Inlägg från: Sagalin |Visa alla inlägg
  • Sagalin

Vitt lantliv - del 3

God morgon!

Vad står på programmet idag?
    Jag måste stryka lite och ska väl måla ett varv till på en tallrikshylla som jag köpte i början av förra året som legat och skämts nere i källaren. Men "bättre sent än aldrig"
    Imorgon ska jag och en kompis åka till Göteborg och bla besöka Trädgårdsföreningen och sen ska vi strosa runt i lite mysiga inredningsbutiker, bla Grandmas, BaldersHage och den som ligger i Femmanhuset kommer inte på vad den heter.
    Finns det någon annan som ligger i city som är värt ett besök?

• Sagalin
    JagOchHan skrev 2009-07-13 06:45:12 följande:
    Godmorgon.Nytt hos migWhittOchCharmigt.blogspot.comVilla - är det fågel blå som du tänker på inne i Femmanhuset? Dom har nog stängt ner om jag inte minns fel. Har ni tid och möjlighet är ju bagarn och kocken en butik som inte bör missas - mycket för den som tycker om att baka. Även haga bör besökas. Där ligger det en massa små fina butiker.
    Var det den som låg längst bort i Femmanhuset?
    Nåja det finns nog butiker så det räcker för oss lantisar Vi tycker det är kul att gå in på Panduro och Lagerhaus som vi inte ha här hemma.
    Vi kommer att hålla oss inne i city, jag ska köra och jag tycker det räcker att parkera på ett ställe. Har aldrig kört i Gbg tidigare så bara det blir en upplevelse!
  • Sagalin
    M i a skrev 2009-07-13 18:21:09 följande:
    Villa - Fågel Blå har flyttat till Kungsbacka så i Nordstan finns typ ingen inredningsbutik kvar. Jo, Åhléns då förstås. Utöver de du nämnt: Casa Linné vid Kungstorget, Granit på Vallgatan och Östra Hamngatan, Village på Korsgatan, Phillies design på Linnégatan, Grönbergs interiör på Kungsgatan, NK, Iems på Kaserntorget, Bolagret på Västra Hamngatan, Indiska i Nordstan och Kungsgatan.Ska tänka lite till..
    Tack för tipsen!
  • Sagalin

God morgon!

Vi hade en jättehärlig dag i Gbg igår.
    Blev inte så mycket inredningsshopping, endast några fina klisteretiketter från Granit som jag ska ha när jag får ordning och reda här hemma. Kommer visa dem sen.
    Men jag shoppade en hel del kläder, tre par byxor, ett baslinne och en rosa kofta. Byxor behövde jag verkligen, har gått ner en del i vikt i vår och har inte många byxor i garderoben som passar.

Anton, låter jättefint med vitmålade trätak. Så som du tänkt göra i hallen låter ljuvligt.

• Sagalin

Lite nytt i bloggen.

Efter maten ska jag åka och hämta min lampa som jag köpt från Ellos.

Här hemma händer inte så mycket, jag håller på att måla lite i Jacobs garderob och lite småsaker. Jag har tänkt att börja med mitt skrivbord senare idag, men först ska jag på loppis.

• Sagalin

Gaaah, jag har sån tapetångest!
    Vi eller rättare sagt jag har börjat planera en större omrenovering av vår hall, vilket kommer att ta ett tag att göra men det får ske etappvis.
    Vi ska tapetsera om i hallen vilket innebär att vi ska tapetsera upp i vår trappa till övervåningen och sen i den överhallen.

Jag har hela tiden tänkt att jag vill ha panel, vilken typ och höjd vet jag ännu inte. Jag vill ha panel i trappan för att det ska bli tåligt och dämpa ljuden, vi har inneväggar av betong så det blir väldigt hårt ljud och lätt ekigt.

Jag har varit helt säker på att jag vill ha vitmålad panel och antingen en vit eller en randig tapet i vitt och ljusgrått för att man inte ska tröttna och jag gillar den vita inredningen.
    Men så kommer Boråstapeter med sin kollektion New Classic i NewEngland/Ralph Laurenstil och jag blir helt kär i vissa tapeter och de är inte alls vita och neutrala!

Jag har föreslagit för maken att vi även borde måla om vårt trapp, inte själva trappstegen utan räcket och sidorna (har väl ett speciellt namn?) eftersom vi har pakettgolv skulle det se tokigt ut om trappstegen och han är med på noterna.

Nu är jag helt förvirrad och vet inte riktigt alls vad jag gillar, och om vi skulle ha lite mer mönster så "slipper" man ha massa saker på väggarna som jag tycker är svårt att få till i en hall resp trapp.
    villanordaker.blogspot.com/2008/05/vr-hall.ht...
    Här är några gamla bilder från vår hall, har inte hänt mycket sen jag fotade den sist.

Vad tror ni blir bäst?

• Sagalin
    Ari Gold skrev 2009-07-17 11:57:20 följande:
    Jag tycker att hallen är det rum där man kan ha "skrikigast" tapet. Helt enkelt eftersom det är ett genomgångsrum.Jag tapetserar alltid med mycket mönster i hallen. Sådana tapeter som lätt blir "too much" i ett rum där man vistas en längre tid. När jag bode i modernare lägenhet hade jag galna retrotapeter i hallen. Nu har vi en ganska ljus storblommig tapet som ska matcha den lantliga stilen men fortfarande ett påträngande mönsteri förhållande till vad jag väljer i andra rum. Annars brukar jag göra någon liten fondvägg om jag ska ha mönstrad tapet, men i hallen kan man agera hämningslöst, tycker jag.(med reservation för att jag inte är en sådan där kritvitt-överallt-fantast överlag).
    Det stämmer att man kan ha lite mer mönster i hallen men det får inte vara för mycket så att man "skrämmer bort" sina gäster.
    Vad är det för märke på er tapet?
  • Sagalin
    Videli skrev 2009-07-17 12:26:43 följande:
    Villa N,Fick inte upp någon bild. Vi har tänkta att göra så med spot och tapet i matsalen. Ska springa in i din blogg och se om jag ser bilderna.Men hur merar din man att inte måla hela trappen vit?Jag har oxå lite nytt i bloggen, dock bara skogens guld. Men ska lägga ut en tjuvtitt på våran hall. Där har vi oxå pärlspot, men jag tänkte bara måla väggen vit. Idag sitter det en randig tapet där men som är såå sliten.www.gardochhagar.blogspot.comAir,Jättefin hall! Vi har oxå sädär i hallen. Men som jag skrev vill ha en Ralph Lauren/blommig tapet i matsalen.
    Alltså inte trappstegen där vi har en matta idag utan isåfall räcket, ledstången och själva "kanterna".
Svar på tråden Vitt lantliv - del 3