Inlägg från: Tingeling76 |Visa alla inlägg
  • Tingeling76

    BF Augusti 2009

    Foglossningen e inte att leka med, lider verkligen med er alla! Jag har ganska lindrig foglossning men för några veckor sen så gjorde den att musklerna i ryggen och rumpan började krampa och jag kunde varken stå, sitta eller ligga... gick och fick akupunktur och nu är all muskulär smärta borta . Kan verkligen rekomendera det om det sätter sig i muskerna också.

    Vetekudde låter skönt, vill också gärna veta hur man gör .

  • Tingeling76
    Tridde skrev 2009-06-16 08:12:34 följande:
    Tingeling76> ooooh, det lät härligt. själv har jag nåt bök med ena skuldran och upp i nacken och det gör vansinnigt ont...det blir nog till att gå till massör snart för jag är så otroligt stel på den sidan. tror inte det sitter ihop med resten av problemen jag har i höfter och rygg, men man vet ju aldrig.
    Har också haft jätteproblem med rygg och nacke i många år och gått till naprapater och massörer MEN efter att ha testat akupunktur nu så kommer jag att söka mig dit även med de problemen (ett stort + e dessutom att akupunkturen går på frikortet ). Visst e det MYCKET skönare med massage och det i kombination med lite nålstick ska visst vara "bäst". Så om du inte har nålfobi (man ser dem iaf inte) och inte ha testat så kan jag rekomendera det .
    Hur som helst så hoppas jag att det ger sig.

    Jag har 2,5 vecka kvar att jobba och igår kom min vikarie som jag ska lära upp. Hon ska jobba halvtid under upplärningen men jag gissar att hon får jobba heltid sista veckan och jag jobba halvtid . Känns inte så jättekul att sitta på jobbet för att svara på frågor, eftersom jag inte ska göra någon...

    Hoppas solen och värmen har kommit för att stanna ett tag!!! (Om det är någon som har kollat vädret och vet något annat... låt mig få njuta i ovisshet ett litet tag till .)
  • Tingeling76

    Busungens mamma skrev 2009-06-16 10:03:35 följande:


    Fy vilken jobbig dag du haft, inte roligt alls.Är det ingen förutom jag som känner av Ischias?Det började för 5-6 veckor sedan på mig, då endast i ena skinkan och ner i benet, men nu är det på båda sidor så ibland vet jag inte hur jag ska sitta, stå, gå eller ligga.Tips någon?
    Ischias beror i många fall på att det är musklerna i rumpan som krampar runt ischias nerven. (Har själv haft problem många år av och till och framförallt nu när jag e gravid.) Brukar hänga ihop med att musklerna i ryggslutet blir trötta (ofta svankas det lite mycket med en stor mage ) och det går ner i rumpan. Tips e att försöka stretcha rumpan (vet att det är jättesvårt med världens största mage), att alltid stå med lite böjda knän så att svanken försvinner. Dessutom så kan jag även till dig rekomendera akupunktur, mina kramper släppte direkt efter första behandlingen och nu när jag sköter mig liiite bättre så känner jag nästan ingenting .
  • Tingeling76

    Busungens mamma skrev 2009-06-16 10:30:15 följande:


    Jag ska absolut tänka på allt som du skrev.Ska försöka stretcha rumpan haha vilken syn Böjda knän ska jag också försöka komma ihåg, jag är dock överrörlig i mina leder så när jag står rakt går benen bakåt...hoppas du förstod vad jag menade
    Håller tummarna för att det går bra för dig. För min del har de småsakerna gjort susen men det e ju lite svårare att tänka på och göra rätt när magen e me...

    Testa att ställ dig som du brukar och sen böjjer du knäna bara jättelite (vilket säkert blir något mer för dig om du är överrörlig ), visst blir det stor skillnad i hållningen!?!? Tyckte själv det läte lite löjligt och överdrivet men det gör så mycket...
  • Tingeling76

    Busungens mamma skrev 2009-06-16 11:02:56 följande:


    Tack för tipsen, ska försöka tänka på dessa saker och hoppas på att det hjälper Ischiasen gör så fruktansvärt ont i bland, så jag vet inte vart jag ska ta vägen.Ibland kommer jag nästan inte upp ur soffan och ibland så får jag hålla i något och stå på ett konstigt sätt för att det ska släppa någorlunda.
    Lider med dig .
  • Tingeling76
    Malinskyy skrev 2009-06-22 22:01:31 följande:
    Jag slängde ur mig när jag träffade BM sist att jag gärna skulle göra ett till UL. Hon buffade på bebisen när hon skulle lyssna på hgjärtslagen men den ville inte vakna, så jag sa: oj måste jag göra ett till UL nu?? Nää sa hon men sen förstod hon vart jag ville komma så... Har varit på förlossningskurs nnu ikväll, del 1 av 2. Fick bnra info om olika förlossningsskeden och hur maskiner o bedövningar ger effekter, mycke tips och råd. Intressant men mycke har man hört förr. Någon som planerar besöka profylaxkurs??
    Gick profylaxkurs för 2 år sen och ångrar mig inte. Kan iofs inte påstå att jag klarade mig utan smärtlindring för det men jag hade något att fokusera på mellan alla värkar och jag tror att det hjälpte till en hel iaf .
  • Tingeling76

    Besöken hos bm kommer tätare nu men det känns fortfarande som om det är lååångt kvar... fast jag gissar att jag kommer att bli chockad när det väl sätter igång . Va hos bm i måndags och då låg mitt sf mått på 35 (v. 32+1), lite mycket men hon förklarade det med att bebisen låg så väldigt långt upp och kände hon på storleken så va han som dom "ska" . Vill också att bebis ska fixera sig men det är långt ifrån än så länge... fortfarande volter flera gånger om dan och just DET börjar bli lite jobbigt .

    Busungens mamma: Vad skönt att ni till slut fick möjlighet att mäta, hur blev resultatet?

    Bara 7 arbetsdagar kvar... sen e det sommar och semester .

  • Tingeling76

    Har inga känningar alls och är fortfarande glad över att han inte vill titta ut ännu . Tyvärr så blir jag lite "uppskrämd" för alla mina kompisar (som får sin andra nu) har haft rekordsnabba förlossningar, från att de känt första tecknet tills att barnet har kommit... känns inte som om jag har "tid" med en snabb förlossning (barnvakt måste hinna hit...) .

    Dottern har kommit in i dagislunken igen och jag har fått massor gjort hemma den här veckan, vilket känns jätteskönt!

    Ni i s-holm, läste ni i Metro igår? Det har varit större babybom i juli än de trodde så de misstänker att augusti blir liiite lugnare än vad som var "planerat" . Känns riktigt bra för då kanske vi får plats där vi vill...

  • Tingeling76

    Busungens mamma skrev 2009-08-07 14:10:49 följande:


    Har ni skrivit något personligt förlossningsbrev?Jag håller på med vårat nu, vad svårt det är...
    Jag hade ett förra gången men känner nu att allt framgår i journalen som de kan läsa på plats... Och sen har jag bara ett önskemål och det är inte förrän efteråt så det kan jag berätta då .
  • Tingeling76
    Malinskyy skrev 2009-08-12 12:04:44 följande:
    Jag vaknade av molvärk i ryggen imorse 04.34 tillsammans med mensvärk och smärta ner i ljumskarna!! När Älsklingens klocka ringde 05.30 var det lika bra att gå upp, kunde inte somna om och gjorde ont hur jag än låg... Åt frukost och tog sen alvedon och ett bad, blev lite bättre så jag åkte till IKEA. UNder hela besöket har smärtan kommit o gått men molvärken har bestått... Hemma igen, ska sova lite snart o se vad som händer!! Undrar hur länge man ska ha förvärkar innan det kör igång på riktigt!??
    Vet att det inte är någon tröst men PRECIS så där startade det för mig och morgonen efter föddes dottern... Vi kan ju hålla tummarna att det e på g och inte en massa trissta förvärkar .

    Själv har jag en massa blandade känslor inför det som komma skall (precis som du Busungens mamma)... ena dan vore det skönt att ha det gjort och nästa så väntar jag gärna 2 veckor till. Iofs så kan det ju bero på att jag har jobbigt att gå + att jag inte får köra med bilen (måste till verkstan och det blir nästa vecka) så jag känner mig väldigt låst . Går till centrum och fikar efter att jag har lämnat på dagis men sen händer inget mer på hela dan... Iofs så får jag massor av saker gjorda hemma men det är ju ingen tröst när det blir "påtvingat".
  • Tingeling76
    Ginnsy skrev 2009-08-15 18:55:20 följande:
    I torsdags (den 13:e) så bestämde sig våran lilla älskling Max för sig att titta ut. 11dagar före BF.Nu är vi hemma och vi alla tre mår bra!!JAG KAN INTE VARA LYCKLIGARE!!!
    GRATTIS!!!
  • Tingeling76
    Baby skrev 2009-08-15 23:34:50 följande:
    Gravid i v.39.Var ute på en promenad med hundarna och lyckas trampa rakt ner i en grop, viker foten under mig och ramlar rakt över den.PANG! sa det. Efter 2 minuter var den yttre fotknölen stor som en halv apelsin.Insåg att det var inte så mycket att välja på, bara att åka till akuten.5 timmar på akuten visade en rejäl fraktur. Läkaren ville inte gipsa pga risken för pblodpropp. Fick ett stödbandage. På måndag ska jag till ortopeden och få nån slags stöd-pjäxa.Kollade även ctg-kurva så att lillen mådde bra, inga problem med honom.Kan tycka det är osmidigt att va höggravid och hoppa på kryckor men tänk sen då, med en bebis och kryckor....Nu ska jag bara ligga här och tycka synd om mig själv.
    Stackars dig Baby!!! Snacka om att kryckorna kommer olägligt... Blir du sjukskriven så att din partner kan vara hemma och hjälpa till lite längre än 10 dagar?
  • Tingeling76
    Malinskyy skrev 2009-08-17 19:07:58 följande:
    ... e jag tror att mitt vatten har gått!!!??Skulle vattna blommorna när det kändes som jag kissade på mig... Men är inte säker, men vad annars kan det vara!?? Försöker ringa förlossningen!
    Om det startat så lycka till nu!!!
  • Tingeling76
    Malinskyy skrev 2009-08-17 21:50:32 följande:
    Sitter på förlossningen o väntar på atrt bli undersökt, har mätt värkar/ SD o kollat hjärtljud. Troligen får vi åka hem o sova för att komma tillbaka om det startar eller för igångsättning!! Återkommer sen... Typiskt, skulle tagit med en binda så de hade fått se, nu kommer det liksom inte alls sån flod längre så måste undersökas!!
    Hoppas att det startar och att du i stället får åka hem med en liten bebis . Var är du? Finns det platser på bb nu? (Följer en tråd om hur det är på DS och s-holm just nu och det verkar som om det har varit fullt i flera dagar...)
  • Tingeling76
    Malinskyy skrev 2009-08-18 08:24:02 följande:
    Godmmorgon!!Har sovit inatt men varit vaken som vanligt mellan typ 2-4 och så kisspauser på de såklart!!! Vaknade nu vid 7 av värkar som blir starkare... fick tabletter med mig hem så jag har tagit dem o hoppas kunna vara hemma ett tag. Älsklingen sover fortfarande - ingen idé att väcka honom än... kommer nog bli en lång dag!! 3 dgr till BF.
    Lycka till idag!

    Själv har jag BF+3 och nu börjar jag också längta efter lillen... börjar känna mig redo (även om jag nog inte riktigt har förstått vad det innebär ).
  • Tingeling76
    Baby skrev 2009-08-19 13:32:39 följande:
    BF 28/8BM igår: Lillkillen fixerad och långt nersjunken i bäckenet.Ortopeden igår: Visade sig att jag BORDE ha blivit gipsad på akuten för nu har benet fått fel läge. I 40 min kämpade 2-3 pers med att bryta foten i rätt läge så den skulle kunna gå ner i en stödpjäxa men det gick inte! Så jag fick gips skena och ska tillbaka på fredag för ett nytt försök med pjäxa. Dom la en skena och när den stelnade höll dom mitt ben i rätt läge, snacka om smärta!!!Blir ny röntgen om 2 veckor för att se hur allt ligger.Berättade även att jag ej hade fått skynke över magen mot strålningen i röntgen TROTS att jag sa till om det.Ortopedläkaren va inte så glad över hur jag hade blivit behandlad på akuten, kan jag säga
    Vad hemskt! Inte nog med att du är höggravid och gjorde dig illa... att de klantar sig så på akuten är katastrof!!! Hoppas att all otur redan har drabbat dig och att du får en underbar förlossning när den nu sätter igång .
  • Tingeling76
    Tridde skrev 2009-08-22 11:54:40 följande:
    Busungens mamma> jag älskar just den där tanken..."va fan har jag gjort?" om jag nånsin kommer på att jag vill ha en till så kan du väl påminna mig om just dessa inlägg vi gör nu på slutet av graviditeten?
    Samma tankar surrar här .
    Har BF+7 idag så nu börjar jag längta lite till att få det överstökat... Fick liiite blod i byxan i morse men sen inget mer .
  • Tingeling76
    Tridde skrev 2009-08-23 09:44:19 följande:
    Tingeling76> hoppas det var teckenblödning och att det börjar hända grejjer!!
    Hoppades jag också men ingenting händer...
  • Tingeling76

    Nu kan jag också lägga till mig för vår lilla kille har kommit .
    Han föddes i onsdags 9.50 och allt gick jättebra. Värkarna startade vid 1-tiden på natten, vid 6 va de jobbiga och 7 blev vi inskrivna och sen gick det undan. Han har fortfarnade inget namn men det e kanske snart på g . Han var ganska stor + att han kom med ena armbågen först, så jag sprack lite men ändå bara några stygn. Fick plats på BB Stockholm och är även den här gången jättenöjd med att ha varit där .

    mys84 - Melisia 2400 gr & 45 cm. Född 29 Juli i vecka 35+4
    Ginnsy - Max 3350 gr & 49 cm. Född 13 augusti i vecka 38+3
    Busungens mamma - Måns 3350 gr & 48 cm. Född 26 augusti i vecka 40+0
    Tingeling76 - Kille 4520 gr & 53 cm. Född 26 augusti i vecka 41+4

Svar på tråden BF Augusti 2009