• Anonym

Vem ska betala?

Igår kom min bror på besök med sin sambo och sina 2 barn, 10 0ch 11.
    Ena pojken stog och hängde på en stol som stog bredvid våran nyinköpta 50" tv och jag sa åt han fler gånger att gå ner och låta tvn vara för den kan ramla ner. Föräldrarna brydde sig inte märkbart.

Under tiden ser den andra ungen till att kasta upp en balong på tvn, och på en sekund händer det. 11-åringen sträcker sig upp över tv och ska ta den, ramlar och hela tvn åker i backen. Tur att barnen inte gjorde illa sig!!

Självklart pinsamt för dom som åker hem genast, och när jag pratade med dom senare på kvällen ruskar dom av sig det med att det går ju på min hemförsökring.. Öhh, jaha ? Han tycker alltså inte att han ska stå för ens självrisken!!

Han jobbar som IT-tekniker på ett stor företag och har jättebra lön, och hon jobbar som barnmorska, och jag är ARBETSLÖS och min sambo jobbar 50% som rörmokare, vi hade sparat jättelänge och ändå fick vi skjuta till med avbetalning, och det va deras barn som hade sönder tvn! Känns så jävla tråkigt.

Vem ska betala? Ska man behöva bli osams med familjen pga såna här saker? Jag tycker självklart att dom ska betala, men som han sa: Vi har ju precis köpt en båt och har jättedåligt med pengar, annars hade vi kunnat hjälpa till...

1500 är vad jag har kvar att leva på till slutet av den här månaden

• Svar på tråden Vem ska betala?
  • Anonym (Positiv)
    Anonym (irriterad) skrev 2009-06-13 10:34:20 följande:
    Köper man en sån stor och dyr TV så brukar man teckna en extra försäkring som täcker precis allt..och har ni vart såå dumma och inte gjort det får ni skylla er själva..
    Eh... NEJ!?
    Det är ju självklart att man INTE tecknar de där tilläggsförsäkringarna! De är bara lurendrejeri och det är dem som affärerna gör sina vinster på. Trodde jag verkligen att ALLA visste. Att man inte är "sååååå dum" (för att citera dig själv) att man går på det!

Istället har man en bra hemförsäkring. Och/eller omfattas av konsumentköplagen.

TS: Ring ditt försäkringsbolag och hör vad som gäller för er. Om ni har en allrisk/drulleförsäkring eller inte.
    Om inte er försäkring gäller så får ni råd av försäkringsbolaget vad ni ska göra. Sannolikt stämma din bror m familj och därmed tvinga deras försäkringsbolag att stå för kostnaden åt er.
    Har de ingen drulleförsäkring - synd om dem!
  • Anonym (Positiv)
    Anonym skrev 2009-06-13 12:08:38 följande:
    sickade ett meddelande till honom och förklarade vad jag tyckte ang det här och deras beteende ang detta. Skrev att "eftersom jag inte verkar nå fram till er genom att prata så får vi ta det via försökringsbolaget/kronofogden/rätten, det är trots allt era barn och erat ansvar. Och vill ni lösa det på ett smidigare sätt utan myndigheter så ser ni till att kontakta erat försäkringsbolag, och betalar det som ska betalas."Han ringde upp ganska på en gång (frun stog å tjura bakom, riktigt pinsam).. Han villa att jag skulle tycka synd om dom, då dom tydligen råkat satt sig själva i en skuldfälla. handlat för mycket, båt resa mm dessutom hade dom fått en skattesmäll på nästan 130 000 (om det nu är möjligt?). Dom satt tydligen i en riktig sits och visste inte hur dom skulle klara sig. Dom hade lånat på huset för att klara båten så det fanns inget mer att ta av påstog han. Han trodde inte heller att deras hemförsäkring skulle gälla i vårat hem..? (någon som vet?)Han lät uppenbarligen skraj, men tror att han tog det här på allvar. Han skulle försöka komma på en bra lösning och åerkomma efter att han pratat med sitt försäkringsbolag.
    Ja, det är ju synd om brorsan och hans fru satt sig i en sådan ekonomisk knipa (klockrent för "Lyxfällan" ) att de har en så pass tuff ekonomisk situation.

MEN.
    Det är knappast så att denna TV-historia stjälper allt över ända. Det lär snarare de själv ha orsakat genom överkonsumtion under en ganska lång tid med tanke på deras dyra, "fina" vanor med båtar, champagne och utlandssemestrar.
    Måste också nämna att jag stör mig ngt vansinnigt mkt på fruns "Stackars oss-kommentar" om att de inte kunnat åka utomlands på TVÅ ÅR för att de köpt en båt! Patetisk människa!

Jo, deras försäkring ska täcka även skador de orsakar i ngn annans hem. Iaf om de har en tilläggsförsäkring i stil med drulle.
    Har de INTE en sådan - ja, då är det deras problem.

Men som sagts av inlägg nr 93:s författare: Avvakta nu att diskutera detta med din bror tills du pratat med ert hemförsäkringsbolag.

Och håll oss uppdaterade!
    Lycka till!
  • Arynelle

Anonym (Positiv) skrev 2009-06-14 00:19:22 följande:

Eh... NEJ!? Det är ju självklart att man INTE tecknar de där tilläggsförsäkringarna! De är bara lurendrejeri och det är dem som affärerna gör sina vinster på. Trodde jag verkligen att ALLA visste. Att man inte är "sååååå dum" (för att citera dig själv) att man går på det! Istället har man en bra hemförsäkring. Och/eller omfattas av konsumentköplagen.
    Många av dem är lurendrejeri, men inte ALLA.

Precis som med alla andra försäkringar får du läsa villkoren innan du vet om det är en bra försäkring eller inte.

Jag brukar säga nej direkt till tilläggsförsäkringar men när vi köpte ny TV och dator i höstas tänkte jag att jag åtminstone kan läsa villkoren först.
    Och då menar jag verkligen villkoren, inte deras broschyr. Jag bad att få läsa de exakta villkoren för försäkringen...

Försäkringen täcker mer än både Konsumentköplagen och hemförsäkringen (jag är insatt i båda och kunde lätt jämföra), varar längre tid och har 0 kr i självrisk. Den kostade inte mycket, nån hundring för en försäkring i 5 år.

Så det finns tilläggsförsäkringar som faktiskt är bra att teckna, men det är viktigt att läsa villkoren.
  • Cuthalion

Har jag sönder mina saker så går det på min försäkring och jag får skylla mig själv om min premie höjs eller jag missar bonuspoäng för skadefria år etc.

Har någon annan sönder mina saker så har inte jag någon anledning att få höjd premie genom att ta det på min försäkring så länge jag vet vem som orsakat skadan.

Är jag dessutom bortbjuden så är det mitt ansvar att se till att jag inte har sönder något hur försäkrad värden än är.

• dendertina

Man betalar det man själv eller ens barn förstör, punkt slut.
    Hade situationen varit den omvända dvs att den familjen med lite pengar haft sönder hade läget varit detsamma.

Funderar på att drulleförsäkra våran tv nu, vi vann den och kommer aldrig ha råd att köpa en ny om den skulle gå sönder... Sambons ögonsten ska tilläggas :P

• Um muhammed

Hade mina barn tagit i sönder någon annans tv även om det bara var en olyckshändelse så hade jag betalat självrisken samt mellanskillnaden av vad tv kostar och det man får ut på försäkringen.

• Anonym

SJÄLVKLART betalar man det som barnen förstör! Tycker inte du ska ge dig för mindre!

• Anonym

Shit jag läste nu att barnen var 10 och 11! Men herregud, då är de ju stora nog att förstå att så gör man bara inte och uppföra sig i möblerade rum.

• Anonym

Självklart! Ska föräldrarna betala självrisken och är det så att den inte går på någon försäkring så ska de betala hela....Den ska inte ens gå på din försäkring, den ska gå på din brors drulleförsäkring eller deras hemförsäkring som oftast har en täckning för om ens barn har sönder något för någon annan....De ÄR en SKYLDIGHET man har som förälder här i Sverige.......

Svar på tråden Vem ska betala?