Min flicka väljer att inte prata i skolan....
Hej, jag förstår din oro och att du behöver stöttning i hur du ska tänka kring din flicka. Att skolpsykologen kommer och gör en utredning kring vad som orsakar din flickas svårigheter låter utmärkt.
Nu har ni ett långt sommarlov framför er och då är det viktigt att ta tillvara den tiden utan stress och prestationskrav. Om det fungerar bra hemma, så tycker jag ni ska vänta med BUP tills ni träffat skolpsykologen, du kanske kan ringa och prata med den redan nu.
barn som av någon anledning inte hanterar sin skolsituation är oftast mycket stressade av detta. Betenden är oftast ett symtom på just stress och att inte veta hur man ska hantera tillvaron.
Vad som orsakar din flickas svårigheter blir viktigt. Genom att förstå hennes svårigheter kan ni också anpassa kraven och bemötande som kan miska hennes stress och då också hennes beteende.
Att höra dåliga kommentarer är inte bra för någon och allra minst för någon som redan har det svårt. Om det finns möjlighet så prata med hennes pappa om hur du tänker och hör vad han säger.
Anneli