• Tulip

DVD i bilen till 2-åring?

Är den 2-åring för liten för att titta på DVD i bilen? Vi ska åka 50 mil enkel resa i helgen och behöver roa sonen så han inte ledsnar. Han tycker om att titta på "Bilar" och Rorri-filmer, men är det dumt att han även får den möjligheten i bilen? Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden DVD i bilen till 2-åring?
  • Livet e toppen

Önskar er trevlig resa och hoppas sonen roar sig med eller utan film

• jelena2

Vi köpte dvd till tjejerna när vi skulle åka långt, om det var bil eller flyg kommer jag inte ihåg. De var drygt två år, tror jag. Vi använder dem endast vid långresor och det var ett toppenköp!!! Det är svårt att roa två barn från framsätet annars...
    Vår ena tös är lite åksjuk, så vi stänger av filmen efter vi har stannat och ätit, så de får sova en stund istället.
    Jag kommer själv ihåg hur vansinnigt tråkigt det var att åka långt när jag var barn, tur att mina barn slipper det!

• MKAsson

Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite och ställer en följdfråga till er som har köpte DVD att ha i bilen?

Vad har ni köpt för typ av DVD? Fast monterad i bilen från köp? En liten att hålla i handen? Eller finns det någon man kan montera i efterhand i bilen?

• MayaPiraya

DVD spelare är ju guld värd! Vi åkte X2000 ner till mina föräldrar (60mil) när hon var två, jag var i början av grav med hennes lillebror och måde skit av det + att jag var åksjuk så att jag fick nästan nära dödenupplevelse av den resan. Så väl där nere gick jag o köpte en, och det var nog det bästa jag gjort! den har fått följa med på varje långresa efter det, flyg, tåg som bil. Sedan har vi givetvis andra saker med som leksaker, tidningar, spel osv. Men spelaren är helt klart den bästa! Det är lugnt i baksätet och kan jag i stället koncentrera mig på att ta oss dit vi skall utan en illvrålandes tjej eller liknande :)

• luzorsus

vi ska åk 65 mil tur och retur i sommar,mint så vi funderar på att köpa till vår 4,5 åring.

Det handlar väl om ni tycker det är okej eller inte.ser han på film annars så varför inte i bilen?

• strojes
    MKAsson skrev 2009-06-11 14:12:35 följande:
    Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite och ställer en följdfråga till er som har köpte DVD att ha i bilen? Vad har ni köpt för typ av DVD? Fast monterad i bilen från köp? En liten att hålla i handen? Eller finns det någon man kan montera i efterhand i bilen?
    Vi ska köpa en av märket Denver, Teknikmagasinet säljer den för 1500:- och är det två 7 tumsmonitorer med inkl fästen att sätta på nackstöden i bilen. I den ena monitorn sitter spelaren och så är det trådlös överföring till den andra monitorn.
  • strojes
    strojes skrev 2009-06-11 14:41:19 följande:
    Vi ska köpa en av märket Denver, Teknikmagasinet säljer den för 1500:- och är det två 7 tumsmonitorer med inkl fästen att sätta på nackstöden i bilen. I den ena monitorn sitter spelaren och så är det trådlös överföring till den andra monitorn.
    Den kan spela flera olika filformat och så går det att se film från usbminne också.
  • Tulip

Tack för alla svar.

Jag verkar ju inte vara ensam om att tycka att detta är ett bra tidsfördriv, men självklart är det bra om han kan roa sig på andra sätt också. Vi tar med böcker för honom att kika i, och jag eller maken kan sitta bak med honom bitvis också. Men en DVD skulle underlätta när/om han tycker att det blir tråkigt.

Vad kan man annars sysselsätta en 2-åreing med? Jag kan ju inte direkt ge honom kritor eller pennor för att rita... Hans teckningar skulle nog hamna mera på sätet än på papperet.

• Angel1978
    Tulip skrev 2009-06-11 15:01:00 följande:
    Tack för alla svar. Jag verkar ju inte vara ensam om att tycka att detta är ett bra tidsfördriv, men självklart är det bra om han kan roa sig på andra sätt också. Vi tar med böcker för honom att kika i, och jag eller maken kan sitta bak med honom bitvis också. Men en DVD skulle underlätta när/om han tycker att det blir tråkigt.Vad kan man annars sysselsätta en 2-åreing med? Jag kan ju inte direkt ge honom kritor eller pennor för att rita... Hans teckningar skulle nog hamna mera på sätet än på papperet.
    Varför inte penna och papper? Vi har ett bord till bilstolen där man kan rita, ha en bok eller pyssel. Fungerar jättebra.
    Vet dock inte om det finns till alla bilbarnstolar, vi har en volvo-stol och då finns det bord att köpa till som passar på den stolen..
    Ananrs kan man ha en liten Aqua-Doodle eller en Magnet tavla som man ritar på, då kladdar det ju inte..
  • Nummer2

Jag reser mycket med mina två barn och vi har haft dvd spelare till pojkarna flera år nu (de är 5,5 och 3,5 år). Den tas bara med på långresor.
    Ibland tar jag med datorn på tåget istället. Storebror har även ett nintendo.
    Barnen varierar ganska mycket. För lillebror blir det kanske 1-2 timmar på en 5 timmars resa och egentligen spelar det ingen roll. Så länge det tycker det är kul och ok att resa och ej stör någon annan så får de roa sig som de vill.
    Sen läser vi böcker med och ritar och tittar ut och så men jag tycker dvd är suverän att ha med i synnerhet i bilen.

• nallemaja

Vår bärbara dvd är bland det bästa vi har köpt !!
    Gör livet så mycket enklare när man reser både i bil, på flyget och på hotellrummet.

Trevlig resa

• Aprilia77
    nallemaja skrev 2009-06-12 20:03:33 följande:
    Vår bärbara dvd är bland det bästa vi har köpt !! Gör livet så mycket enklare när man reser både i bil, på flyget och på hotellrummet. Trevlig resa
    Jag håller med exakt! Vår bärbara DVD är ett av de bästa köpen!
  • Ankissen

Vi fick en bärbar dvd för några år sen, men har inte använt den en enda gång till Elliot. Han roar sig helt enkelt på andra sätt vid långresor. Tar inte ens med något annat heller åt honom. Han är 3½ år.

Ska däremot bli spännande att se hur det blir med hans syster Ella som är 6 veckor. Hon verkar avsky att åka bil, så där kan den ju komma till användning.

Tror som någon skrev tidigare, att det beror helt på hur barnet är om man behöver använda en DVD i bilen. Hellre det än ett gallskrikande, uttråkat barn.

• Tulip
    Angel1978 skrev 2009-06-12 12:44:27 följande:
    Varför inte penna och papper? Vi har ett bord till bilstolen där man kan rita, ha en bok eller pyssel. Fungerar jättebra. Vet dock inte om det finns till alla bilbarnstolar, vi har en volvo-stol och då finns det bord att köpa till som passar på den stolen.. Ananrs kan man ha en liten Aqua-Doodle eller en Magnet tavla som man ritar på, då kladdar det ju inte..
    Jaså, visste inte att det finns bord till bilstolarna. Vi har en Britax (tror jag...?) men har aldrig sett några tillbehör till den dock.

Nu är vi i alla fall hemma igen och vi klarade resan bra, utan DVD. Men till nästa långresa kanske en sådan inskaffas i alla fall.
  • Liselurvan

Vad skulle det vara för fel att ha ögonen på en film eller att ha ögonen på en bok/papper/leksak???
    Vi har köpt en dvd till vår 2.5åring o det är ju toppen!
    Han tittar på lite film, sen vilar han sen gör han nåt annat......

• Tulip
    Liselurvan skrev 2009-06-15 10:13:39 följande:
    Vad skulle det vara för fel att ha ögonen på en film eller att ha ögonen på en bok/papper/leksak???Vi har köpt en dvd till vår 2.5åring o det är ju toppen! Han tittar på lite film, sen vilar han sen gör han nåt annat......
    Det jag inte skrev i min fråga men som jag bland annat också funderade över är om en 2-åring kan förstå skillnaden mellan en lång resa och att bara åka till affären? Jag vill inte ha gråt och kiv varje gång vi sätter sonen i bilen för att han vill se film.

Hur fungerar sådant för er?
  • jelena2

Vi monterar bara in skärmarna när vi ska åka långt, övriga tider ligger de i väskan inne i huset. Tjejerna brukar fråga första dagen var deras tv-apparater är, men då förklarar vi bara läget och så är det bra.

• Yrslan

Huvudsaken är väl att sonen är nöjd och får en bra resa?

• Bonnie Tyler

Vi har haft DVD i bilen sedan dottern var ca 1,5 år. Det är helt super!

• Simben

vi har oxå två dvd i bilen som barnen kan titta på olika film på (stor ålderskillnad) och det har varit det bästa köpet Tror nog mina föräldrar gärna köpt det om det funnits när vi var små oxå..jag vet att det gnälldes en hel del när vi åkte och varför inte underlätta nu när det finns sånt att köpa. bara för att det inte alltid funnits betyder ju inte att det är dåligt

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
Svar på tråden DVD i bilen till 2-åring?