• Anonym (Fru)

Min man har jätte dålig andedräkt

Jag och min man har ett stort problem i vårat äktenskap. Han luktar nämligen väldigt väldigt illa ur munnen jämt. Inte sådär som alla kan göra på morgonen utan dygnet runt. Det är inte så att det luktar lite utan det kan man känna fast man sitter på en meters avstånd så pass att man måste vända sig om eller hålla andan.

Han vet att det är ett problem och han säger att han alltid har haft problem med det. Han röker inte och snusar inte så det beror inte heller på något sådant. Jag får säga till honom varje dag att han måste faktiskt gå och skölja munnen med sb12 och ta lakrits tabletter så man i alla fall kan umgås med honom. Man känner sig jätte dum att säga detta och märker att han blir sur, men vad ska man göra det går verkligen inte att stå ut med.

Vi misstänker att problemet kommer från magen eller så, kanske kommer det upp luft i munnen på något sätt eftersom det inte hjälper med att göra rent munnen tre gånger om dagen.

Är det fler som har haft samma problem eller har tips på vad man kan göra åt detta?

Snälla hjälp oss i så fall, vill så gärna ha ett mysigt äktenskap med mycket närhet och pussar igen

• Svar på tråden Min man har jätte dålig andedräkt
  • Henrik33

Det kan vara så att magmunnen inte håller tätt och det ångar upp från magen. Luktar typ svavel. . Finns tabletter som hjälper till mot detta.
    Eller så har han kanske varpluttar i halsmandlarna. Dessa luktaar så illa att jag spyr nästan av tanken.

• Anonym

Hade såna problem och det visade sig vara en tand som var problemet. Det var djupa fickor runt tanden men det hjälpte inte ens att göra rent. Fick den till slut utdragen och då försvann problemen.

Tandtråd är viktigt så det inte sitter matrester som ger lukt. Sen kan det vara svamp på tungan. Testa tungskrapa, finns på apoteket.

Sen kan det vara mathållningen om det kommer från magen, men det vet jag inte så mycket om.

• Anonym (Skit i munnen)

Du bör nog skicka honom till tandläkaren. Precis som inlägget innan så tror jag det beror på tandsten och gammal skit i munnen. Använder han tandtråd regelbundet?

• Anonym

Det att han blir sur kan jag förstå, men det är knappast på dig utan snarare på situationen.
    Jag blev väldigt ledsen och deprimerad när jag inte fick bukt med problemen. Man känner nämligen inte lukten själv, men man vet att omgivningen gör det och man försöker till slut nästa hålla andan när man är bland folk. Det gick så långt som till självmordstankar innan tandläkaren räddade mig från problemet.

• linjes

Om han är medveten om problemet så fattar jag inte varför han blir sur?
    Det är väl bättre att han blir tillsagd än att gå omkring och lukta bajs ur munnen?

• Anonym

Man är ju medveten om problemet hela tiden och sur kanske inte är rätt ordet. Snarare ledsen och deprimerad skulle jag tro, vilket troligen kan misstolkas som sur.

• SuneB

Jag har själv vissa problem med andedräkten. Jag brukar göra slicktestet. Jag slickar på hanleden (istället för handflatan somär det allmänna rådet) och känner sen efter hur det luktar. Vore intressant att alla skulle pröva det och redogöra för sina resultat. Kanske även de som inte har problem luktar skit emellanåt?

Ordentlig rengöring av munnen med eller utan sb12 brukar oftast hjälpa för mig. Med sb12 ger det ett säkrare och längre bestående resultat. Viktigt är att borsta/skrapa (jag borstar) tungan ordentligt.

För min egen del tror jag att jag har problem med överaktiv candida. Detta är omtvistat och den allmänna sanningen blan läkarna är att endast hiv-patienter har candida-problem. Hur som helst., jag har nu som då druckit pao darco te som lär skall ha inverkan på detta. Jag har även kokat "nejlika-te" (vatten med krossad nejlika i). Både pao darco te och nejlika-te smakar skit. Men det är nästan så att procedurerna är mer betungande än själva drickandet.

Under de perioder jag druckit någondera morgon och kväll så har jag helt klart haft en fräschare andedräkt. Slickktestet har under dessa perioder emellanåt kunnat vara helt luktfritt närhelst på dygnet jag gjort det. Vissa gånger har jag varit helt fräsch i munnen till och med på morgonen när jag druckit tee på kvällen.

• Anonym

Jag känner två män med "dålig andedräkt syndrom" och jag begriper inte hur deras partners står ut...??? Mun/tandhygien, tandtråd, tungskarapa och sköljning på kvällen med Listerine är oftast receptet.
    Vägrar vederbörande att följa denna ritual så är receptet: DUMPA!!!

CC

Svar på tråden Min man har jätte dålig andedräkt