• LCroft

Vitt lantliv - del 3

LinaoMatilda skrev 2009-06-17 19:22:10 följande:
    Nytt i min blogg Anton: Svårt det där, man vill ju inte drunkna i leksaker men samtidigt så måste ju lillebror få lite eget också. Så kände jag iaf. Jag gillar den där trumman med soldater från Maileg, Ellis Corner har den.. och ja spårvagnsväskan är ju kul också, den har Emil gillat mycket, finns också hos Ellis Corner. Julia har ju mysiga leksaker också.
    Hoppar också här fram som gubben i lådan Grattis gumman, så roligt!
  • LCroft

Roligt att ni kommer ihåg mig Läser nog här men har sällan tid eller ork att sitta längre stunder vid datorn när jag kommer hem, sitter man på jobbet hela dagarna så vill man gärna röra på sig hemma.

Här är allt bra, njuter av dagarna, har mannen hemma hela sommaren, han blev knäopererad i maj och först sjukledig och sen semester så i september först börjar han jobba igen, barnen tycker det är bra att ha pappa hemma. Hade en period här när Ida var bara arg när jag kom hem, fick knappt röra henne och det enda man fick höra var att hon minsann inte tycker om mig baaaaara pappa, som tur är har det gått över nu

Pysslar på här hemma när andan faller på och givetvis ute i trädgården. Men försöker hinna njuta däremellan av det man fått gjort också.

Tänk att lilla Algot fyller ett år redan, tycker det var igår han föddes

Hoppas ni alla får en trevlig midsommar, här kommer vi att ta det lungt, röka lax, bada bastu, äta gott, dricka gott och spela spel med barnen. Blir allt från badmington till kortspel. Brukar för det mesta bara vara vi på midsommarafton och försöka hitta på nåt roligt hela familjen, sen på lördag far vi till pappas sommarstuga. Bara att hoppas att vädret är bra!

• LCroft

Godmorgon tjejer!

Anton har fyllt år för länge sedan redan men gratulerar iaf i efterskott.

Lina har också firat, men 5 års kalas var det visst? Grattis åt er också i efterskott.

Sussi har roliga drömmar

mage lider jag med som blivit sjuk! Krya på dig!

Malin hade en toppendag på med vänner på stan, skönt

Vide ska få ett mysigt rum, ska bli rolit att få se mer bilder sen.

Och där tog mitt minne slut Sitter på jobbet och har nedräkning, 2 dagar kvar (räknar absolut inte med den här dagen) Håller på och fixar lite i köket. Har rivit bort ett par skåp, tagit fram en bit timmervägg och målat den, lagt upp lite hyllplan. Nu väntar jag bara på spisfläkten.

Idag ska även mannen upp på vinden och börja på, när vi byggde ut huset gjorde vi inget åt vinden, men den ska nu börjas på med så att jag så småningom får mitt efterlängtade stora sovrum på ca 30 m2. Men vi bygger på den när tid och ork finns, tar ingen stress. Planen är att det ska vara klart tills nästa vår senast. Så vi ska faktiskt försöka ta det lungt

• LCroft

Anton:
    Nej vi bestämde att nu räcker det, visst vill vi fixa och laga, men också göra annat. Barnen behöver sitt och eftersom vi båda två jobbar så finns det helt enkelt inte tid med allt, så nu tar vi det i "snigelfart" och bygger när vi hinner och känner för det Däremellan måste vi hinna resa lite också Blir en vända till Helsingfors för bara mig och mannen i sommar, ska då möjligtvis åka med hans systers och hennes mans båt över till Tallin. Hoppas bara vädret är på vår sida så att det blir av

Fick nyss mms av mannen, nu har även fläkten kommit

• LCroft

Tackar för komplimangerna

Ari Gold:
    I bloggen finns bild på väggen (tyvärr märkte jag här i arbetet att bilden ser väldigt mörk ut, det gjorde det ju inte där hemma), där finns också bild på andra sidan av timmerväggen som är brun. Det är inte svårt att ta fram men oftast full med spikar som man får ta bort. Ofta är ju gamla timmerhus isolerade med mossa, så också vårt. Så vi har bara petat det in med skruvmejsel och sedan målat på. Första varvet är lite mera tidskrävande att måla för att få målet överallt men sen de andra varven går av bara farten. Våra timmerväggar som vi har tagit fram är de som är nu mellanväggar i huset. Men fast vi skulle ta fram av ytterväggarna tror jag inte det skulle bli kallt inne, vi har iofs tilläggsisolerat på utsidan.

Hoppas Lina får en trevlig resa!

Dags att fortsätta jobba

• LCroft

Ari Gold skrev 2009-07-16 13:05:07 följande:

Nu hittade jag bildernna... jättefint! Den vägg jag vill ta fram är också en innervägg. Det jag oroar mig för är mest att om man nu bryter fram väggen och den visar sig vara oanvändbar av någon anledning så står man ju där med en massa jobb sedan.- Jag vet inte vad det är för material som sitter som ytskikt. I stora delar av huset är det masonit eller likannde, på en del ställen gips.Vad hade ni framför?
    På väggen mot vardagsrummet/matsalen var det bara bräder, den väggen var yttervägg innan vi byggde till. I köket var det först gipsonitskiva (heter det så på svenska?) Sen var det två lager med spännpapp som var tapetserad. Är det inomhusväggar brukar det inte vara några problem, de är oftast i bra skick så jag rekommenderar nog att ta fram Små skavanker syns inte mer sen när man målat
  • LCroft

Har förresten köpt en gammal utdragbar barnsäng idag på finska versionen av Blocket, missade först en exakt likadan som kostade 15 euro och det är billigt här i landet! Såg sedan en likadan som hon hade priset 100 euor på, ringde iaf och frågade om det är sista priset, njae nej sa hon, hon kan komma ner till 75 euro. Varpå jag svarade att jag tycker det är lite dyrt med tanke på att det igår hade kommit in en likadan för 15 euro men som jag tyvärr missade, då kom hon ner till 60 euro. Ska hämta den imorgon och då ska jag nog försöka få ner priset lite till

Vågar knappt säga det men stackars Ida som är strax över 3 år sover ännu i sin spjälsäng, hon älskar den och vill egentligen inte alls ha ny säng men mamma vill det definitivt *fniss* Började faktiskt bli lite orolig att hon kanske får sova i sin spjälsäng tills hon är 15 år bara för att jag inte hittar en säng som jag vill ha till henne. Men det ordnade ju sig

• LCroft

Ari Gold:

Roligt att k unna inspirera Lycka till!

Sitter och har nedräkning i timmar nu på jobbet, snart, snart semester... Som jag längtar

• LCroft

God morgon,

Eftersom vi alla är vuxna borde det ju gå att diskutera det mesta utan att någon blir sur? Eller känner att man måste trippa omkring på tå? Jag hoppar också mellan två trådar och tycker ibland att det är väl ett förbaskat hoppande, men fortsätter ändå. Största skillnaden för min del blir att jag läser mest, orkar inte kommentera.

Nu lär jag gå som en elefant i en glasfabrik så det är väl bäst jag ber om ursäkt redan innan jag skriver resten, är på skitdåligt humör från förr så nu lär det väl låta lite skarpt, men det gör mig fruktansvärt irriterad när man börjar med 3-års trots fasoner, inte diskutera överhuvudtaget utan blir sur och tvär. Känns som alla de fighter jag tar hemma med Ida varje dag, nej du får inte gå ut utan kläder säger jag, hon sätter sig ner och surar i ett hörn och går ingenstans, ett jävla liv kommer det dock ur ungen när hon sitter och vrålar i självömkan när alla andra går ut. Detta är bara ett exempel. Men trots allt så är det samma sak varje förbaskade gång någon vill ta upp en diskussion om vad som är vettigt eller ej.

Ja det är sommar, nej det är inte så många "gamlingar" som skriver just nu, nej jag vet inte vad som är bättre, faktiskt så bryr jag mig inte. Nu skrev jag bara av mig i mitt dåliga humör det som jag varje gång tänkt.

Så förlåt alla som jag tycker jag är elak. Men jag är åtminstone ärlig och säger vad jag tycker.

• LCroft

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Nej, jag skrev inte tidigare med tanke med ett påhopp mot någon, även om jag var mycket medveten om att det säkert finns fler som tar åt sig som så. Utan mera överlag hur det jämt tyvärr blir och det är det faktumet som jag blir så trött på.

Var och en gör själv sina beslut om var de vill hänga, här eller i den andra tråden eller vilken tråd som helst. Men visst saknar jag den gamla goda tiden när det var en tråd. Har inte känt att jag inte skulle vara välkommen i nån av trådarna (efter mitt första inlägg kan det ju mycket väl hända att det finns såna som gärna vill slänga mig i ett tråg med tjära för att sen slänga mig i fjädrar). Sen finns ju även den möjligheten att jag är alldeles för hårdhudad för att ta åt mig av pikar som jag borde ta åt mig av? Lider väl av Mårten Gås fenomenet, för det mesta så rinner det mesta av mig.

Tillbaka till saken, min mening var inte att ryta åt en människa utan åt hela fenomenet. Säger inte att jag är bättre än någon annan. Men som jag tror jag sagt hundrafemtioelva gånger tidigare så gillar jag egentligen inte att ta såna här diskussioner över nätet, miner, toner allt man går miste om och så blir det fel. Här tänker jag närmast på Antons fråga om det skulle gå att slå ihop två trådar, hon och de som började diskutera det var ju inte ute efter att ställa till gräl, utan ville bara kolla upp om den möjligheten finns. Ingenting för någon att bli sårad över alltså.

Själv bad jag färdigt om ursäkt i mitt första inlägg just för det att jag hade på känn när jag skrev det att det kommer att bryta ut ett helvete efter det. Men tänkte samtidigt att det får bära eller brista, levde väl samtidigt i en naiv tanke om att ryter någon till så kanske alla tänker efter och man slipper såna här diskussioner.

Svar på tråden Vitt lantliv - del 3