Inlägg från: Happiest |Visa alla inlägg
  • Happiest

Min snart 9 månader gamla flicka är så grymt tyst, inget joller. Någon som varit med om det?

5busar skrev 2009-06-12 21:49:48 följande:
    Lessen att jag inte kunnat svara tidigare, haft fullt upp med mina barn.Vid 9 månader var han en liten kille som var nöjd och "enkel" så länge som han fick vara ute eller hade sina bollar att leka med. Brydde sig väldigt lite i sina äldre syskon eller andra besökare, så länge jag fanns inom hans synområde så var allt frid och fröjd. Det var först vid 18 månader som hans utveckling började avvika markant och han fick extrema utbrott utan att vi kunde identifiera orsaken.BVC ansåg att det berodde på lillasyster ( som han var totalt ointrserad av) och avvundsjuka gentimot henne. Det skiljer 1 år och 3 veckor mellan mina 2 yngsta.
    Ingen fara att svaret dröjde förstår att du har fullt upp med barnen.
    När jag hör hur du beskriver din son så känner jag ändå viss lättnad. Svea ÄLSKAR sin store bror och blir oerhört road av honom och hon är väldigt uppmärksam på alla och allt runtomkring henne. Förutom talet är hon som alla andra barn, väldigt lugn precis som sin far men som sagt var, tyst. Fattar inte vad det kan vara. Hon verkar höra hur bra som helst, och jag hoppas verkligen att hon inte är autistisk utn att det är något annat som gör henne tyst. Men vet inte vad det kan vara.
    Måste ringa min svärmor imorgon och höra om hon minns hur min man var när han var liten.
  • Happiest

Tack allihopa för att ni är så snälla och delar med er av era erfarenheter. Jag har bestämt mig för att försöka att inte oroa mig förrän hon blir 10 månader efter den kontrollen på bvc. För jag vill henne tid innan jag börjar oroa mig, men det är svårt att inte oroa sig. Det kanske släppe helt plötsligt. Hoppas jag

• Happiest
    snigelina skrev 2009-06-13 16:09:33 följande:
    Vår yngsta var också väldigt tyst, hon jollrade inte alls och BVC-sköterskan uttryckte viss oro över det. Idag är hon fyra och babblar så våra öron trillar av..
    Åh vad skönt att höra!!! Tack för att du skrev
  • Happiest
    knäppisen skrev 2009-06-15 09:36:30 följande:
    min dotter jollrade heller inte. När kompisarnas ungar sa baba, papa, mama så var min tjej helt tyst. Hon skrattade och grät, men inga andra ljud. Det kom runt året istället. Sen flöt det på i normal takt. Hon var bara lite seg i starten.
    Det låter som min dotter det Hoppas det kommer igång för henne med.
    Hon låter ouuuu aouuu och lite sånt, men bara när det är lugnt runt henne, annars sitter hon bara och lyssnar. Men har aldrig sagt typ baaa daa osv.... så nått dada har absolut inte kommit.
  • Happiest

Jag skrev en tilläggskommentar om dagsläget.
    Har lite fler läten nu aaa eee oooo uuu men inga konsonanter och är fortfarande tyst.
    Hoppas verkligen det släpper.

När du skriver att din dotter inte förstår så många ord, då undrar jag om hon förstår när ni frågar vart lampan är osv...

• Happiest

Ingen konsonant har dykt upp. Hon är inte lika tyst längre tycker jag. Säger mycket vokaler. Men som sagt var ingen konsonant än och det skrämmer mig. 10 månaders koll på torsdag. Får se vad de säger där

• Happiest

Pratade med bvc om Svea idag. Men sköterskan tyckte inte alls jag skulle oroa mig. Hon har ju sitt eget språk och verkar "frisk" i övrigt menade hon. Hon tyckte vi gott kunde vänta till 1år kontrollen innan vi pratade mer om det.

• Happiest

stas: Min dotter passar inte heller in under de kategorierna. Inte en enda av dom tror jag. Men hon kanske är för liten, fast om hon redan nu lyssnar till sitt namn osv så borde det ju vara ett gott tecken

• Happiest

litet framsteg idag. Hon har sagt abaou flera gånger. Det är ju faktist en konsonant i det

• Happiest

Hon var tyst till hon var tio måndader. Då på tiomånaderskontrollen uttryckte jag min oro över att hon inte jollrade nått, bara entoniga läten och inget dada mama osv. De tyckte vi skulle vänta till ettårskontrollen och se. När jag sedan kom hem från den tiomånaderskontrollen så börjar Svea säga dadada och då lossnade det. Så det finns hopp!!

• Happiest

Hon var som sin storebror i övrigt tycker jag. Glad och nöjd. Hon var inte sen med talet utan snarare tidigt. Jag blev oxå orolig för autism men det var bara talet som gjorde mig orolig. I övrigt märkte jag inget. Det är jättebra att du är uppmärksam på hur ditt barn är och beter sig för om det skulle vara något som avviker är det ju bättre ju tidigare man upptäcker det så att man kan hjälpa på bästa vis. Har du pratat med bvc? Får du bra ögonkontakt?

• Happiest
    emma ns skrev 2012-06-30 19:18:24 följande:
    Hei igen happiest! Jag blev lite förvirrad av dina inlägg. Var det din som eller din dotter som inte jollrade förrän sent? Såg ett inlägg (2007 ) om din son som inte gjorde så mycket ljud vid 10 månader! Kom han också igång efter det? Var båda dina sena? Hoppas det gått bra för dem båda!
    Sonen var också ganska tyst men han sa dada och mama och sånt mycket tidigare än dottern. Inget av mina barn har autism. Ingen av mina barn har varit särskilt tidiga med något, dotter är dessutom en månad tidig så då är de sällan tidiga. Hon var rätt tidigt med att prata ändå men inget annat. Kommer inte alls ihåg när hon började med att härma och det du skriver. Tycker din dotter verkar vara VÄLDIGT tidig med mycket, eller så är mina barn väldigt sena :) Har en pojke som är tio månader nu och han förstår lampan och kanske något ord till men inte alls så många ord som din dotter. Om vi slår med händerna på knäna så härmar han och gör likadant eller om vi pruttar med munnen gör han likadant men tror inte han härmar något annat. Vinkla, klappa händerna och sånt gör han inte alls och idag var första gången han reste sig. Han är dock den som är mest pratig av mina tre barn även om han är sen med annat. Men din dotter är alltså inte ens nio månader? Då borde det väl inte vara någon fara. Min son är förresten en månad tidig han med så han är väl som nio månader.

De sakerna du skrev, vinka, härma osv är det också sådant de kollar efter när det gäller autism? Kommer inte ihåg det, har läst en del kurser som behandlat funktinoshinder och autism och dylikt men kommer tyvärr inte ihåg...

Aatt din dotter är lite reserverad mot främligar i den åldern är väl normalt, det har då alla mina tre varit.    
  • Happiest

>Tror inte du behöver oroa dig men det är jättebra att du håller uppsikt ändå, för även om man OFTAST oroar sig i onödan är det ju ibland så att oron kommer av en riktig anledning. Har pappan eller någon annan i barnets anledning reflekterat över att hon är väldigt tyst eller något annat? MIn mamma tyckte också att min dotter var väldigt tyst och hon var nog också orolig även om hon inte vågade visa det riktigt...

Svar på tråden Min snart 9 månader gamla flicka är så grymt tyst, inget joller. Någon som varit med om det?