• La Lola

Hur klär man en nyfödd i sommar?

Ja alltså...i vanliga kläder.
    Det är inga konstigheter....varmt - svala kläder, kallt -varmare kläder.

När det var riktigt varmt i några dagar hade min bebis kortärmat o short o idag när det är kallt har hon långärmat o byxor....går vi ut tar vi på en jacka, mössa o ev vantar oxå......

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • La Lola
    patti87 skrev 2009-06-10 17:09:00 följande:
    mössa är väldigt viktigt :)
    Nja, i vagnen är det ju inte blåsigt så riktigt heta dagar behövs ju ingen sån....
  • La Lola
    Sarah84 skrev 2009-06-12 10:31:16 följande:
    Okey. De skulle jag därimot aldrig göra.. Men jag har alltid fått lära mig att bebsiar alltid ska ha mössa. Definitvt på vintern. Min dotter som nu är 2 har fortfarande mössa. Eller iaf något på huvudet alltid.
    Det hade jag oxå lärt mig men kan man ju lära om sig när man inser att mössan inte är så viktig när de ändå ligger i en skyddad vagn.

Jag minns när min första dotter låg med mössa på o kudden blev blöt (det syntes).
    Då sa jag högt till hennes pappa "nä, nu får folk tycka att jag är en dålig mamma för nu tar jag av henne mössan!".
  • La Lola
    Sarah84 skrev 2009-06-12 10:35:04 följande:
    La Lola skrev 2009-06-12 10:33:58 följande: Ja kan köpa de om de är i vagnen på sommaren, men aldrig på vintern?
    Huvudsaken är väl på vintern att huvudet täcks av något.
    Tyg från en mössa eller tyg från en filt...vad är eg den stora skillnaden?

(jag skulle ha mössa på vintern för jag tycker det är praktiskt, men tyg som tyg eg)
  • La Lola
    Sarah84 skrev 2009-06-12 12:29:40 följande:
    La Lola skrev 2009-06-12 10:36:57 följande: En mössa följer ju huvudet, en filt tex gör ju inte de om du tex inte knyter fast den.

Följer med? Då har min dotter ett konstigt huvud.

(näe, en mindre mössa kan hon inte ha)
  • La Lola
    KlasStures mamma skrev 2009-06-13 09:16:05 följande:
    Min tös svettas floder när hon har mössa på sig. Har försökt hitta tunnare mösser än de som är som T-shirt tyg men det finns inte så vi kör utan när det är varmt. Hon är tio veckor och har mått hur bra som helst!
    Min äldsta lämnade en fuktig fläck på sin kudde (brunt tyg).
    Då insåg jag att mössa inte är ett måste i vagnen.
  • La Lola
    Sarah84 skrev 2009-06-13 10:38:26 följande:
    "Måste små barn ha mössa på sommaren? Ja, små barn har känsliga huvuden och behöver en tunn mössa som skyddar mot sol och vind, även på sommaren." www.tryggabarn.nu/barn/Page1196.html De va de jag hitta. Finns säkert mer, men orkade inte söka.
    Men i vagnen?
    Utanför är det ju rätt självklart.....
  • La Lola
    Sarah84 skrev 2009-06-13 10:41:17 följande:
    La Lola skrev 2009-06-13 10:40:03 följande: Nej inte enligt alla om du läser i tråden..
    Nä, men jag är å andra sida fullt övertygad om att de har full koll på vad deras barn fixar o inte.
    Det som är självklart för mig är inte självklart för nån annan. Men det betyder inte att de gör fel.
Svar på tråden Hur klär man en nyfödd i sommar?