• 4blommor

Mina döttrar är 9m mellan....

Våra barn somnar inte när vi lägger dem i deras sängar.. Vi måste sova ner dem i vardagsrummet? "då med släkt tv o mörkt"... lägger man ner dem i sängen så skriker de? Även fast de är trötta.....

Något råd? Ska vi bara låta dem skrika tills de somnar? *gillar inte den tanken, men*

• Svar på tråden Mina döttrar är 9m mellan....
  • Barnpsykologen

Hej, det låter som flickorna tagit över situationen. Det finns bara en väg och det är att ta tag i rutinen och införa den nya.  Om det är så att ni vill att de ska somna i sina rum, så får ni börja söva dem där. jag tycker inte ni ska lämna dem att bara skrika. Det finns olika sätt att gå tillväga på. Om de har en varsin spjälsäng, ställ denm så du kan sitta eller ligga mellan. Stoppa in en hand och klappa eller dutta, du vet vad dom tycker om. Det kan vara så att de skriker, men sitt bara lugnt kvar och härda ut kanske nynna en sång om du är den typen. Det ska vara lågt nästan viskande. Lämna dem int!e! När de väl somnat så gör ni om samma sak varje kväll. Du ska se att  det kommer att gå snabbare för dem att somna för varje kväll.

Lycka till/Anneli

• 4blommor

Ja, de har det troligtvis fått göra. Man har gjort det så enkelt som möjligt. Den stora tjejen är duktig på att sova om hon somnar i våran säng o vi bär över henne.

Vi tog ditt råd och det funkade.. Dock efter 1timma o 10 min. Man kände hela tiden att man ville ge upp o natta dem i v-rummet, men vi höll ut o nu sover de.
    Får väl fortsätta tills vanan är inne så de somnar lika lätt som i v-rummet.

Tack så mycket!

• 4blommor

Ena flickan somnar inte?
    Jag skrev till dig för ett tag sedan ang att mina döttrar inte somnade i sina sängar utan vi var tvungna att natta dem i vardagsrummet. Jag har försökt i 3 dagar. Den äldre flickan på 2år (26mån) somnar enkelt o snabbt i sin säng. Medans den andra tjejen 1,5år är vaken o inte alls tänker sova? 1,5 timma varje kväll. Hade lillasyster somnat samtidigt -5 +5 min så hade det bara tagit 20 min. Vad gör vi för fel? Jag är även gravid igen o jag känner mig lättstressad över situationen... Vill gärna ha något råd som gör att både 1,5åringen o mamma kan vara lugna o 1,5åringen somnar.....

Svar på tråden Mina döttrar är 9m mellan....