Min flicka väljer att inte prata i skolan....
Jag har en tjej på snart 8år. Hon har gått i förskola och gick idag ut 1:an. Hon är hemma hos mig varannan vecka sedan hon blev 2,5år. Hemma hos mig är hon enligt mig helt "normal", pratar med alla som kommer och lyssnar på mig när jag försöker resonera och då köper hon det mesta.Hon är livsglad och sprallig som de är i den åldern...Kan leka, kan ta instruktioner m.m.
Problemet är att i skolan vägrar hon prata, det har tagit sig i framsteg att hon leker med alla flickor o viskar på rasterna, i klassrummet jobbar hon numera vid bordet med flera klasskompisar(förr bakom en skärm för ingen "fick titta") räcker upp hand vid frågor som hon viskar till fröken.
Men hon vågar inte prata, hon säger till mig att hon inte vågar. Varför hon inte vågar kan hon inte förklara. En psykolog har observerat henne och det påvisas inget typ autism eller så.
Vi hade elevvårdskonferens i veckan och de gick igenom året som gått o de framsteg hon gjort men också de problem som uppkommit, hon saknar motivation att jobba, hon är långt efter de andra i både matte o svenska. Hon har börjat riva pojkarna som hon inte ens pratar med för att hon inte vågar. Hon kan totalvägra göra saker de ber henne om, tex att plocka ner en stol eller hämta saker. De var väldigt bekymrade och jag blev jätteledsen. De ska kontakta skolpsykolog för utredning om hur de ska jobba vidare på bästa sätt.
Jag känner en stark oro i att hon är så pass olika i beteende hos mig/pappan och sen skolan.
Jag lämnade hennes pappa för att han gav mig dålgit självförtroende o tryckte ner mig omedvetet. jag är rädd att det är på samma sätt med henne och att hon tror hon är värdelös och därför inte vågar prata och ens försöka prestera saker.
jag jobbar med henne varje kväll och uppmuntrar istället för att säga att hon inte kan, jag kunde prata med henne före utv.samtalet med lärarna 2st + pappan i samma rum och hon pratade!!! oj va stolt hon var sen.
Jag vet inte riktigt vad jag undrar, eller jo...jag vill veta om det kan finnas samband med att hon får höra dumma kommentarer hos pappan som ger dålig självkänsla och därför inte vågar prata?
vill söka hjälp hos BUp för utredning så hon kan få hjälp.
behöver alla tips jag kan få hur jag kan hjälpa henne.