-
Åh gud vad korkat!! Självklart är väl inte bonusen förälder till barnet, skulle själv slå bakut om min styvpappa försökte vara pappa till mej när han å mamma flyttade ihop....Jag har en pappa!! Sen tycker jag mycket om min mammas man och vi funkar ihop, men mer kan man inte begära, han har hjälpt mej i separation mer än min egna pappa, men aldrig försökt vara min pappa och utan en vuxen som jag sett upp till och ja hoppas att jag träffar en sån härlig man som bara älskar mamma mest i världen...men min pappa älskar mej:)meemlowe skrev 2009-06-10 16:05:05 följande:Jag anser att dom har precis lika mycket skyldigheter som dom "riktiga" föräldrarna!! Man har ju valt att leva med en partner som har barn, då måste man ju ta ansvaret för det också.. annars kan man lika gärna leta upp någon som inte har barn. Och om det nu finns folk som anser att bonusföräldern inte har lika stort ansvar så säger jag bara... Barnet har inte valt att leva med dig? Du har valt att leva med barnet!! -
DITOTessaS skrev 2009-06-16 14:27:03 följande:Generellt så är det väl att acceptera och respektera barnen. Allra helst tycka om och trivas med dom. Förståelse för sin partners prioriteringar i många fall. Resterande skyldigheter som ekonomiska, skjutsa, arrangera för särskilda händelser, barnvakt, skolaktiviteter etc, är väl upp till varje enskild familja att avgöra vad som passar dom. Så tycker jag -
Läser endel av det som sagts och det slår mej vad stora skillnader det är, vissa anser att man har lika skyldighetr som en förälder medan andra anser att man inte ska lägga sig i och komma med egna regler. Det verkar alltid vara någon sida som vill skjuta styvmamman;)
Jag är själv styvmamma och anser att DET VARIERAR från familj till familj, barnens behov styvmamma/pappans behov och bioföräldrarnas önskningar! Det går absolut inte alls att säga - att så här ska det vara!
Men vissa saker som respekt kanske går för alla! Man har skyldighet att respektera alla i familjen, detta gäller även barnen.
Tror inte heller att styvbarnen ska behandlas som offer, det är inte styvmamman/pappan som ansvarar för deras skiljsmässa och det ska hon/han inte behöva betala för.
Sen gillar inte jag detta- att barnen alltid ska komma i första hand! Jag anser att alla ska komma i första hand, även min man. Alla måste få känna sig älskade, tror stt det är en förutsättning för att en familj ska blomstra. Biomamman skyddar sig ofta med orden- för barnens skull, men slutkämmen är att hon gynnas, dvs åker bort med sin kille och vi ska ljuga eller ställa upp för henne på annat vis.....men det är för barnens skull hon inte berättar att hon åker bort. om vi sedan åker någonstans säger hon till barnen att - de borde väl tagit med er oxå!!:(
Tycker inte att man ska skyla sig med klyschiga kommentarer utan berätta hur man naket faktiskt känner.
Alla vuxna har skyldighet att inte spela ut varandra och söka bekräftelser från barnen. -
Du ser inte att det kan finnas flera familjer med massa kärlek och respekt där barnen är nöjda med sina egna föräldrar och nöjda med att det även finns stöd från flera vuxna som inte är mamma och pappa. Utan krav att alla ska vara mammor och pappor och betee sig därefter.takida skrev 2010-08-19 21:24:17 följande:jag håller helt med meemlowe, väljer man att bilda familj med nån som redan har barn, så får man vara med och dela ansvaret vad gäller uppfostran, hämtning o lämning osv.
Definitivt om det kommer gemensamma barn, kan inte göra skillnad på barn o barn.