• sanna88a

mask jätteofta?

hur ofta har era utekatter mask?
    min katt har det jätteofta tycker jag, det börjar bli jobbigt.. det här året har han haft det tre gånger redan.
    mysigt, nyss när jag gosade med honom så såg jag en gulvit mask. skitäckligt.

• Svar på tråden mask jätteofta?
  • Impega
    sanna88a skrev 2009-06-12 11:26:07 följande:
    men hur kan droppar i nacken hjälpa mot mask? dem får ju mask av tex råttor och sånt.. jag vet att droppar i nacken kan hjälpa mot fästingar (frontline) men aldrig hört talas om att det hjälper mot mask. undrar hur det går till
    Det ska hjälpa iallafall.. enligt veterinären.. Jag har ingen aning om hur det fungerar dock.

Ja det finns mot fästingar o annan ohyra och numera även mot inälvsparasiter.
  • Angel1978

Jag avmaskar ett par tre gånger om året i förebyggande syfte, för jag tycker det är synd att de ska få mask. Vi har Axilur som jag ger i spruta direkt i munnen eller i fodret..

en liten fråga, är det nån som vet hur tidigt man ska börja med avmaskning? Är det först vid 6 månader? Får de i sig medlet när de diar om jag avmaskar mamman?

• Alicia05sMamma
    lia76 skrev 2009-06-11 23:03:11 följande:
    Ja har du en utekatt så kan du räkna med att avmaska en gång i veckan. De äter ju lite allt möjlit där ute
    nej nej nej. Inte kan man avmaska så ofta heller, då blir dom ju tillslut imun mot avmaskningsmedlet.

vad man ska göra är att använda 2 olika sorters avmaskiningsmedel som tar olika maskar. 1 på våren/sommaren och 1 på hösten/vintern.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • solskina

Masken dör när dom får det i sig precis som lussen.

En katt kan ha mask utan att det är jobbigt för den.
    Så avmaska inte för ofta.

Man kan faktiskt säga att masken är ett form av nyttodjur för katten, den hjälper katten att äta allt skit den sätter i sig.

Men när katten börjar att se "tråkig" ut så avmaskar jag den. 2ggr året ev. 3.
    Om den tredje ögonlocken inte går igen som den ska så kan man direkt säga att katten har för mycket mask. Konskig koppling men så är det.

• Impega
    Angel1978 skrev 2009-06-12 11:30:08 följande:
    Jag avmaskar ett par tre gånger om året i förebyggande syfte, för jag tycker det är synd att de ska få mask. Vi har Axilur som jag ger i spruta direkt i munnen eller i fodret..en liten fråga, är det nån som vet hur tidigt man ska börja med avmaskning? Är det först vid 6 månader? Får de i sig medlet när de diar om jag avmaskar mamman?
    Man ska börja med avmaska när man tror katten har mask, oavsett ålder.
  • musli

Jag avmaskar när katterna börjar se "mager" ut men äter normalt... Och naturligtvis om jag skulle se maskar.... Men så sällan som möjligt kör jag med...

Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • sanna88a
    Impega skrev 2009-06-12 11:27:22 följande:
    Det ska hjälpa iallafall.. enligt veterinären.. Jag har ingen aning om hur det fungerar dock. Ja det finns mot fästingar o annan ohyra och numera även mot inälvsparasiter.
    gud vad bra, det kanske skulle vara nåt. är det billigare än avmaskningstabletter? köpte en annan sort idag, mot vad jag brukar, trodde de var billigare men såg fel så två tabletter för 99 kr.
  • Måne och Sol
    Angel1978 skrev 2009-06-12 11:30:08 följande:
    Jag avmaskar ett par tre gånger om året i förebyggande syfte, för jag tycker det är synd att de ska få mask. Vi har Axilur som jag ger i spruta direkt i munnen eller i fodret.. en liten fråga, är det nån som vet hur tidigt man ska börja med avmaskning? Är det först vid 6 månader? Får de i sig medlet när de diar om jag avmaskar mamman?
    Maskmedel fungerar inte i förebyggande syfte. De maskmedel som finns på marknaden idag tar kål på de vuxna maskarna, samt i en del fall även på larvstadierna. Ägg däremot biter maskmedel inte alls på.

Det finns en regel om när man ska börja avmaska. Jag kan den inte i huvudet, men går ni in på exempelvis Sveraks hemsida eller frågar en uppfödare så bör ni få svar. Men det hänger samman med att kattmamman ofta (en del säger att det är jämt) har larvstadier av mask vilande i kroppen. Inget konstigt och inget farligt, varken för henne eller för oss.
    När ungarna får sitt första livsviktiga mål mjölk så följer larver med och de små får också mask (måtte ingen ultrafiffig person tolka detta som att man ska förvägra ungarna modersmjölken nu bara. Men det kan ingen få för sig, va...?)
    Därför ska kattungar avmaskas vid vissa veckor, men som sagt, vilka veckor minns jag inte.

Även en katt utan symptom kan ha mask. Man bör inte bli alltför insnöad på den saken bara, utan tumregeln är att en katt som uppvisar symptom är en katt man avmaskar. (lättare symptom; viss avmagring och mindre glansig päls. Kan bli bukig. Starka symptom; kräks mask eller har mask i avföringen).
  • sanna88a

min katt har aldrig kräkts eller så när han har fått mask, men däremot tycker jag att han blir mer gosig?! för att varje gång jag har sett att han ahr mask, har han hoppat upp i knät på mig och börjat gosa. när han har gått ner har det alltid varit en mask på mig... fräscht jag vet

• Måne och Sol

Sanna88
    Jag vet inte om det finns någon allmänt känd koppling däremellan, men du känner din katt och märker du skillnad i beteende så har du säkert fog för det.

Nej, mask känns inte fräscht alls... det är jätteäckligt tycker jag (alla är olika känsliga). Men vi har haft ett ganska extremt maskangrepp på en hittekatt vi tagit hand om, och hur läskigt det än var bär det var som värst så är jag glad att jag kämpade på. Lillkillen är helt symptomfri idag.

Profender, som dropparna i nacken heter, fungerar genom att det aktiva ämnet (ämnena?) går in genom huden. Det är väldigt effektivt, men man måste vara noga med att ge rätt dos kontra kattens vikt (återigen, vi vill inte ha en resistent maskstam).
    I fallet med spolmask, som vår kille hade, (och den mask jag därför är bäst påläst på) så är det fördelaktigt att dammsuga hemmet noga för att ytterligare säkerställa effekten. Man kan även med fördel tömma ur all sand ur lådan, diska denna noga, rengöra golvet i närheten lite extra samt hälla i helt ny sand när man gett dosen.
    Att noga diska ur mat- och vattenskålar i samband med detta är inte fel, det heller.

• sanna88a

Måne och Sol skrev 2009-06-12 15:04:52 följande:

Sanna88 Jag vet inte om det finns någon allmänt känd koppling däremellan, men du känner din katt och märker du skillnad i beteende så har du säkert fog för det. Nej, mask känns inte fräscht alls... det är jätteäckligt tycker jag (alla är olika känsliga). Men vi har haft ett ganska extremt maskangrepp på en hittekatt vi tagit hand om, och hur läskigt det än var bär det var som värst så är jag glad att jag kämpade på. Lillkillen är helt symptomfri idag. Profender, som dropparna i nacken heter, fungerar genom att det aktiva ämnet (ämnena?) går in genom huden. Det är väldigt effektivt, men man måste vara noga med att ge rätt dos kontra kattens vikt (återigen, vi vill inte ha en resistent maskstam). I fallet med spolmask, som vår kille hade, (och den mask jag därför är bäst påläst på) så är det fördelaktigt att dammsuga hemmet noga för att ytterligare säkerställa effekten. Man kan även med fördel tömma ur all sand ur lådan, diska denna noga, rengöra golvet i närheten lite extra samt hälla i helt ny sand när man gett dosen. Att noga diska ur mat- och vattenskålar i samband med detta är inte fel, det heller.
    allt detta du nämnde nedanför, har jag gjort idag
    första gången jag såg en mask från honom så fattade jag inte att det var en mask, för den var platt gul och formen var som en rektangel.. så jag trodde det var pasta eller nåt, så jag skulle plocka upp den, tar tag i den och då känner jag hur slajmig den känns och ser sen att den rör på sig, och blir smalare och smalare haha :P tur att man nu efter ett par gånger vet hur dess små filurer ser ut.
  • Måne och Sol

Vad bra Sanna88a! Lite har man ju lärt sig på resans gång, men jag misstänker att det är lätt att missa detaljer som lådan, matskålen o dyl.

Ooooooohhhhh vad äcklig den lät...... Jag antar att det var en bandmask av något slag? På vårt golv var det levande nudlar istället, såg också ut som just pasta men den röööörde på sig *ryser* Jag är djurvän men jag har mina gränser och de går definitivt vid mask.... blä.

• sanna88a

Måne och Sol skrev 2009-06-12 15:12:50 följande:

Vad bra Sanna88a! Lite har man ju lärt sig på resans gång, men jag misstänker att det är lätt att missa detaljer som lådan, matskålen o dyl. Ooooooohhhhh vad äcklig den lät...... Jag antar att det var en bandmask av något slag? På vårt golv var det levande nudlar istället, såg också ut som just pasta men den röööörde på sig *ryser* Jag är djurvän men jag har mina gränser och de går definitivt vid mask.... blä.
    hehe ja, speciellt lådan tycker jag är viktig och rengöra. även fast han oftast(typ jämt) går ute och gör sina behov, så kan de ju vara spår av mask där i ändå.
    ja precis bandmask är det. och det är sådan mask han jämt har haft. undrar vad som gör att katten får en specifik mask, tex bandmask eller spolmask? kanske kommer dem från olika djur eller något.
    usch vad äckligt, jag har sluppit såna där långa peppar peppar
  • sanna88a

förresten, någon som vet hur lång tid från att man har gett katten tabletten det tar tills maskarna förhoppningsvis är borta?

• Måne och Sol

Jag tror att masken dör ganska snart när medlet börjat verka. Däremot kan ju katten bajsa ut maskrester ett tag. Och man får komma ihåg att medlen inte tar äggen, så -om jag har fattat rätt nu- vil man vara säker så gör man om proceduren efter ca 4 veckor. MEN det där är en veterinärs sak att svara mer exakt på, det är möjligt att det inte alltid behövs att man gör det två gånger.

Sen finns det ju alltid en liten risk att katten kräks upp pillret (i synnerhet om angreppet nått stadiet att katten kräks av det) och om man blandar medlet i maten, som man ju kan göra med flytande maskmedel, så är det ju viktigt att all mat äts upp. återigen, för låga doser mot kroppsvikten kan generera en resistent maskstam. Blä....

• Zanne

FRONTLINE är mot loppor & fästingar droppas i nacken receptfritt på apotek.

STRONGHOLD är mot loppor,löss,viss rundmask,rävskabb ger även minskad eftekt på öronskabb.
    Stronghold skrivs ut av veterinär men bara i svåra fall.
    Vi fick stronghold förra året under en längre tid iom att våran katt fick loppangrepp och frontline inte tog det.

Att maska av katten med Axilur kolla dosen ordentligt.
    Maska av katten 3-4 ggr per år.

• Zanne
    Zanne skrev 2009-06-13 10:42:33 följande:
    FRONTLINE är mot loppor & fästingar droppas i nacken receptfritt på apotek.STRONGHOLD är mot loppor,löss,viss rundmask,rävskabb ger även minskad eftekt på öronskabb.Stronghold skrivs ut av veterinär men bara i svåra fall.Vi fick stronghold förra året under en längre tid iom att våran katt fick loppangrepp och frontline inte tog det.Att maska av katten med Axilur kolla dosen ordentligt.Maska av katten 3-4 ggr per år.
    Glömde en länk:

www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Monografier-varderingar/Veterinara-lakemedel/Stronghold-vet/
  • sanna88a

axilur är väl flytande? det finns i som en spruta typ?
    omöjligt att ge våran katt. så jag kör med tabletter.

Svar på tråden mask jätteofta?