• Essmo

    Scrappande träsktroll och ligor i gemenskap 4

    Här har vi slagit samman trådarna "Träsktrollen" och "Scrapbookligan" för att få lite mer liv i trådarna.

    Välkomna in och träffa nya scrappande vänner {#lang_emotions_smile}

    Mest "pratas" det scrapbooking, men det blir nog en massa annat också. Vi uppmuntrar, berömmer, peppar å delar med oss av tips och idéer  {#lang_emotions_smile}

    I första inlägget ligger en lista över svenska och amerikanska shoppar att frossa i. Där finns även länkar till utmaningsbloggar och scrapforum. Vi svarar gärna på frågor, men kolla där först, där finns även lite info om du är nybörjare {#lang_emotions_smile}

    Nya som gamla medlemmar är välkomna!

    Första tråden hittar du här
    Andra tråden hittar du här

    Här hittar du adresser till allas bloggar {#lang_emotions_smile}


  • Svar på tråden Scrappande träsktroll och ligor i gemenskap 4
  • Essmo
  • Essmo

    Massa bra tips  till nybörjare från Pyret78:

    Skippa skalpell o stållinjal...det är mitt råd!! Inte det lättaste att skära med dessa o dessutom använder man dem alltför lite iaf. Så satsa på en skärmaskin (fiskars är bra) o en liten sax som gärna får vara vass önda ut i spetsen.

    Limprodukter som jag inte kan vara utan är följande: Fotofix (små tejpbitar, ca 1x1 cm) som jag fäster allt papper o foton med. Limpenna till smått "pill" som utstansade bokstäver m.m. och Mini Gluedots (små limduttar på rulle) som du kan fästa band, knappar, blommor, metalldekos med. De är superstarka.

    Fluid chalk (som färgar in dina papper o kan få kanterna att se brända ut)...till 90% använder jag antingen Dark Brown el Chestnut Roan (2 st bruna) o de övriga 10% är det svart som gäller o den heter Charcoal.

    Brads: Köp en förp. med minibrads i färger du gillar. Kanske pastelliga om du scrappar flickigt.

    Band, garn o knappar kan du ju hitta hemma. Vill man kan trä lite broderigarn elller köpa Scrappers floss (tvinnat papperssnöre) o trä genom knappar innan man sätetr fast dem på layouten för att det ska se ut som om den är fastsydd.

    Bokstäver i alla dess former. Finns väldigt mycket olika thickers (tjocka "3-d-aktiga" stickers) eller stickers till mycket bra priser. Jag är själv ett bokstavsfreak. Gillar att ha olika typsnitt på mina olika layouter.

    Mer dekos: Blommor (om man gillar det) som man fäster med ex. en brad, eller gluedot med en knapp i mitten. Rubons (gnuggisar) finns i massvis med motiv, Fotoankare (photo anchors) som är en söt metalldekoration. Ja det finns en uppsjö...så köp lite av sånt du själv gillar.

    Papper: Jag köper de papper jag gillar utan att veta om jag har nåt som eg. passar till dem ...Så köp ett gäng mönstrade papper som matchar o som faller dig i smaken. (du vet kanske på ett ungefär i vilken färgskal du kommer att scrappa) O så köper du lite enfärgat till det (Cardstock). Jag använder övervägande neutrala CS (Cardstock) så i mitt förråd finns alltid vita, svarta, mörkbruna, mellanbruna samt kartongfärgade CS o så en o annan färg typ ljusblå, grön, röd, rosa...men de är inte många..


  • Essmo
    {#lang_emotions_embarassed}Sååå sorry att inte alla länkar funkar i 1a inlägget.. vet inte vad jag gör för fel.-. om nån har lust å kan får ni gärna lägga in länkar..
  • Zozzo87

    Helloo!!Jag har hittat hiit!Tack Essmo för nya tråden...!!

  • Willea

    Jag är också här

    Glömde ju helt bort igår att säga Grattis till Eyovine!! Så himla roligt

    Bloggen uppdaterad med ett kort: willeasscrap.blogspot.com

    Har två layouter "på jäsning", får se om någon av dem blir klar idag el imorgon

  • Jo79

    Har oxå kollat på finalbidragen på the nook, och jag måste nog hålla med. Alex, ditt bidrag är bäst! Tycker faktiskt inte att de andra var så fina som jag trodde att de skulle vara... någon till var fin, men inte alla.

    Jag har scrappat! Kors i taket. Det är mycket som händer här hemma nu så jag har vare sig haft lust eller ork att stitta ner. Fast det är väl egentligen när det stormar som man behöver pausa lite och rensa hjärnan.... Måste bara få fotat dom oxå. Och det kan ju ta tid av någon anledning...

  • Millami

    ha också hittat hit...läser nog allt ni skriver..
    men scrappandet ha hamna lite på paus sedan dottern föddes i mars...
    men nu känner ja att ja snart kan börja på igen..bara ja får beställt mera foton så..


    Lycklig Mamma till Anton -07 och Nea -09
Svar på tråden Scrappande träsktroll och ligor i gemenskap 4