mask jätteofta?
hur ofta har era utekatter mask?
min katt har det jätteofta tycker jag, det börjar bli jobbigt.. det här året har han haft det tre gånger redan.
mysigt, nyss när jag gosade med honom så såg jag en gulvit mask. skitäckligt.
hur ofta har era utekatter mask?
min katt har det jätteofta tycker jag, det börjar bli jobbigt.. det här året har han haft det tre gånger redan.
mysigt, nyss när jag gosade med honom så såg jag en gulvit mask. skitäckligt.
Jag avmaskar ett par tre gånger om året i förebyggande syfte, för jag tycker det är synd att de ska få mask. Vi har Axilur som jag ger i spruta direkt i munnen eller i fodret..
en liten fråga, är det nån som vet hur tidigt man ska börja med avmaskning? Är det först vid 6 månader? Får de i sig medlet när de diar om jag avmaskar mamman?
Masken dör när dom får det i sig precis som lussen.
En katt kan ha mask utan att det är jobbigt för den.
Så avmaska inte för ofta.
Man kan faktiskt säga att masken är ett form av nyttodjur för katten, den hjälper katten att äta allt skit den sätter i sig.
Men när katten börjar att se "tråkig" ut så avmaskar jag den. 2ggr året ev. 3.
Om den tredje ögonlocken inte går igen som den ska så kan man direkt säga att katten har för mycket mask. Konskig koppling men så är det.
Jag avmaskar när katterna börjar se "mager" ut men äter normalt... Och naturligtvis om jag skulle se maskar.... Men så sällan som möjligt kör jag med...
min katt har aldrig kräkts eller så när han har fått mask, men däremot tycker jag att han blir mer gosig?! för att varje gång jag har sett att han ahr mask, har han hoppat upp i knät på mig och börjat gosa. när han har gått ner har det alltid varit en mask på mig... fräscht jag vet
Sanna88
Jag vet inte om det finns någon allmänt känd koppling däremellan, men du känner din katt och märker du skillnad i beteende så har du säkert fog för det.
Nej, mask känns inte fräscht alls... det är jätteäckligt tycker jag (alla är olika känsliga). Men vi har haft ett ganska extremt maskangrepp på en hittekatt vi tagit hand om, och hur läskigt det än var bär det var som värst så är jag glad att jag kämpade på. Lillkillen är helt symptomfri idag.
Profender, som dropparna i nacken heter, fungerar genom att det aktiva ämnet (ämnena?) går in genom huden. Det är väldigt effektivt, men man måste vara noga med att ge rätt dos kontra kattens vikt (återigen, vi vill inte ha en resistent maskstam).
I fallet med spolmask, som vår kille hade, (och den mask jag därför är bäst påläst på) så är det fördelaktigt att dammsuga hemmet noga för att ytterligare säkerställa effekten. Man kan även med fördel tömma ur all sand ur lådan, diska denna noga, rengöra golvet i närheten lite extra samt hälla i helt ny sand när man gett dosen.
Att noga diska ur mat- och vattenskålar i samband med detta är inte fel, det heller.
Måne och Sol skrev 2009-06-12 15:04:52 följande:
Vad bra Sanna88a! Lite har man ju lärt sig på resans gång, men jag misstänker att det är lätt att missa detaljer som lådan, matskålen o dyl.
Ooooooohhhhh vad äcklig den lät...... Jag antar att det var en bandmask av något slag? På vårt golv var det levande nudlar istället, såg också ut som just pasta men den röööörde på sig *ryser* Jag är djurvän men jag har mina gränser och de går definitivt vid mask.... blä.
Måne och Sol skrev 2009-06-12 15:12:50 följande:
förresten, någon som vet hur lång tid från att man har gett katten tabletten det tar tills maskarna förhoppningsvis är borta?
Jag tror att masken dör ganska snart när medlet börjat verka. Däremot kan ju katten bajsa ut maskrester ett tag. Och man får komma ihåg att medlen inte tar äggen, så -om jag har fattat rätt nu- vil man vara säker så gör man om proceduren efter ca 4 veckor. MEN det där är en veterinärs sak att svara mer exakt på, det är möjligt att det inte alltid behövs att man gör det två gånger.
Sen finns det ju alltid en liten risk att katten kräks upp pillret (i synnerhet om angreppet nått stadiet att katten kräks av det) och om man blandar medlet i maten, som man ju kan göra med flytande maskmedel, så är det ju viktigt att all mat äts upp. återigen, för låga doser mot kroppsvikten kan generera en resistent maskstam. Blä....
tack för dina svar
FRONTLINE är mot loppor & fästingar droppas i nacken receptfritt på apotek.
STRONGHOLD är mot loppor,löss,viss rundmask,rävskabb ger även minskad eftekt på öronskabb.
Stronghold skrivs ut av veterinär men bara i svåra fall.
Vi fick stronghold förra året under en längre tid iom att våran katt fick loppangrepp och frontline inte tog det.
Att maska av katten med Axilur kolla dosen ordentligt.
Maska av katten 3-4 ggr per år.
axilur är väl flytande? det finns i som en spruta typ?
omöjligt att ge våran katt. så jag kör med tabletter.