• nördi

    Sambon, adoptera min dotter?

    Jag har läst litegrand om att sambon kan adoptera den andres barn.
    Vi ska gifta oss i September, och har ett barn tillsammans sedan 6 månader sedan.
    Han har tagit hand om min dotter sen hon var 10 månader, och den biologiska har aldrig träffat eller pratat med henne.
    Han ringer aldrig, och är inte intresserad för fem öre att ha kontakt med henne.

    Min dotter kallar ju såklart min sambo för pappa, och han kommer alltid att vara hennes pappa i hennes ögon.
    Så nu funderar vi på adoption, och vi hoppas såklart att den biologiska inte sätter sig på tvären. Tror dock inte att han kommer ha någon chans att påverka adoptionen, då han har en bakgrund som drogmissbrukare m.m.

    Det jag undrar, hur lång tid kan en adoption ta?
    Är det dyrt att adoptera?
    Ringer man till familjerätten för adoptionen?

    Hoppas ni har några svar :)

  • Svar på tråden Sambon, adoptera min dotter?
  • linjes

    Upp till 6 månader kan adoptionen ta,för oss gick det typ 2 månader sen va allt klart

    Kostar ca 320 kr som ska betalas in till tingsrätten

    Man skickar in ansökan till tingsrätten därefter tar familjerätten kontakt med er,bra om ni har med biopappans medgivande skriftligt när ni skickar in ansökan

  • linjes

    Sätter han emot sig adoptionen så är risken minimal att ni får igenom den,trots hans bakgrund

  • nördi

    Det lät ju inte som några positiva besked.. :/
    Jag har dock hört annat, men det varierar väl antar jag..

  • linjes

    Har du frågat bion om han kan tänka sig att adoptera bort dottern?

  • nördi
    linjes skrev 2009-06-16 08:38:16 följande:
    Har du frågat bion om han kan tänka sig att adoptera bort dottern?
    Som det står i mitt inlägg, så är han inte intresserad utav att prata. Han är ju inte ens intresserad nog för att ringa o titta hur det är med henne, och hon är ändå 3½ år snart, och han har aldrig brytt sig om att träffa henne.
  • linjes
    nördi skrev 2009-06-16 15:47:02 följande:
    Som det står i mitt inlägg, så är han inte intresserad utav att prata. Han är ju inte ens intresserad nog för att ringa o titta hur det är med henne, och hon är ändå 3½ år snart, och han har aldrig brytt sig om att träffa henne.
    Ja jag läste det men jag trodde han inte ville prata med henne,att ni inte har kontakt tog jag som för givet..Gör som jag skicka ett sms och fråga om medgivande
    Säger han nej så är det som sagt svårt att få igenom det..Då anser dom att det kan eventuellt finnas en chans för vidare kontakt i framtiden och hon är fortfarande liten och kan heller inte prata för sig själv men jag önskar er lycka till
Svar på tråden Sambon, adoptera min dotter?