• Annaïck

vid vilken ålder kan barnet bada själv?

Hur gammalt tycker ni att barnet ska vara innan de kan bada obevakat?

Min dotter är tre år och sitter jag inte med henne så har jag dörren öppen och gör något i rummet precis bredvid, samt kollar med jämna mellanrum. Hur gör ni och hur gamla är era barn?

• Svar på tråden vid vilken ålder kan barnet bada själv?
  • Magda73

Jag har inget råd att ge dig. Min 2,5 åring badar under uppsyn. Ibland lämnar jag badrummet för kortare göromål och vi har, liksom ni, kontakt. Vi har alltid halkmatta i badkaret också kanske jag ska säga.

Jag tror man ska ha i åtanke att ett barn drunknar tyst. Både i badkar och på stranden.

• Annaïck

Ja mest är man ju med hela tiden, brukar passa på att bada lillebror samtidigt. Men sedan då? 5 år? 6år?

• Viewsonic

Ingen aning. Jag har aldrig lämnat min dotter ensam när hon badar, hon är 4.5 år.

• Mälaröbo

Min förstfödda började bada ensam när hon var kanske 3 år. Hon fick order om att sjunga och alltid svara direkt när vi ropade. Har fungerat perfekt.
    När sen lillebror kom så började de bada tillsammans utan 100% tillsyn när han var ca 2-3 år.
    Alla gör vi olika och har man tysta barn kanske det känns läskigt. Mina hörs dock alltid så det har inte varirtnågot orosmoment.
    De är idag 4 och 7 och badar/duschar ibland tom med stängd dörr.

• FridaE

Min dotterr badar, tillsammans med storebror 4 år, och jag sitter ibland vid datorn i rummet utanför. De låter ju hela tiden och blir det tyst för några sekunder går jag ju in och kollar. Inga problem.
    Hon är 2 år och 3 månader.

• Garderobshylla

Min son har badat ensam sen han var kring två, men han är en sån som aldrig är tyst, och blir han det rusar jag fort som attan dit!

• HullaDk

I badkaret skulle jag aldrig lämne min dotter, men duscha ensam har hon gjort sen hon var 1 år kanske. Jag har dören oppen och kollar men hon elsker att duscha och det kan ta en halv time innan hon vil ut, så jag bruker att sitte ved datorn i rummet brevid.

• Lilla Morran

Min son är 2,5 år och duschar utan 100% tillsyn.
    Badar gör han med öppen dörr och jag är alltid i rummet eller strax utanför. Han pratar konstant så om det blir tyst ropar jag direkt på honom eller går in i badrummet. Funkar kanon. Ett tag försökte han dock lägga sig ner i badbaljan - då lämnade jag inte rummet en sekund...

• Vasen

Min snacksalige 4åring har badat själv, med öppen dörr till badrummet i liten lägenhet sen han var runt 2, kanske strax innan 2. Han pratar hela tiden, till och med i sömnen och vi bor verkligen trångt så vi är aldrig mer än några sekunder bort. Inte heller påbörjar vi några projekt, typ som kräver minsta koncentration, lagar mat eller så när han sitter i badet. Däremot händer det att jag står utanför (alla rum i lägenheten ligger i princip i anslutning till badrummet), och sorterar tvätt eller så. Då är jag ungefär 2 meter bort.

Min 20 månaders lär inte få bada själv på länge, länge, länge, dels är hon tyst när något intresserar henne, dels är hon en våghalsig typ. Sonen sitter i badet och leker med sina båtar och ankor, pladdrandes, dottern klättrar i och ur badkaret, dyker och roar sig kungligt, under total tystnad. Vi får väl sitta och passa henne tills hon flyttar hemifrån antar jag.

• delifi2

Runt 4 började vi sitta bredvid, men då gjorde vi så här ist.
    Jag ringde videosamtal till min man som satte in sin telefon i badrummet och min telefon hade jag bredvid mig så på så sätt hade vi honom under uppsikt, hade vi nte kommit på det så skulle vi lämna honom nu heller

• buselibus

Mina barn är snart 5 och 3. De badar aldrig utan uppsikt. De tycker dessutom om att doppa huvudet under vatten och bada med med mycket vatten, så att lämna dem själva lär dröja.

• lovelylocks

min 3.5 åring badar själv. ibland. mestadels siter vi med för annars får han psykbryt :P annars har jag dörren på vid gavel och är borta bara korta stunder. han väsnas o för sånt liv att om det blir tyst anar jag såklart oråd o kikar in. men det brukar oftast handla om att han tömt ut mitt svindyra schampo eller kletat tandkräm över väggen :D

Svar på tråden vid vilken ålder kan barnet bada själv?