ummAmira skrev 2009-06-15 10:09:03 följande:
Jag VET att kulturen ligger nära religionen,men dom hemska saker som vissa människor praktiserar som man sen försöker förklara att det INTE är religion då blir man misstrodd..du vet mkt väl 2 personer under "islam vad är det första du tänker på"..som ställer frågor-vi svarar,dom misstror och säger att det är en skitreligion sammanfattat.Men VARFÖR fråga om man redan bestämt att vara tvärt emot,eller varför fråga när man inte tror på den fakta vi säger.Det handlar inte om tolkningsfrågor som om halalslaktade djur lider mindre eller ej,utan ren fakta om hedersmord har rötter från Islam eller ej,eller om kvinnlig könsstympning har det eller ej. Vi svarar med fakta från självaste koranen att NEJ dessa saker som exempel är från det folkslagets kultur och tycken och seder.Men traditioner ska BARA komma från Islams tid då alla andra traditioner upphävdes och man ska endast fira 2 högtider tex enligt Koranen om jag inte misstar mig nu. Så åter igen min tråd handlar inte om personer som kan tycka tvärt emot i tolkningsfrågor utan folk som inte tror på ren skär fakta och attackerar.
Hur gärna jag än skulle vilja, så kan jag faktiskt inte svara för vad andra människor här på forumet( muslimer eller ej) skriver.
De kanske helt enkelt tycker att det är en skitreligion, eller att religion är skit över huvudtaget. Inte vet jag, som sagt.
Nu är det ju de facto så att FL är ett öppet forum, och då finns det en överhängande risk att man blir ifrågasatt om man diskuterar saker. Det hör liksom till, eller hur?
I din TS ställer du ju själv en fråga, men när du sedan får svar som du inte vill höra, så börjar du generalisera. Den som ger sig in i leken får leken tåla, för att som seden bjuder i denna tråd, använda ett hederligt gammalt ordspråk.