• Umeåförälder09

6 veckors sover inte på dagarna!

Jag har en 6 veckor gammal tjej. Jättefin såklart =)
    Hon är en nöjd liten tjej som oftast är glad MEN
    på dagarna sover hon bara ca 20-40 min i stöten,
    försöker jag lägga ifrån mig henne sover hon ändå mindre.
    Det är bara nån gång som hon sover en timme eller två.
    Hon liksom "powernapar" och är inte direkt missnöjd när hon vaknar igen utan verkar nöjd med sina 20 min. Framåt kvällen blir det här dock ett problem då hon blir övertrött och är svår att få till ro..
    Jag skulle ju såklart önska att hon sov några timmar i stöten på dagtid, så jag "får nåt gjort" här hemma och hon slipper bli kinkig på kvällen.
    Men hur ska jag göra för att få henne sova längre? Några tips`?
    Om jag tex. kör vagnen så somnar hon fint, men vaknar ändå glatt efter sin halvtimme...
    Är det nån som haft en likadan bebis? Och isåfall när började de sova längre stunder?
    Nätterna funkar bättre då kan hon sova uppemot 8 timmar..
    Hur många timmar per dygn brukar en så liten bebis sova egentligen?

• Svar på tråden 6 veckors sover inte på dagarna!
  • mamma linda

Det där låter exakt som min 6 veckors bebis. Hon somnar jättebra i famnen men så fort man lägger henne i sängen eller vagnen så vaknar hon klarpigg efter 10 min. Detta är då på dagtid. Går jag med henne i vagnen ute så kan hon helt utan problem sova i 3 timmar. Det som ibland funkar för mig är att låta henne somna ordentligt i famnen så att man ser att hon hamnar i djupsömn sen lägga ner henne försiktigt. För oss brukar det även hjälpa att ha det lite mörkt. Lägger du henne i vagnen så prova att lägga en filt över så kanske dom luras lite av att det är natt. Och sen inte ha helt knäpptyst för det kan dom också vakna av. På natten sover vår bebis också ett par timmar i sträck. Så våra bebisar låter väldigt lika :) Det säga att små bebisar sover ca 16 timmar/dygn

• Inin

Min dotter sov inte heller speciellt länge. Prova att rulla en liten filt eller handduk och lägg runt huvudet. (svårt att förklara hur, men tänk som ett stort diadem från öra till öra :O)) Tydligen ska det ge en trygghetskänsla som gör att de sover längre och det funkade faktiskt på min dotter. Inte så att hon sov flera timmar men lite längre iallafall.

• snigelina

Åh, jobbigt, det förstår jag! Jag har haft det likadant med en av mina, men sen när jag slappnade av och försökte släppa den där stressen av att "inte få något gjort" så gick det bättre. Och man kan få ganska mycket gjort när de är vakna också

• hammoleket79

Det där med att så små bebisar sover ca 16 timmar per dygn, ja, det är i snitt för alla barn. Har en vän vars barn sov 20 timmar per dygn som liten, medan min äldsta sov 10 timmar per dygn från två veckors ålder (varav minst 1 timme i vagnen på promenad).
    Om hon är för trött på kvällen, men bara sover en halvtimme när du tar ut henne i vagnen, kan du pröva att ta ut henne i vagnen en gång till lite senare. Så kan hon kanske sova en halvtimme till och vara piggare på kvällen.
    Min dotter vaknade alltid när man lade ner henne, hur djupt hon än sov i famnen. Du får pröva dig fram lite och se vad som fungerar.
    Jag fick inget gjort hemma alls första halvåret, som inte hon kunde vara med på. T.ex. hänga tvätt gillade hon att titta på. Ibland hann jag diska en kvart. Annat hushållsarbete fick min man och jag göra när båda var hemma. Men det gick det också.

• Alexi

Precis så där var min dotter och vid sex månader sover hon också sällan längre. Hon blev väldigt regelbunden med sina sovstunder runt 3-4 månader men de var väldigt sällan längre än 30 min. Det som blev bättre var att det gick att lägga ner henne så småningom och hon sov i alla fall oftast i vagnen istället för i famnen så då kunde man hinna lite annat. Tyvärr tror man att alla bebisar sover i 2-4 timmar på dagarna och man ska hinna med massor, för det är ju det som sägs innan, men vi är många med bebisar som bara tar power naps och är fullt pigga efter sådana.

Så, det kan förändras, men det bästa man kan göra är att ställa in sig på att bebisen bara sover korta stunder på dagarna och anpassa livet efter det. När jag väl gjort det så var det inga problem längre.

• Umeåförälder09

Tack för svar!

Vad skönt att höra att det är fler bebisar som är såhär!
    Kanske är det lite som ni säger, bara acceptera..
    När vänder det mån tro?
    Jag får kanske försöka släppa garden lite, inte förvänta mig att hinna måla om en byrå eller rensa en hall under "sovstunderna"..
    Som höjden av ironi , så när jag skrev det här inlägget , efter jag lagt henne som vanligt , så sov hon i 3 (!!!!) timmar =O
    hahaha

hammoleket79; alltså, 10 timmar det sover hon ju faktiskt per dag, sammanlagt , särskilt då hon sover så bra på natten! Så klart alla barn är ju olika och jag har uppenbarligen inte en som behöver så mycket sömn =)

Ny dag! Jag ska testa lite av era knep idag och se om fröken är lite mindre övertrött ikväll! =D Återkommer med resultat !

Svar på tråden 6 veckors sover inte på dagarna!