• Mijjo

Synskad/Blind 4 månaders bebis

Finns det nån här som har/har haft en liten bebis som är född synskadad ? Hur upptäcktes det och i vilken ålder? Och i vilken grad av synskada är det?

Jag har en 4 månaders liten tjej och misstänker att hon kan vara synskadad, hon följer inte nått med blicken, fokuserar inte ögonen ens några sekunder.

Ska till ögonläkare i veckan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-07 11:42
    Uppdaterat i ett inlägg/svar..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-17 08:56
    imorgon bär det av till ögon i Lund,,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-18 19:52
    nu har vi varit i lund,,men tror faktiskt vi har fler frågetecken nu än innan vi åkte dit..

Men man pratade om DVM *delayed visual maturation* och okulär Albinism eftersom hon hade mkt dåligt med pigment i ögonen,men har inte fått nått säkert svar utan ska träffa dom för uppföljning om 2-3 månader,fick träffa en synkurator för att gå igenom hur man "tränar" ögonen.

Säkert var iallfall att blind är hon inte men har lite nedsatt syn,men man vet inte hur mkt än,men eftersom synen utvecklats enormt på bara några veckor så hoppas dom att det fortsätter gå framåt..

• Svar på tråden Synskad/Blind 4 månaders bebis
  • Solskensmor

Hej, vår yngsta dotter som nu är två år, föddes med gråstarr på höger öga. Det upptäcktes redan på BB och hon opererades när hon var två veckor. Vi går på regelbundna kontroller på ögonen och hon syntränar med lapp varannan dag, och hennes syn utvecklas bra mellan varje kontroll. Hur bra hennes syn kommer att kunna bli är för tidigt att säga, men läkarna är väldigt nöjda med hur utvecklingen har gått framåt på bara två år, och det känns ju skönt att höra.

• anna2001

Vår kille har mikroftalmus (=underutvecklat öga) och ett kolobom på ena ögat, konstaterades nästan direkt. Vi fick ingen direkt ögonkontakt förrän han var i din dotters ålder, kanske något senare jag minns inte riktigt.
    Hans "friska" öga fungerar inte riktigt som det ska och han utreds för hjärnsynskada.
    Det är svårt att testa syngraden när de är små så vi vet inte riktigt hur mycket han ser. Idag är han ungefär 1,5 år och har problem med både balans, koordination och djupseende, men han fixar det mesta ändå.

• Puff 2008

Min dotter är 9 1/2 mån och har synnedsättning på båda ögonen förmodligen grav. Följer inte med blicken, väldigt sällan hon "använder" ögonen alls, tveksam ögonkontakt och i så fall endast när hon mår ok vilket är sällen eftersom hon har svår ep. Har gått hos ögonläkare sedan hon var 1 mån. Hon har bleka synnerver bla vilket ju gör att hon har dåligt förutsättningar att se. Sedan har hon en hjärna som inte utvecklas som den skall (litet huvud bla) och det gör nog inte saken bättre. Vi tror att hon ser något men vi vet som sagt inte hur mycket...

• Onyxalis

Min son har OMA, vilket innebär att han inte kan styra ögonens rörelser. Han kan se, men kan inte styra blicken.
    När han var så liten som din son är tittade han inte på oss eller följde något med blicken...han kunde helt enkelt inte. När han blev äldre och kunde röra huvudet bättre började han titta på oss. Han har fortfarande (1,5 år) mycket ryckiga huvudrörelser och måste vrida hela huvudet för att följa något med blicken, men han ser iallafall.

• K H

Hej

Jag har också en liten tjej, snart 4 månader gammal, som vi tror har synskada av något slag. Hon har samma problem som Mijjos bebis dvs följer inte nått med blicken, fokuserar inte ögonen alls.

vi har fått läkartid den 2 juli. Tycker det är alldeles för långt tid att vänta. Man går och oroar sig hela tiden.

• CJK

Hej! Vi har en son som är 17 månader och blind utan att man har kunnat fastställa orsaken. Ögonen fungerar som de ska så anledningen till att han inte ser sitter i hjärnan någonstans. Ögonläkaren säger att något stör signalerna så att de inte kommer fram till syncentrum. Vi märkte att vår son inte gav ögonkontakt och inte följde med blicken när han var ca 4 veckor. Vid tio månader fick han epilepsi som är svårbehandlad. Möjligen kan det vara så att han har haft epilepsi hela tiden och att det är det som stör. Vår sons hjärna utvecklas inte heller normalt så han är sen på alla områden.

Det finns dock något som heter DVM (delayed visual maturation), dvs sen synutveckling. Det förekommer alltså att barn utan förklaring börjar se senare än andra barn. Så vi håller tummarna!

• Mijjo

ja nu har vi varit och kollat,, visst var det så att hon inte ser,, skilland mellan ljus och mörker det kan hon se, men förmodligen inte så mkt mer.

Vi kollade allt möjligt men allt såg normalt ut i ögonen,så långt man kan se, man pratade också om DVM ,men det trodde läkaren inte själv så mkt på utan kanske att "felet" ligger bakom ögonen eller i hjärnan,, det blev remiss till ögonspec i Lund...

• HOCHM

Min dotter som nu har hunnit blivit 11 år är gravt synskadad. Det upptäcktes när hon var 10 månader. Jag hade förstått det långt innan men BVC lyssnade inte på mig.
    Från början trodde dom att hon var blind. Sedan mättes det att hon såg upp till
    o,5 meter. När hon var runt 4-5 år kunde hon se upp till 2 meter. Vi tror att hon ser mycket bättre än så idag men testerna visar 2 meter. För ca 4 år sedan upptäcktes att hon även är översynt.

Ville bara säga att synen kan bli bättre med tiden.

Svar på tråden Synskad/Blind 4 månaders bebis