• Blåsippan84

ni som ammar med "bröstnapp" eller har lärt ert bebis att amma vanligt efter bröstnapp.

min son är idag 2 v. när han föddes så drog han upp tungan i gommen vilket gjorde att han ej fick rätt grepp om bröstet när han sög. jag blev tvungen att åka iväg på operation efter förlossningen och detta gjorde att vi ej kunde öva på amningen de första vakna timmarna. dagarna efter var jag mycket medtagen efter op då jag förlorat en del blod å lillgrabben sov. det tog flera dagar innan någon råmjölk å mjölk rann till, så bröstnappen blev enda alternativet för att han skulle kunna ta mitt bröst å börja suga.

nu börjar jag bli less på bröstnappen. framförallt på nätterna. tycker den e otäck när vi ska ligga och amma och man e trött. har försökt att han ska ta bröstet utan den, men han blir så ivrig å börjar skrika när han ej får något grepp om bröstet. trodde det skulle bli lättare när mjölken runnit till.

funderar också på att det måste bli ganska bökigt när man sedan ska amma offentligt.

hur tycker ni det är ni som ammat ett tag med bröstnapp?

å hur vänjer man dem från bröstnappen?

• Svar på tråden ni som ammar med "bröstnapp" eller har lärt ert bebis att amma vanligt efter bröstnapp.
  • Yoyo123

Min lilla ville aldrig ta bröstet utan, tyvärr. Jag tyckte också det var jobbigt att ständigt behöva ha bröstnappen, blev nästan ett stressmoment både att använda och hålla koll på var den var.

• Bonnie Tyler

Det är bara att försöka, tillslut får han koll på läget även utan nappen...

Funkade bra för mig iaf.

• nirakanna2

Jag provade att amma utan, varje gång han skulle äta och var hyfsat nöjd. Kinkade han eller inte fick tag tog jag amningsnappen. Målet var att bli av med amningsnappen men bättre amma med än ge ersättning utan, tänkte jag. Efter ca 2 månader upptäckte jag att jag inte hade använt den på ett tag. Jag hade en liten plastburk som jag hade amningsnappen i (och burken stod på bordet när vi var hemma eller låg i skötväskan/vagnen när vi gick ut) plus en "nödnapp" som låg i en plastpåse i handväskan och som lades tillbaks direkt om jag behövt använda den. När vi var ute tyckte jag att det var jobbigt om han stökade vid bröstet för att han inte fick tag, så nappen var inte jobbigare.

• Blåsippan84

det jag tänker på om man e ute så vill man kanske föra över barnet lite diskeret över bröstet.. men med bröstnapp så ska man först få dit den å sen bebisen som kanske stretar med armarna så den lossar.. hmm.. några tips på hur ni gjort/gör?

• Alexi

Jag hade amningsnapp i ca tre veckor för att dottern inte förstod hur hon skulle göra, testade då och då att ta bort den mitt under amningen. Helt plötsligt en dag så bara tuggade dottern på den och jag tog bort den och behövde den aldrig mer. Mycket märkligt men oerhört skönt.

• Sandris82

Blir han lika ledsen på dagen än när du ska amma på natten? Försök med avvänjning när han är lite mer nöjd... om det går! Prova att ge böstet lite innan han blir hungrig och lirka med honom. Man får öva och öva även om de skriker lite tyvärr. Oftast så lär dom väl sig efter nån dag... Skriker han tills han slocknar (utmattad) om du inte har nappen på? Prova att bryt amningen, ta upp och trösta, ge till pappa om det grå, rpova igen. Trixa lite om du vill ha bort den där nappen.

Lycks till!

• Sandris82

Förlåt att jag stavar som en kratta! Hoppas budskapet gick fram ändå!

Jo, tänkte på din MVC eller BVC, be dom om hjälp! Finns risk för att brösten inte blir tömda ordentligt om man använder napp hela tiden. Hände mig med mjölkstockning, 40 graders feber och akuten besök som följd. (Vill inte skrämmas, bara upplysa!) :-O

• endoh

Använde också amningsnapp i början, är otroligt glad för att detta hjälpmedel existerar, annars hade jag inte kunnat amma. Nu är sonen 8 veckor och vi har inte använt amningsnapp på ett bra tag, övade vid varje amning utan napp och till slut började det sitta.

Otroligt skönt att slippa, är det något som jag blivit riktigt förbannad på så är det amningsnappar som trillar av bröst klockan tre på natten. AARRGHH!!!! Dessutom är det läskigt om man somnar, var livrädd för att det skulle hända och sonen skulle få in amningsnappen i munnen och kvävas.

Så till tipsen:

Amma liggande och sätt pekfinger mot pekfinger, långfinger mot långfinger på vardera sidan om bröstvårtan i utkanten av vårtgården och dra på så sätt ut bröstvårtan så den är lättare att få tag på. Det vill jag verkligen rekommendera.
    Eller använd saxgrepp ganska långt ut när du för in bröstet. När liggamningen sitter är det lättare att ta nästa steg mot en fungerande sittamning. Ta ett steg i taget. Så gjorde jag och kan numera gå omkring och amma;)

I takt med att du får in vanan blir även bebisen starkare och orkar suga tag ordentligt.

Lycka till, tveka inte att fråga om du behöver.

• endoh

För att svara på din fråga om offentlig amning med amningsnapp så vill jag rekommendera provrum. Om det inte är fullt med folk och kö vill säga, men den tiden bör man ju inte vara ute på stan med barnvagn iallafall. Grönområden finns ju lite här och var, där kan man ofta hitta en undanskymd plätt att sätta sig på, modrna gallerior och IKEA har amningsrum och finns inget av detta till hands gäller det att ha en stor filt eller sjal att gömma sig bakom. Sitter du på café, välj en strategisk plats med ryggen mot rummet i ett hörn tex så du känner dig trygg och har kan vända dit amningsnappen i lugn och ro, i värsta fall be ditt cafésällskap passa vagnen och sätt dig på toalocket och amma.

• Blåsippan84

usch... jag känner mig verkligen inte bekväm med bröstnappen.. å lillgrabben vill ej ta bröstet... nu e liten bara 3 v men känner mig hämmad.. vill ej komma hem till någon pga detta.. det e ett himla pyssel..

Svar på tråden ni som ammar med "bröstnapp" eller har lärt ert bebis att amma vanligt efter bröstnapp.