• ummAmira

Varför vet så få svenskar vad skillnaden mellan religion och kultur är?

Ja som frågan lyder..

Dom som inte vet skilnaden och ger sig in i en diskussion om ISLAM och pratar om hur illa det är skämmer ju bara ut sig.Hur kan man hjälpa dessa personer att förstå skillnaden?För det räcker inte att vara övertydlig i sina förklaringar utan det måste ske någonting extra för att det ska gå in hos dom..vad kan det vara för något dom behöver för att förstå vad kultur är och vad religion är?

• Svar på tråden Varför vet så få svenskar vad skillnaden mellan religion och kultur är?
  • oOHalalOo

Jag tror en orsak kan vara att många svenskar 'har gjort upp' med religion. Dvs de tror inte och därför kan det i det starkt sekulariserade Sverige helt enkelt få in i huvudet att det finns folk som är religiösa och som dessutom följer en religion. Så det blir ett diffust begrepp för dem och de tror att allt handlar om kultur. Kan vara en orsak. Men det är svårt att nå fram många gånger, håller helt med.

• ummAmira
    oOHalalOo skrev 2009-06-10 11:44:19 följande:
    Jag tror en orsak kan vara att många svenskar 'har gjort upp' med religion. Dvs de tror inte och därför kan det i det starkt sekulariserade Sverige helt enkelt få in i huvudet att det finns folk som är religiösa och som dessutom följer en religion. Så det blir ett diffust begrepp för dem och de tror att allt handlar om kultur. Kan vara en orsak. Men det är svårt att nå fram många gånger, håller helt med.
    Det kan mycket väl vara så som du säger.Men om det skulle vara det är ju inte det en orsak till att attackera oss troende.Dom riktigt attackerar med allt vad dom har och menar att vi ska förklara varför tex många blir hedersmördade?!? Jag menar det är ju lite svårt att förklara när det är en handling som strider mot islam öht.Uff jag blir så trött bara på den respektlöshet som bara öser ner för att man tror annorlunda.
  • k girl

Jag förstår inte riktigt vad du menar - för religion ÄR kultur. Sedan kan man naturligtvis skilja på olika kulturella uttryck, såsom religion, seder, sociala förväntningar och så vidare.

// religionsvetaren.

• ummAmira
    k girl skrev 2009-06-10 11:53:02 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du menar - för religion ÄR kultur. Sedan kan man naturligtvis skilja på olika kulturella uttryck, såsom religion, seder, sociala förväntningar och så vidare.// religionsvetaren.
    Det finns kulturella handlingar som inte är det minsta från religionerna,men varför ska vi troende ta ansvar för att dom handlingarna utförs när vi inte har med saken att göra?
  • Micke54

Förklara skillnaden mellan jul och midsommar jul=jesu födelse alltså en religiös högtid. På Midsommar tillhör det svensk kultur att supa sig aprak, slåss och ställa till allmänt kaos.

• k girl
    ummAmira skrev 2009-06-10 12:01:30 följande:
    k girl skrev 2009-06-10 11:53:02 följande: Det finns kulturella handlingar som inte är det minsta från religionerna,men varför ska vi troende ta ansvar för att dom handlingarna utförs när vi inte har med saken att göra?
    Det är förvisso sant (men faktum kvarstår ju att religion är kultur). Själv skulle jag förklara skillnaden som en skillnad mellan religion och tradition. Även om traditionen förekommer i muslimska länder har den ingenting med islam att göra.

Här i Sverige har vi till exempel gott om traditioner med rötter i vårt fornnordiska förflutna - bloten, julskinkan, påskäggen och påskharen, midsommarstången, valborgsbrasan - som trots att de (exklusive midsommarfirandet) förknippas med kristna högtider har föga med kristendom att göra. Mickes exempel haltar lite, eftersom jul liksom midsommar har gott om hedniska inslag.
  • 1337
    ummAmira skrev 2009-06-10 11:38:43 följande:
    Ja som frågan lyder..Dom som inte vet skilnaden och ger sig in i en diskussion om ISLAM och pratar om hur illa det är skämmer ju bara ut sig.Hur kan man hjälpa dessa personer att förstå skillnaden?För det räcker inte att vara övertydlig i sina förklaringar utan det måste ske någonting extra för att det ska gå in hos dom..vad kan det vara för något dom behöver för att förstå vad kultur är och vad religion är?
    Religion och kultur hänger ju samman. De är inte oberoende av varandra. Alla kulturella yttringar är inte grundade i religion, men jag blir alltid förvånad när jag ser någon hävda att man måste kunna skilja på vad som är kultur och religion. Oftast går de in i varandra och då är det inte lätt att skilja dem åt.
  • Petra med små

jag tror att det handlar om total ointresse faktiskt.

• vickitoria

Kultur är ett levnadsmönster som förekommer inom ett specifikt segment. Delar av detta levnadsmönster kan vara normer, lagar, en viss dresscode eller religion osv osv. Dvs att religionen är oftast en stor del av kulturen i samhället men med kultur menas inte nödvändigtvis religion.

• Örnie

Svenskar vet helt enkelt inte så mycket varken om religion eller kultur numera. Om de inte har lärt sig vad den europeiska kulturen bygger på, hur ska de då förstå andra kulturer? Kultur och religion är förstås ibland svåra att skilja på, men många svenskar tar absolut avstånd till alla religioner.

Det finns t ex seder i Afrika som både muslimer, kristna och andra religioner har gemensamma. Där är det svårt att "skylla" på en specifik religion.

Kort sagt: Det är inte så lätt att skilja på kultur och religion i många fall, men dessutom brister det i kunskap.

Svar på tråden Varför vet så få svenskar vad skillnaden mellan religion och kultur är?