Inlägg från: Ari Gold |Visa alla inlägg
  • Ari Gold
    Anton2005 skrev 2009-07-14 09:23:26 följande:
    Gomorron föresten :)Vad har ni för tak hemma?Vi har spännpapp i nästan alla rum och på flera ställen är pappen sprucken. Igår började vi ta ner pappen i våran hall på öv och under är fina, charmiga plankor. Nu funderar vi på att bara riva ner pappen och måla plankerna vita, vad tror ni om det? Blir det för mycket att gjöra så i nästan alla rum?
    Vi har plankor på övervåningen utom i stora sovrummet där de av någon mysko anledning satt upp fula vita plattor. På nedervåningen har vi synliga takbjälkar i alla rum.
  • Ari Gold

Jag tycker också om att pyssl själv och återanvända saker.

Håller just nu på att inreda ett nytt sovrum med hjälp av tapetrester (överbliven dasstapet som jag hittat påå mammas sommarstugevind) och lite färg. Istället för ny säng målas den fula furugaveln om osv. Budget helt enkelt!

• Ari Gold

Jag måste bara dela med mig av hur mysigt jag har det här hemma ikväll... jag har suttit ute vid carporten fram till aldeles nyss och målat klart det sista vita lagret på sängen. Imorgon ska den få sig ett rejält kok stryk med sandpapper och stålborste.

Det var så himla mysigt att sitta ute och måla så här sent. Alla i huset har gått och lagt sig men katten höll mig sällskap genom att gno sig mot min rygg, och nere på åkern körde traktorn med stora lyktor. Jag brukar ha radion på annars men nu hade jag bara traktorns svaga brummande och kattens spinnande som ljudkuliss, och lite pip från svalorna som nattar sina ungar under takpannorna.

• Ari Gold
    Gummsan82 skrev 2009-07-14 23:59:31 följande:
    Ari Gold skrev 2009-07-14 23:25:35 följande: Var inne och kikade i din blogg och blev lite nyfiken på den där städboxen som skulle finns hos rusta... vet du om den finns på hemsidan?
    Ingen aning...jag har faktiskt inte sett den där själv utan det var en bekant som köpte där. Men sök på "housekeepers box" på google så får du säkert upp bloggvisningar på rustas variant.
  • Ari Gold
    Anton2005 skrev 2009-07-15 18:16:48 följande:
    Vi ska oxå åka till tallin, vi gillar de båtarna och har åkt massa gånger just för att det är så smidigt. Den här gången blir det 2 nätter på spahotell i tallin oxå. Jätte mysigt hotell där vi bott en gång tidigare. Barnen ska med men även svärföräldrarna och barnens ena farbror. Sambon har ingen semster i sommar så det blir en lagom tripp för att vi ska hinna med lite tillsammans hela familjen. Jätte snygg vågTips för er med kids...Pop har superduperrea nu. Jag köpte jeans o andra byxor idag till båda barnen för endast 100kr st
    Vi funderar också på en kortresa till spahotell i baltikum... det verkar så prisvärt. Fast det får bli i augusti, nu i slutet av juli ska vi till Sicilien.

Måste kolla po.p rean... Har lovat att minska på mitt barnklädesberoende till förmån för heminredning men rea är ju ändå rea...
  • Ari Gold
    LCroft skrev 2009-07-15 07:16:41 följande:
    Godmorgon tjejer! Anton har fyllt år för länge sedan redan men gratulerar iaf i efterskott. Lina har också firat, men 5 års kalas var det visst? Grattis åt er också i efterskott. Sussi har roliga drömmar mage lider jag med som blivit sjuk! Krya på dig!Malin hade en toppendag på med vänner på stan, skönt Vide ska få ett mysigt rum, ska bli rolit att få se mer bilder sen.Och där tog mitt minne slut Sitter på jobbet och har nedräkning, 2 dagar kvar (räknar absolut inte med den här dagen) Håller på och fixar lite i köket. Har rivit bort ett par skåp, tagit fram en bit timmervägg och målat den, lagt upp lite hyllplan. Nu väntar jag bara på spisfläkten. Idag ska även mannen upp på vinden och börja på, när vi byggde ut huset gjorde vi inget åt vinden, men den ska nu börjas på med så att jag så småningom får mitt efterlängtade stora sovrum på ca 30 m2. Men vi bygger på den när tid och ork finns, tar ingen stress. Planen är att det ska vara klart tills nästa vår senast. Så vi ska faktiskt försöka ta det lungt
    Nu blir jag MYCKET nyfiken! Var det svårt att ta fram timmerväggen? Har du bilder på resultatet? Skulle vilja göra det i barnens rum men jag oroar mig för att man ska stå där med en uppbruten vägg och sedanvisar det sig vara något sklräpigt bös inkilat mellan timmret som stoppning eller också att isoleringen blir för dålig. Får prova att riva lite i något hörn...
  • Ari Gold
    LCroft skrev 2009-07-16 12:52:14 följande:
    Tackar för komplimangerna Ari Gold: I bloggen finns bild på väggen (tyvärr märkte jag här i arbetet att bilden ser väldigt mörk ut, det gjorde det ju inte där hemma), där finns också bild på andra sidan av timmerväggen som är brun. Det är inte svårt att ta fram men oftast full med spikar som man får ta bort. Ofta är ju gamla timmerhus isolerade med mossa, så också vårt. Så vi har bara petat det in med skruvmejsel och sedan målat på. Första varvet är lite mera tidskrävande att måla för att få målet överallt men sen de andra varven går av bara farten. Våra timmerväggar som vi har tagit fram är de som är nu mellanväggar i huset. Men fast vi skulle ta fram av ytterväggarna tror jag inte det skulle bli kallt inne, vi har iofs tilläggsisolerat på utsidan.Hoppas Lina får en trevlig resa!Dags att fortsätta jobba
    Nu hittade jag bildernna... jättefint! Den vägg jag vill ta fram är också en innervägg.

Det jag oroar mig för är mest att om man nu bryter fram väggen och den visar sig vara oanvändbar av någon anledning så står man ju där med en massa jobb sedan.- Jag vet inte vad det är för material som sitter som ytskikt. I stora delar av huset är det masonit eller likannde, på en del ställen gips.

Vad hade ni framför?
Svar på tråden Vitt lantliv - del 3