• ummAmira

Varför vet så få svenskar vad skillnaden mellan religion och kultur är?

Ja som frågan lyder..

Dom som inte vet skilnaden och ger sig in i en diskussion om ISLAM och pratar om hur illa det är skämmer ju bara ut sig.Hur kan man hjälpa dessa personer att förstå skillnaden?För det räcker inte att vara övertydlig i sina förklaringar utan det måste ske någonting extra för att det ska gå in hos dom..vad kan det vara för något dom behöver för att förstå vad kultur är och vad religion är?

• Svar på tråden Varför vet så få svenskar vad skillnaden mellan religion och kultur är?
  • Mamma 2b
    HellviHumle skrev 2009-06-14 21:45:10 följande:
    Varför vet så få svenskar vad skillnaden mellan religion och kultur är? Kanske för att kultur och religion ofta är så sammansmälta att det är svårt att särskilja. När utövarna dessutom påstår att vissa seder kommer från religionen så finns ju ingen anledning att misstro detta. Det är ju knappast så att man förutsätter att andra ljuger. Det är knappast heller så atrt man ska behöva bedriva universitetsstudier för att få lov att delge sina tankar.
    Man behöver ju inte heller tro på vad som helst. Kritiskt tänkande.. hallå..
  • katja74
    oOHalalOo skrev 2009-06-14 21:10:55 följande:
    " Ändå så är det inte berättigat från Islam, därför kan jag inte hålla med dig. De bara råkar vara muslimer. Medan andra råkar vara t.ex. kristna. Det finns säkerligen även de som är oreligiösa som gör det. Så det är en kulturell aspekt och kan inte hämtas godkännande för det från någon annanstans än rådande kultur och tradition, där det sker. "

Faktum kvarstår ju att man rättfärdigar olika handlingar GENOM religionen. Det går inte komma ifrån. Hur man än vänder och vrider på det. Därför HAR det en religiös aspekt, om än "förvrängd" av kulturen.

Att vi tolkar olika det är väl känt. Men att i det ta in handlingar som inte är utifrån religionen ska vi också vara lite försiktiga att så snabbt sammankoppla, tycker jag i alla fall.
    Det här förstod jag inte riktigt. Är det olika kulturer du avser? Och att vi inte ska sammankoppla det med religionen?
    I sådana fall blir ju kontentan densamma som ovan. Det utförs (och har i alla tider gjorts.) kort och gott många idiotiska handlingar i religionens namn.
  • HellviHumle
    katja74 skrev 2009-06-14 23:03:02 följande:
    Nu blev det visst lite konstigt med citatet ovan. Men, men..
    Det beror på att du inte har Plus!
  • katja74

Jahaja, där ser man! Jag får lära mig att leva med det.
    Förbaskade FL-kultur.

• HellviHumle
    katja74 skrev 2009-06-14 23:17:45 följande:
    Jahaja, där ser man! Jag får lära mig att leva med det. Förbaskade FL-kultur.
    Så länge du citerar två stycken så är det lätt att kringgå.
  • ummAmira
    katja74 skrev 2009-06-14 19:38:40 följande:
    Just som du skriver så kommer man ju aldrig ifrån Kulturen, vilket är precis vad jag vill ha sagt. Olika kulturer utövar samma religion på olika sätt, därför hänger kultur och religion nära samman. Det är klart att det måste kännas hemskt att bli hopkopplad med folk som gör saker i religionens namn som man själv inte ställer sig bakom, men det är ju såsom PortobelloRoad skriver i sitt inlägg, att kulturen tolkar religionen, och hänger därför således ihop. Hur du är sarkastisk? jo, när du exempelvis skriver att "det ni vill höra är att vi säger att islam tycker att alla kvinnor som visar lite hur ka stenas på öppen gata!! !"så tycker i alla fall jag att ribban ligger ganska lågt.Du vill (förståeligt nog!) ingalunda bli ihopbuntad med de som delar din tro men som tolkar den annorlunda(dvs. utifrån sin kultur), men du har inga som helst problem att bunta ihop "oss" icke-muslimer till ett gäng trögtänkta imbeciller som inte vill förstå oss på någonting över huvudtaget. Och sedan frågar du dessutom mig, hur du skall förhålla dig till vissa människors frågeställningar? Vad vill du att jag ska svara på det? Jaja, jag tror inte att vi kommer så mycket längre här. Jag är ledsen, men såsom jag ser det så är du själv inte ett uns mer tolerant en dem (svenskarna, som du omnämner dem i din TS.)som inte vill förstå dig och din religion ärligt talat.
    Jag VET att kulturen ligger nära religionen,men dom hemska saker som vissa människor praktiserar som man sen försöker förklara att det INTE är religion då blir man misstrodd..du vet mkt väl 2 personer under "islam vad är det första du tänker på"..som ställer frågor-vi svarar,dom misstror och säger att det är en skitreligion sammanfattat.Men VARFÖR fråga om man redan bestämt att vara tvärt emot,eller varför fråga när man inte tror på den fakta vi säger.Det handlar inte om tolkningsfrågor som om halalslaktade djur lider mindre eller ej,utan ren fakta om hedersmord har rötter från Islam eller ej,eller om kvinnlig könsstympning har det eller ej.

Vi svarar med fakta från självaste koranen att NEJ dessa saker som exempel är från det folkslagets kultur och tycken och seder.Men traditioner ska BARA komma från Islams tid då alla andra traditioner upphävdes och man ska endast fira 2 högtider tex enligt Koranen om jag inte misstar mig nu.

Så åter igen min tråd handlar inte om personer som kan tycka tvärt emot i tolkningsfrågor utan folk som inte tror på ren skär fakta och attackerar.
  • katja74
    ummAmira skrev 2009-06-15 10:09:03 följande:
    Jag VET att kulturen ligger nära religionen,men dom hemska saker som vissa människor praktiserar som man sen försöker förklara att det INTE är religion då blir man misstrodd..du vet mkt väl 2 personer under "islam vad är det första du tänker på"..som ställer frågor-vi svarar,dom misstror och säger att det är en skitreligion sammanfattat.Men VARFÖR fråga om man redan bestämt att vara tvärt emot,eller varför fråga när man inte tror på den fakta vi säger.Det handlar inte om tolkningsfrågor som om halalslaktade djur lider mindre eller ej,utan ren fakta om hedersmord har rötter från Islam eller ej,eller om kvinnlig könsstympning har det eller ej. Vi svarar med fakta från självaste koranen att NEJ dessa saker som exempel är från det folkslagets kultur och tycken och seder.Men traditioner ska BARA komma från Islams tid då alla andra traditioner upphävdes och man ska endast fira 2 högtider tex enligt Koranen om jag inte misstar mig nu. Så åter igen min tråd handlar inte om personer som kan tycka tvärt emot i tolkningsfrågor utan folk som inte tror på ren skär fakta och attackerar.
    Hur gärna jag än skulle vilja, så kan jag faktiskt inte svara för vad andra människor här på forumet( muslimer eller ej) skriver.
    De kanske helt enkelt tycker att det är en skitreligion, eller att religion är skit över huvudtaget. Inte vet jag, som sagt.
    Nu är det ju de facto så att FL är ett öppet forum, och då finns det en överhängande risk att man blir ifrågasatt om man diskuterar saker. Det hör liksom till, eller hur?

I din TS ställer du ju själv en fråga, men när du sedan får svar som du inte vill höra, så börjar du generalisera. Den som ger sig in i leken får leken tåla, för att som seden bjuder i denna tråd, använda ett hederligt gammalt ordspråk.
  • ummAmira
    katja74 skrev 2009-06-15 18:46:07 följande:
    Hur gärna jag än skulle vilja, så kan jag faktiskt inte svara för vad andra människor här på forumet( muslimer eller ej) skriver.De kanske helt enkelt tycker att det är en skitreligion, eller att religion är skit över huvudtaget. Inte vet jag, som sagt. Nu är det ju de facto så att FL är ett öppet forum, och då finns det en överhängande risk att man blir ifrågasatt om man diskuterar saker. Det hör liksom till, eller hur? I din TS ställer du ju själv en fråga, men när du sedan får svar som du inte vill höra, så börjar du generalisera. Den som ger sig in i leken får leken tåla, för att som seden bjuder i denna tråd, använda ett hederligt gammalt ordspråk.
    Nej jag frågar varför så få kan se skillnaden på kultur/religion som tex saker i mitt inlägg #117. Man får tro som man vill såklart,men när någon frågar och jag svarar med fakta,hur kan dom ändå tycka att det kommer från Islam UTAN bevis på det också då det är jag/vi som håller i bevisen. Återigen,vad är vitsen med att fråga oss om dom bara attackerar och kastar bort eller knappt väljer att läsa igenom det svar vi skriver för deras skull,om dom ändå har valt att inte respektera vårt svar?

Självklart är det ett öppet forum och man får tyckaa till rätt mkt,men jag undrar bara vilket syfte dom har med sina frågor?Vet du det?
  • katja74
    ummAmira skrev 2009-06-17 08:10:57 följande:
    Nej jag frågar varför så få kan se skillnaden på kultur/religion som tex saker i mitt inlägg #117. Man får tro som man vill såklart,men när någon frågar och jag svarar med fakta,hur kan dom ändå tycka att det kommer från Islam UTAN bevis på det också då det är jag/vi som håller i bevisen. Återigen,vad är vitsen med att fråga oss om dom bara attackerar och kastar bort eller knappt väljer att läsa igenom det svar vi skriver för deras skull,om dom ändå har valt att inte respektera vårt svar? Självklart är det ett öppet forum och man får tyckaa till rätt mkt,men jag undrar bara vilket syfte dom har med sina frågor?Vet du det?
    Och jag svarar likadant som i mitt förra inlägg.
    Jag Vet Inte!
  • MrsXanadu

Orkar inte läsa alla inlägg här men svarar ändå.
    Läste dock ett inlägg där det stod om att religion är kultur. Jag måste säga emot detta. Religionen är en del av kulturen helt klart men den sätter inte normen för kulturen.
    För om den skulle göra det skulle det vara intressesant att veta varför muslimer i tex Iran Irak osv lever så annorlunda mot vad muslimerna här i Europa gör.
    Det mesta handlar om kultur. Till och med dem katoliker som finns i muslimvärlden lever efter kulturen som finns där. Och så som jag har förstått det av allt jag läst och sett så är det vanligt att detär just katoliker som håller på med det sk hedersrelaterade våldet. Och sist jag kollade går detta emot både islam och kristendomen. Så hur förklarar man då detta om nu är så att religion= kultur.

Om man bara tänker lite tror jag nog man kan se under ytan på det mesta. Men det är så lätt att skylla allt på religionen. Då slipper man fundera så mycket och har dessutom med håll från dem flesta. Men det innebär inte att det är rätt för den sakens skull.

• ummAmira
    katja74 skrev 2009-06-17 08:21:07 följande:
    Och jag svarar likadant som i mitt förra inlägg.Jag Vet Inte!
    Men dåså då har vi fått upprepa oss 2 ggr båda två..
  • ummAmira
    MrsXanadu skrev 2009-06-17 08:24:26 följande:
    Orkar inte läsa alla inlägg här men svarar ändå.Läste dock ett inlägg där det stod om att religion är kultur. Jag måste säga emot detta. Religionen är en del av kulturen helt klart men den sätter inte normen för kulturen. För om den skulle göra det skulle det vara intressesant att veta varför muslimer i tex Iran Irak osv lever så annorlunda mot vad muslimerna här i Europa gör. Det mesta handlar om kultur. Till och med dem katoliker som finns i muslimvärlden lever efter kulturen som finns där. Och så som jag har förstått det av allt jag läst och sett så är det vanligt att detär just katoliker som håller på med det sk hedersrelaterade våldet. Och sist jag kollade går detta emot både islam och kristendomen. Så hur förklarar man då detta om nu är så att religion= kultur.Om man bara tänker lite tror jag nog man kan se under ytan på det mesta. Men det är så lätt att skylla allt på religionen. Då slipper man fundera så mycket och har dessutom med håll från dem flesta. Men det innebär inte att det är rätt för den sakens skull.
    Men precis!
  • Midka
    Micke54 skrev 2009-06-10 12:24:06 följande:
    Förklara skillnaden mellan jul och midsommar jul=jesu födelse alltså en religiös högtid. På Midsommar tillhör det svensk kultur att supa sig aprak, slåss och ställa till allmänt kaos.
    Har inte läst allt... Detta fastnade jag för (se ovan). Det är ett ganska bra exempel på hur vi svennar inte har koll ens på vår egen historia. Midsommar är den enda högtid som härstammar från den tid innan kristendommen kom till sverige. Kulturen är att man super men högtiden (dåtidens religon) är "religions" betingad från de gamla asagudarna.

Det är nog så att vi i Sverige inte lär oss tillräckligt om religon och historia och därför har vi svårt att skilja på religon och kultur. Tyvärr!
  • MrsXanadu
    Midka skrev 2009-06-17 09:31:23 följande:
    Har inte läst allt... Detta fastnade jag för (se ovan). Det är ett ganska bra exempel på hur vi svennar inte har koll ens på vår egen historia. Midsommar är den enda högtid som härstammar från den tid innan kristendommen kom till sverige. Kulturen är att man super men högtiden (dåtidens religon) är "religions" betingad från de gamla asagudarna.Det är nog så att vi i Sverige inte lär oss tillräckligt om religon och historia och därför har vi svårt att skilja på religon och kultur. Tyvärr!
    Ja det är nästan lite tragiskt hur lite många svenskar vet om sin egen historia och kultur.
    Men på nåt vis är väldigt många väldigt "insatta" i andra länders kulturer och seder.
    Men har man inte koll på sitt eget blir det svårare att förstå och ha kolla på andras tror jag.
  • PortobelloRoad
    PortobelloRoad skrev 2009-06-14 14:29:31 följande:
    Religion är kulturella företeelser och tolkningarna av samma skrift varierar till följd av kulturella olikheter. Alla efterföljare av en religion hävdar att deras sätt är det enda sanna och är det som är närmast Guds/Allahs ord. Därför går det inte att prata om tolkningsföreträde då alla utövare anser sig ha just den. Det är det som skapar konflikter i religionens namn. Dessvärre.
    Jag citerar mig själv som svar på frågan/påtendet att religion och kultur inte är samma sak. Vad jag har förstått utifrån tråden så har ingen hävdat att kultur=religion, däremot att religion och kultur är oseparabla. Det är skillnad.
    Jag är ingen ledartyp. Jag är nöjd bara jag får bestämma.
  • katja74
    Midka skrev 2009-06-17 09:31:23 följande:
    Har inte läst allt... Detta fastnade jag för (se ovan). Det är ett ganska bra exempel på hur vi svennar inte har koll ens på vår egen historia. Midsommar är den enda högtid som härstammar från den tid innan kristendommen kom till sverige. Kulturen är att man super men högtiden (dåtidens religon) är "religions" betingad från de gamla asagudarna. Det är nog så att vi i Sverige inte lär oss tillräckligt om religon och historia och därför har vi svårt att skilja på religon och kultur. Tyvärr!
    Jul är en gammal tradition, firad i slutet av december, vilken har flera olika ursprung. Bland annat finns den fornnordiska julen som var allenarådande i Norden inpå tiohundratalet och som firades av nordborna i samband med midvinterblotet (jólablótet). Vidare finns det kristna firandet till minne av Jesus födelse, tidigast känt från år 336, vilken runt 800 år senare i Norden sammanjämkats med den nordiska jultraditionen.

Hedniska högtider kan göras om vettu. Så blandas kultur och religion även i Sverige. Tyvärr vet inte alla svennar det.
  • Midka
    katja74 skrev 2009-06-17 20:02:09 följande:
    Jul är en gammal tradition, firad i slutet av december, vilken har flera olika ursprung. Bland annat finns den fornnordiska julen som var allenarådande i Norden inpå tiohundratalet och som firades av nordborna i samband med midvinterblotet (jólablótet). Vidare finns det kristna firandet till minne av Jesus födelse, tidigast känt från år 336, vilken runt 800 år senare i Norden sammanjämkats med den nordiska jultraditionen.Hedniska högtider kan göras om vettu. Så blandas kultur och religion även i Sverige. Tyvärr vet inte alla svennar det.
    He he... det är aldrig försent att lära sig ngt nytt!
  • FlisaLina

Skulle vilja inflika att kultur är något som uppstår i mänsklga relationer, det är vad vi kommer överrens om att det är i en specifik situation. Därmed är kultur en konstant och pågående dynamisk process. Kultur är ett jätteproblematiskt begrepp som det slängs hit och dit med i media, på universiteten och i krig över världen för att legitimera föreställda likheter och skillnader mellan människor.

Min personliga åsikt är att kultur är en förutsättning för mänskligt liv och därmed bestämmer religiös teori och praxis. All religiös teori och praxis förstås och tolkas genom kultur eller snarare genom "kulturella diskurser" om man så vill. Inom en och samma kulturella diskurs kan en mängd olika religiösa uttolkningar från samma religiösa riktning återfinnas. Dessa uttolkningar är så klart inte baserade på enkla uppdelningar utifrån nationalitet, etnicitet, utan på mer komplext sammansatta värden, normer och föreställningar kring vilka människor samlas och skapar en gemensam tillhörighet.

Svar på tråden Varför vet så få svenskar vad skillnaden mellan religion och kultur är?