• sanna88a

mask jätteofta?

hur ofta har era utekatter mask?
    min katt har det jätteofta tycker jag, det börjar bli jobbigt.. det här året har han haft det tre gånger redan.
    mysigt, nyss när jag gosade med honom så såg jag en gulvit mask. skitäckligt.

• Svar på tråden mask jätteofta?
  • lia76

Ja har du en utekatt så kan du räkna med att avmaska en gång i veckan.
    De äter ju lite allt möjlit där ute

Grå grár grey szary gris cinzento
  • Måne och Sol

En gång i veckan låter lite mycket. Ett par-trefyra ggr om året har jag läst att man ska avmaska utekatter däremot. Att använda maskmedel för ofta är något som tillverkarna avråder ifrån, då det kan leda till resistens hos masken.

• sanna88a
    lia76 skrev 2009-06-11 23:03:11 följande:
    Ja har du en utekatt så kan du räkna med att avmaska en gång i veckan. De äter ju lite allt möjlit där ute
    en gång i veckan? det kan ju fan inte vara bra.. och jag avmaskar inte förrän jag VET att han har mask. känns onödigt att bara gära det "för att"
  • sanna88a

Måne och Sol skrev 2009-06-11 23:05:36 följande:

En gång i veckan låter lite mycket. Ett par-trefyra ggr om året har jag läst att man ska avmaska utekatter däremot. Att använda maskmedel för ofta är något som tillverkarna avråder ifrån, då det kan leda till resistens hos masken.
    ja, det har jag också läst. usch stackars lilla gubben. jag har ingen tablett hemma , så han får vänta tills imorgon
  • Max mamma

2ggr/år avmaskar vi våra.
    1 är lös utekatt och 1 går på långkoppel på baksidan.

• Impega

Man ska avmaska vid behov... Finns test att köpa på apoteket om man är osäker på om katten har mask eller inte.

Risken vid för mycket avmaskande är att man får maskar som är resistenta mot medlet och då omöjliga att bli av med.

• sanna88a
    Impega skrev 2009-06-12 09:54:27 följande:
    Man ska avmaska vid behov... Finns test att köpa på apoteket om man är osäker på om katten har mask eller inte. Risken vid för mycket avmaskande är att man får maskar som är resistenta mot medlet och då omöjliga att bli av med.
    jag avmaskar endast då jag har sett att han har mask.
  • Impega
    sanna88a skrev 2009-06-12 09:58:18 följande:
    jag avmaskar endast då jag har sett att han har mask.
    Prova lite olika medel och se om det hjälper... Finns numera droppar man kan ge mot mask. Man droppar det i nacken/ryggen och så ska det fungera. Har inte provat medlet själv än men har ett utskrivet recept som jag tänkte hämta ut nån dag.
  • sanna88a
    Impega skrev 2009-06-12 09:59:44 följande:
    Prova lite olika medel och se om det hjälper... Finns numera droppar man kan ge mot mask. Man droppar det i nacken/ryggen och så ska det fungera. Har inte provat medlet själv än men har ett utskrivet recept som jag tänkte hämta ut nån dag.
    men hur kan droppar i nacken hjälpa mot mask? dem får ju mask av tex råttor och sånt.. jag vet att droppar i nacken kan hjälpa mot fästingar (frontline) men aldrig hört talas om att det hjälper mot mask. undrar hur det går till
  • sanna88a

ps, jag brukar köpa dronvet tror jag det heter. och det hjälper mot hans mask:)

Svar på tråden mask jätteofta?