Anonym (BaraJag) skrev 2009-06-12 13:10:13 följande:
Jag tycker att vi har en smått snevriden syn på alkohol i Sverige. Man kan inte säga att någon är alkoholist bara för att de dricker 1/2-1 flaska vin per dag. I sådana fall finns det hundratals länder där större delen av befolkningen är alkoholister. Jag har själv bott många år i ett land där det var helt normalt att dricka ett glas vin till lunchen, ett par glas efter jobbet och kanske ytterligare ett eller två till kvällen. Inte en enda gång såg jag (som man gör i Sverige) att någon höll sig ifrån alkohol i veckorna och söp till på helgen. Jag har nyligen gjort en hälsokontroll och har utomordentliga värden och det finns inte ett spår av någon "överkonsumtion". Vin är i många länder en naturlig del av vardagen men i Sverige ojjas det något så enormt om man häller upp en glas när det råkar vara en vanlig tisdag.Alkoholist är man om man måste dricka för att må på ett speciellt sätt (bli fri från ångest te.x.), känner fysiskt och psykiskt sug efter alkohol, missköter hem/familj/arbete pga alkoholen eller super så man får minnesluckor och gör dumma saker och försätter sig och andra i fara. Alkoholism är inte beroende på hur mycket man dricker! Det kallas riskbruk. Man riskerar att utveckla ett beroende om man dricker ofta och mycket. Man kan vara alkoholist om man så bara dricker en gång om året. Alla som riskbrukar blir inte alkholister. Lika lite som att alla som spelar mycket utvecklar ett spelberoende eller alla som tycker om att shoppa utvecklar ett shoppingberoende. Det är mer hälsosamt att dricka lite varje dag än råsupa några gånger i månaden.
Det du påstår är ju mycket bullshit om du ursäktar uttrycket. Alkohol är den näst vanligaste dödsorsaken efter tobak i Frankrike och var fjärde sjukhussäng upptas av någon med alkoholrelaterade skador. Jag förstår att den som vill dricka en hel del vin gärna tror på att det funkar med den kontinentala stilen men riktigt så enkelt är det ju inte.
En text om det jag skrev nedan.
"Ju mer som dricks i ett samhälle desto större blir skadorna. Ju fler liter alkohol som rinner ner i våra strupar desto större bli skadorna. Ganska självklart egentligen. Om vi tänker efter.
Att tro att om vi bara skulle dricka på ett annat sätt. Mer kontinentalt. Som i Frankrike till exempel, eller i Danmark, så skulle det lösa sig. Där de kan umgås med alkoholen. Det är ju faktiskt det svenska sättet att dricka, med fredags- och lördagsfyllor som är själva problemet.
Det är nog tyvärr att lura sig själv. I Frankrike upptas 1 av 4 sjukhussängar av personer med olika former av alkoholskador, allt ifrån skrumplever till misshandlade barn till personer skadade av påverkade bilförare. Och Danmark är det enda land i Europa där medellivslängden faktiskt minskar, till stor del tack vare den stora alkoholkonsumtionen. "