag tycker det är så bra saker så jag försöker pracka på alla normala barn detta också, samma på förskolan, de är helt sålda på detta, ser hur bra det är för alla barn.
    Det tror jag verkligen är bra, att få tips och ideér och de hjälper även friska barn. Läser till lärare och vi får lära oss vikten av det men får inga direkta tips och "metoder" så jag tar gärna emot av din erfarenhet!
  • Happiest

Pinje: Nej vi läser faktistk inte mycket böcker alls för henne. Blir storebror som får den upplevelsen. Det har jag inte tänkt på. Det måste vi ju börja göra även för henne.

Är det mycket folk omkring oss så säger hon inte ett läte överhuvudtaget för då är hon så grymt uppslukad av allt som händer omkring henne. Men när vi är själva hemma bara familjen och det är lugnt så säger hon ooo ouuu typ men inget mer avanserat än så, har aldrig hört henne säga aaa ens tror jag. Fy blir orolig när jag skriver ner det för då låter det ju så grymt onormalt. Men när man är med henne så är hon ju så med i övrigt så man tänker inte på det om man inte väljer att tänka på det så att säga.

• Happiest
    Edetbo skrev 2009-06-12 10:40:17 följande:
    OT nu, vad menar du med buffar?Jag fattar inget, men hänger lite dåligt med! :)
    Man brukar skriva så för att få igång tråden så att säga Om inget skrivit på ett tag kan man skriva så för att tråden ska synas bland senast uppdaterade inläggen. Jag ville att fler skulle se tråden, därför jag skrev så.
  • Happiest
    5busar skrev 2009-06-12 15:56:25 följande:
    Hej!Jag vill inte vara en olyckskorp men jag tycker att du ska uppmärksamma BVC om språket och se till att det inte skjuts på framtiden vid varje kontroll och acceptera inte svaret "Eftersom hon kom tidigt är det ingen fara, vi väntar och ser."Språket är en viktig del i utvecklingen.Min son började inte tala förrän han var 4 år och vägen dit har inte varit en dans på rosor. När han var runt 1 år tog jag upp min oro för hans tal, hans uppmärksamhet och att han var extremt aktiv med BVC. De sa bara "Det kommer och alla barn är aktiva då de lär sig nya saker, oroa dig inte." (Min son lärde sig arr gå strax före 10 månaders ålder och sedan dess har han sällan gått, han springer jämnt.)Vid 2 års ålder fick vi remiss till logoped och där konstaterades det att han har en försenad språkutveckling.Förra sommaren genomgick han en nevopsykriatisk utredning och då hade han just börjat tala med ord men använde ett väldigt begränsat ordföråd. Idag vet vi att det beror på att han har Autism. Språket stimuleras genom böcker, sånger och ramsor.
    Hur var din pojke  övrigt då, när han var typ 9 månader. Förutom språket var det något annat du el omgivningen reagerade på?
Svar på tråden Min snart 9 månader gamla flicka är så grymt tyst, inget joller. Någon som varit med om det?