• Anonym (Jag vet..)

Jag dricker minst en flaska vin per dag..

Vi har druckit mellan 1- 1/2 flaska vin var både min man och jag i nästan två års tid nu varje kväll. Det har varit trevligt men ångestframkallande för vi vet ju båda att det självklart är fel..

Nu har vi hållt uppe några dagar och det har gått jättebra! Jag har varit väldigt rädd för att få abstinens eller något och har därför inte velat sluta dricka. Men det var ju inget problem alls??

Var går gränsen för alkoholism och när blir man beroende?

• Svar på tråden Jag dricker minst en flaska vin per dag..
  • Anonym

Kan ju helt klart säga att du är alkoholist.

• Anonym

Ingen aning.... Men låt inte ditt "stolta jag" överta och du ser dig som duktig för att ni lyckas hålla upp utan problem i några dagar för att sen dricka typ i morgon igen. Försök att hålla upp i några veckor och se om de fortfarande känns okej att inte dricka. För att dricka så pass mycket varje dag anses nog inte som "ett normalt intag av alkohol"

Lycka till :)

• Anonym
    Anonym skrev 2009-06-11 00:41:28 följande:
    Kan ju helt klart säga att du är alkoholist.
    Hur kan du säga det?
  • Anonym

Med det intaget av alkohol dagligen så räknas man som alkoholist.
    Man kan vara alkoholist om man dricker ett 6pack 3,5% om dagen också...

• Anonym (Jag vet..)

Klart att vi är alkoholister på något sätt men på vilken skala??

Hur ska man gradera sig själv?? Jag har ju tänkt på alkohol men har inte haft något problem att avstå. Jag blir aldrig för full utan dricker ca 1-1/2 glas vin i timmen.

Jag har avstått under alla graviditeter + långa amningar och likaså min man men nu har det ju gått överstyr. Mys varje kväll....

Vad är ok att dricka egentligen??

• Anonym (Hmm...)

De är ju inte ett normalt intag. Du skrver ju själv (jag vet) som namn så antagligen vet du med dig att ert intag av alkohol är ett problem. Har ni kommit så långt är de nog på tiden att skärpa sig ordentligt och dra ner på drickandet EN HEL DEL!

• Anonym (Jag oxå)

Jag drack 12 folköl om dagen i över 1.5 år och jag blev inte "beroende". Kunde sluta utan problem, inga abstinens. Självklart är det ett alkoholprobelm ändå.
    Jag drack för att kunna slappna av och kunna sova, men beroende blev jag aldrig.

• Anonym

ok. Då fattar jag. Så alkoholism har inget med beroende att göra, bara intag?

• Anonym (Jag vet..)

Anonym (Jag vet..) skrev 2009-06-11 00:47:52 följande:

Klart att vi är alkoholister på något sätt men på vilken skala??Hur ska man gradera sig själv?? Jag har ju tänkt på alkohol men har inte haft något problem att avstå. Jag blir aldrig för full utan dricker ca 1-1/2 glas vin i timmen. Jag har avstått under alla graviditeter + långa amningar och likaså min man men nu har det ju gått överstyr. Mys varje kväll....Vad är ok att dricka egentligen??
    Ser ju fel ut men hur skriver man det jag dricker 1 - 1 1/2 glas i timmen och sällan när barnen är vakna. Är det fredag eller lördag så tar vi ett glas vin så att de ser det men de verkar inte tycka att det är konstigt.
Svar på tråden Jag dricker minst en flaska vin per dag..