• Anonym (Jag vet..)

Jag dricker minst en flaska vin per dag..

Vi har druckit mellan 1- 1/2 flaska vin var både min man och jag i nästan två års tid nu varje kväll. Det har varit trevligt men ångestframkallande för vi vet ju båda att det självklart är fel..

Nu har vi hållt uppe några dagar och det har gått jättebra! Jag har varit väldigt rädd för att få abstinens eller något och har därför inte velat sluta dricka. Men det var ju inget problem alls??

Var går gränsen för alkoholism och när blir man beroende?

• Svar på tråden Jag dricker minst en flaska vin per dag..
  • Tavelkrok

Precis som påpekats innebär inte en sådan konsumtion per automatik att man är alkoholist. Kriterierna som Ärla Minou la in är de saker som styr. Det är alltså inte i första hand mängden alkohol som avgör utan beteendet med alkohol. Risken att hamna i alkoholism är däremot högre vill jag påstå, om man dricker på det sättet. Toleransen ökar och man hamnar lätt i ett vanemönster och rätt vad det är så kan man inte vara utan alkohol för att kunna somna t ex. Då bör man dra öronen åt sig för då är man i farozonen. Problemet är ofta att det beteendet kommer inte över en natt så man märker knappt det själv.

Däremot har givetvis en daglig dos alkohol en fysisk påverkan på kroppen. Vilka och hur allvarliga skadorna blir är ju individuellt.

Sen är jag skeptisk till begreppet "kontinentalt drickande". Det är en myt att man i andra länder dricker en flaska vin om dagen. Det är något vi svenskar uppfunnit för att kunna dricka när vi vill.

• Anonym

Att vara missbrukare är när man måste ha alkohol och man gör vad som helst för att få tag i det. Man släpper sin vardag och att kretsar kring alkoholen.

Sedan kan man vara beroende av alkohol, men man kan också sätta ett stopp för det och lägga av det med helt!!

• Anonym (Anhörig)

Det finns olika typer av beroende, den fysiska och den psykiska.

Det finns ingen gradering på alkoholism, man kan inte vara lite alkoholist. Alkoholist är en alkoholist är en alkoholist....

Är man psykiskt beroende så spelar mängden alkohol man sätter i sig ingen roll, inte heller om man dricker varje dag, på helgerna eller en gång om år. Periodare är alkoholister trots att de kanske bara dricker 2 månader om året.

Det beror på hur/varför och när man dricker.

Måste man sätta upp regler för sig själv ang sitt drickande och framförallt, om man bryter dem så klingar varningsklockor högt. Ljuger man för sig själv eller andra ang sitt alkoholintag så klämptar de ännu högre. Det psykiska beroende är i många fall det första som kommer, det fysiska kommer senare.

• Anonym (BaraJag)

Jag tycker att vi har en smått snevriden syn på alkohol i Sverige. Man kan inte säga att någon är alkoholist bara för att de dricker 1/2-1 flaska vin per dag. I sådana fall finns det hundratals länder där större delen av befolkningen är alkoholister. Jag har själv bott många år i ett land där det var helt normalt att dricka ett glas vin till lunchen, ett par glas efter jobbet och kanske ytterligare ett eller två till kvällen. Inte en enda gång såg jag (som man gör i Sverige) att någon höll sig ifrån alkohol i veckorna och söp till på helgen. Jag har nyligen gjort en hälsokontroll och har utomordentliga värden och det finns inte ett spår av någon "överkonsumtion". Vin är i många länder en naturlig del av vardagen men i Sverige ojjas det något så enormt om man häller upp en glas när det råkar vara en vanlig tisdag.

Alkoholist är man om man måste dricka för att må på ett speciellt sätt (bli fri från ångest te.x.), känner fysiskt och psykiskt sug efter alkohol, missköter hem/familj/arbete pga alkoholen eller super så man får minnesluckor och gör dumma saker och försätter sig och andra i fara. Alkoholism är inte beroende på hur mycket man dricker! Det kallas riskbruk. Man riskerar att utveckla ett beroende om man dricker ofta och mycket. Man kan vara alkoholist om man så bara dricker en gång om året. Alla som riskbrukar blir inte alkholister. Lika lite som att alla som spelar mycket utvecklar ett spelberoende eller alla som tycker om att shoppa utvecklar ett shoppingberoende.

Det är mer hälsosamt att dricka lite varje dag än råsupa några gånger i månaden.

• Micke54

Anonym (BaraJag) skrev 2009-06-12 13:10:13 följande:

Jag tycker att vi har en smått snevriden syn på alkohol i Sverige. Man kan inte säga att någon är alkoholist bara för att de dricker 1/2-1 flaska vin per dag. I sådana fall finns det hundratals länder där större delen av befolkningen är alkoholister. Jag har själv bott många år i ett land där det var helt normalt att dricka ett glas vin till lunchen, ett par glas efter jobbet och kanske ytterligare ett eller två till kvällen. Inte en enda gång såg jag (som man gör i Sverige) att någon höll sig ifrån alkohol i veckorna och söp till på helgen. Jag har nyligen gjort en hälsokontroll och har utomordentliga värden och det finns inte ett spår av någon "överkonsumtion". Vin är i många länder en naturlig del av vardagen men i Sverige ojjas det något så enormt om man häller upp en glas när det råkar vara en vanlig tisdag.Alkoholist är man om man måste dricka för att må på ett speciellt sätt (bli fri från ångest te.x.), känner fysiskt och psykiskt sug efter alkohol, missköter hem/familj/arbete pga alkoholen eller super så man får minnesluckor och gör dumma saker och försätter sig och andra i fara. Alkoholism är inte beroende på hur mycket man dricker! Det kallas riskbruk. Man riskerar att utveckla ett beroende om man dricker ofta och mycket. Man kan vara alkoholist om man så bara dricker en gång om året. Alla som riskbrukar blir inte alkholister. Lika lite som att alla som spelar mycket utvecklar ett spelberoende eller alla som tycker om att shoppa utvecklar ett shoppingberoende. Det är mer hälsosamt att dricka lite varje dag än råsupa några gånger i månaden.
    Det du påstår är ju mycket bullshit om du ursäktar uttrycket. Alkohol är den näst vanligaste dödsorsaken efter tobak i Frankrike och var fjärde sjukhussäng upptas av någon med alkoholrelaterade skador. Jag förstår att den som vill dricka en hel del vin gärna tror på att det funkar med den kontinentala stilen men riktigt så enkelt är det ju inte.
    En text om det jag skrev nedan.

"Ju mer som dricks i ett samhälle desto större blir skadorna. Ju fler liter alkohol som rinner ner i våra strupar desto större bli skadorna. Ganska självklart egentligen. Om vi tänker efter.

Att tro att om vi bara skulle dricka på ett annat sätt. Mer kontinentalt. Som i Frankrike till exempel, eller i Danmark, så skulle det lösa sig. Där de kan umgås med alkoholen. Det är ju faktiskt det svenska sättet att dricka, med fredags- och lördagsfyllor som är själva problemet.

Det är nog tyvärr att lura sig själv. I Frankrike upptas 1 av 4 sjukhussängar av personer med olika former av alkoholskador, allt ifrån skrumplever till misshandlade barn till personer skadade av påverkade bilförare. Och Danmark är det enda land i Europa där medellivslängden faktiskt minskar, till stor del tack vare den stora alkoholkonsumtionen. "
  • Anonym (BaraJag)

Och i Sverige är den främsta dödsorsaken hjärt/kärlsjukdom. Frankrike har mycket lägre dödlighet än oss i dessa sjukdommar och detta kopplas till vinkonsumtionen.

Jag har aldrig sagt att det är nyttigt att dricka vin varje dag men jag menar att man inte är alkoholist bara för att man dricker vin varje dag. Överkonsumtion? Javisst! Hälsorisker? Javisst! Alkoholist? Nej!

Man är inte alkoholist bara för att man dricker en viss mängd vin ett visst antal dagar i månaden. Jag har aldrig sagt att det är bra för kroppen men jag stör mig på att alla börjar skrika alkoholist utan att förstå vad som krävs för att få den diagnosen.

• Dejsi

En vuxen kvinna kan dricka 1½ flaska vin i veckan utan att riskera något. Själv tänker jag att om man har större problem är när man ökar konsumtionen hela tiden för att må lika bra.

• Anonym (L)
    Dejsi skrev 2009-06-12 14:27:54 följande:
    En vuxen kvinna kan dricka 1½ flaska vin i veckan utan att riskera något. Själv tänker jag att om man har större problem är när man ökar konsumtionen hela tiden för att må lika bra.
    Och då ska man "sprida ut" den där mängden över en vecka så det blir kanske 1/2- 1 glas om dagen.

Personligen tycker jag att du TS och din man dricker lite för mycket. Men jag kan också förstå att det kan vara gott och mysigt med lite vin om kvällarna. Har själv varit där, eller nästan. Inte drukit varje kväll och inte 1 flaska åt gången, men tyckte att det var gott att dricka lite vin då och då. Ibland mer, inland mindre, beroende på situationen (fest eller vanlig kväll). Nu är jag gravid och avstår helt. Har inga som helst abstinens besvär. Men tycker att det ska vara skönt att kunna få dricka lite vin igen snart.

Bara om ni är försiktiga och vet vad ni gör. Och det är klart att man ska tänka på barnen. Lycka till!
  • Ärla Minou

Anonym (BaraJag) skrev 2009-06-12 13:10:13 följande:

Jag tycker att vi har en smått snevriden syn på alkohol i Sverige. Man kan inte säga att någon är alkoholist bara för att de dricker 1/2-1 flaska vin per dag. I sådana fall finns det hundratals länder där större delen av befolkningen är alkoholister. Jag har själv bott många år i ett land där det var helt normalt att dricka ett glas vin till lunchen, ett par glas efter jobbet och kanske ytterligare ett eller två till kvällen. Inte en enda gång såg jag (som man gör i Sverige) att någon höll sig ifrån alkohol i veckorna och söp till på helgen. Jag har nyligen gjort en hälsokontroll och har utomordentliga värden och det finns inte ett spår av någon "överkonsumtion". Vin är i många länder en naturlig del av vardagen men i Sverige ojjas det något så enormt om man häller upp en glas när det råkar vara en vanlig tisdag.Alkoholist är man om man måste dricka för att må på ett speciellt sätt (bli fri från ångest te.x.), känner fysiskt och psykiskt sug efter alkohol, missköter hem/familj/arbete pga alkoholen eller super så man får minnesluckor och gör dumma saker och försätter sig och andra i fara. Alkoholism är inte beroende på hur mycket man dricker! Det kallas riskbruk. Man riskerar att utveckla ett beroende om man dricker ofta och mycket. Man kan vara alkoholist om man så bara dricker en gång om året. Alla som riskbrukar blir inte alkholister. Lika lite som att alla som spelar mycket utvecklar ett spelberoende eller alla som tycker om att shoppa utvecklar ett shoppingberoende. Det är mer hälsosamt att dricka lite varje dag än råsupa några gånger i månaden.
    Om det heter alkoholism eller missbruk eller beroende är inte intressant ur kroppens perspektiv. Det kan vara relevant av andra skäl att kalla det vi dess rätta namn. Uppfyller man kriterierna för alkoholmissbruk eller alkoholberoende så är det bra att veta för att kunna få adekvat hjälp tex, förhoppningsvis hjälp som är bevisat effektiv vid just sådana tillstånd. På så sätt blir det viktigt. Men dricker man en flaska vin om dagen utan att vara beroende eller ha ett missbruk så kommer kroppen ändå att säga ifrån. Oavsett vad vi vill tro om det eller inte.

Nu har jag träffat ett antal kvinnor som efter pensionen börjat leva livet, resa runt och drick vin (kontinentalt). Jag har träffat dem när de kommer in på sjukhus för att de inte längre kan hålla balansen och för att de har börjat tappa minnet och istället fyller ut de de ska säga med en massa påhitt för att mörka att de inte längre kommer ihåg. Hjärnskador av sitt kontintentala drickande alltså. Fatta våndan i deras mäns ansikte när de förstår att det är livsstilen som helt plötsligt utplånat deras åldes höst tillsammans. Kvinnorna själva våndas inte, för de är för hjärnskadade för att förstå. Nu kan ni ju hävda att det måste vara extra känsliga kvinnor. Min motfråga: Hur vet man óm man är extra känslig?
Svar på tråden Jag dricker minst en flaska vin per dag..