• Åsa

Handlar du på Lidl?

Om jag skulle råka landa där (min mammas österrikiska kompis älskar den för alla tyska korvar o liknande och de samåker ibland). Vad jag förstår har de lägre profil nu; skulle inte ha köpt när de förbjöd fackanslutning etc. De hade utmärkt lokaltillverkad pepparkaksdeg till jul också.

Att jag inte är mer intresserad kan ju ha att göra med att de saknar så mycket av vad jag vill ha när jag handlar. Inte heller är de varor jag köper så särskilt billiga jämfört med de större affärerna på hemorten, inte sällan dyrare än ex ICA Maxi och Willys; båda dessa är dessutom mycket välsorterade och fräscha i de butiker jag har närmast.
    Hade jag varit storkonsument av läsk och chokladkex hade jag kanske sett annorlunda på saken. Fast deras FairTrade-märkta te brukar jag köpa när jag hamnar där.

• Åsa

mosterYster: Jag har inget emot Lidl men tror att slopat alkoholmonopol innebär sämre valmöjligheter. Systembolaget har ett enormt utbud, till och med utan beställningsvarorna MYCKET större än man träffar på i en ordinär mellanstor stad där alkoholen är fri och de flesta handlarna bara tar hem lågprisprodukter och bara specialbutiker i storstäderna har finare varor. Dessutom samlat på ett ställe som finns tillgängligt nästan överallt, på mindre orter genom ombud.
    Nu är inte jag den som lider mest om alkoholsortimentet minskar men konsekvenserna för den som vill ha annat än whiskykopior och femtiolapps rödvin är ganska klara.

• Åsa
    mosterYster skrev 2009-06-29 00:12:42 följande:
    Grejen är väl att fulwhisky och fulrom inte är lika billigt på bolaget. Ska man bara blanda ut det så är det ju cool att köpa billiga saker. PS: det fins även ok vin på Lidl - och jag är k-r-ä-s-e-n...
    Det kan säkert stämma men min poäng är att ett slopat alkoholmonopol inte medför större valmöjligheter vad gäller sorters alkohol, bara vad gäller inköpsställe. Du och lokisse tror (?) att Systembolaget fortsätter sin verksamhet även om alkoholförsäljningen släpps fri. Jag kan inte se någon anledning till detta. Vilka länder med fri alkoholförsäljning har därutöver ett "halvstatligt" försäljningsställe som måste hålla "allt" i lager? Svårt att jämföra iofs när det gäller länder som aldrig haft ett alkoholmonopol typ Sverige och Finland.
    Kanske har Lidl vin du gillar mosterYster men folk har ju olika smak. Hur många sorters alkohol för de? Inte ens ordinära spanska kvartersvinbutiker behöver ha mer än något hundratal är min (iofs begränsade) erfarenhet och jag har hört vingourmeter beklaga sig över utbudet i franska småstäder.
  • Åsa
    lokisse skrev 2009-06-29 19:41:42 följande:
    släpps sa beror det inte pa lidl....alltsa är det lite fanigt att bojkotta dom pga det.... 
    Är det någon som på fullt allvar har det argumentet?
Svar på tråden Handlar du på Lidl?