• Tulip

DVD i bilen till 2-åring?

Är den 2-åring för liten för att titta på DVD i bilen? Vi ska åka 50 mil enkel resa i helgen och behöver roa sonen så han inte ledsnar. Han tycker om att titta på "Bilar" och Rorri-filmer, men är det dumt att han även får den möjligheten i bilen? Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden DVD i bilen till 2-åring?
  • Livet e toppen

När vi var på bilsemester runt om i landet under två veckors tid så hade vi dvd till sonen som då var 1½ år. Han tittade korta stunder på Pingu och lekte och sov. Pausade då och då för att han skulle få sträcka på benen men han gnällde inte en enda gång!!! Hur duktig som helst.
    Lycka till!

Inte fel att ta till dvd om han nu gillar det för att göra resan enklare för honom...

• Angel1978

Skulle inte ens komma på tanken att köpa en dvd till bilen..
    undra hur man själv fixade att åka på bilsemester när man var liten???

• 06mamma

Självklart kan han ha DVD i bilen!
    Sen behöver man ju pusha utan ta till om det behövs.
    Gladare barn ger behagligare resa...

Reser själv 62x2 mil med dottern 4-5 ggr om året och vi använder DVDn varje gång.

Lycka till!

• Cotton Candy

Vi har en DVD i bilen till vår nu snart 3 åriga kille. Han fick den när han var 1,5 år och vi skulle åka 100 mil. Det måste vara ett utav dom BÄSTA köpen vi gjort! Aldrig gnäll eller tråkigt att åka bil. Lite nya filmer inför en lång resa - klockrent.

Vi brukar stänga av DVD:n efter ett tag så han kan vila ögonen/hjärnan lite och då brukar han ofta somna.

Det enda "problemet" är väl att det kanske är svårt för dom att förstå att det bara är till långresor... om inte ni, som vi, låter DVD:n sitta i bilen hela tiden.

• Livet e toppen
    Angel1978 skrev 2009-06-11 12:52:32 följande:
    Skulle inte ens komma på tanken att köpa en dvd till bilen..undra hur man själv fixade att åka på bilsemester när man var liten???
    Onödig kommentar....
  • strojes

Vi ska köra nästan 100 mil enkel resa i sommar och kommer att köpa dvd till bilen med två monitorer så våra tre tjejer kan kika lite för att slippa ledsna så fort.

Jag har själv åkt långa sträckor i bilen som liten och det var inte det roligaste som fanns kommer jag ihåg. Jag och min bror kunde kivas rätt friskt i baksätet när vi tröttnat på bilåkandet.

Visst överlevde vi men här resonerar vi som så att varför hela tiden tänka att hur klarade våra föräldrar det när vi var små osv när det nu finns andra grejer att använda sig av idag och göra tex bilåkandet lite roligare för barnen.

Våra tjejer är 1,5, 1,5 och 4 år.

• 3snart4

Ja annars kan de bli livat.. Men så länge barnet är lugnt behöver den inte använda det, tänk också på att stanna för en bensträckare!

• Angel1978

Livet e toppen skrev 2009-06-11 12:57:30 följande:

Onödig kommentar....
    Varför onödig?

Det måste ju finnas massor med saker att göra utan att behöva sätta på en film?
    Nu menar jag till så små barn som ts nämner.. och större barn kan ju t.ex. läsa böcker, tidningar eller liknande för den delen..
  • HullaDk
    Angel1978 skrev 2009-06-11 13:02:21 följande:
    Livet e toppen skrev 2009-06-11 12:57:30 följande: Varför onödig? Det måste ju finnas massor med saker att göra utan att behöva sätta på en film? Nu menar jag till så små barn som ts nämner.. och större barn kan ju t.ex. läsa böcker, tidningar eller liknande för den delen..
    Nu kanske dine barn har inget problem, men om jag skal läse i bilen då blir jag åksjuk på 1 minut
  • Livet e toppen
    Angel1978 skrev 2009-06-11 13:02:21 följande:
    Livet e toppen skrev 2009-06-11 12:57:30 följande:
    Varför onödig? Det måste ju finnas massor med saker att göra utan att behöva sätta på en film?Nu menar jag till så små barn som ts nämner.. och större barn kan ju t.ex. läsa böcker, tidningar eller liknande för den delen..
    klart att det finns andra saker men det är väl bra som komplement om han tröttnar, som en sista utväg eller nåt... du behöver ju inte använda det men andra kanske vill...
Svar på tråden DVD i bilen till 2-åring?