• Mijjo

Synskad/Blind 4 månaders bebis

Finns det nån här som har/har haft en liten bebis som är född synskadad ? Hur upptäcktes det och i vilken ålder? Och i vilken grad av synskada är det?

Jag har en 4 månaders liten tjej och misstänker att hon kan vara synskadad, hon följer inte nått med blicken, fokuserar inte ögonen ens några sekunder.

Ska till ögonläkare i veckan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-07 11:42
    Uppdaterat i ett inlägg/svar..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-17 08:56
    imorgon bär det av till ögon i Lund,,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-18 19:52
    nu har vi varit i lund,,men tror faktiskt vi har fler frågetecken nu än innan vi åkte dit..

Men man pratade om DVM *delayed visual maturation* och okulär Albinism eftersom hon hade mkt dåligt med pigment i ögonen,men har inte fått nått säkert svar utan ska träffa dom för uppföljning om 2-3 månader,fick träffa en synkurator för att gå igenom hur man "tränar" ögonen.

Säkert var iallfall att blind är hon inte men har lite nedsatt syn,men man vet inte hur mkt än,men eftersom synen utvecklats enormt på bara några veckor så hoppas dom att det fortsätter gå framåt..

• Svar på tråden Synskad/Blind 4 månaders bebis
  • LillaZ

Hej! Jag har inte själv ett synskadat barn, men är synskadad. Mitt fel ligger i hjärnan och nerverna och när jag var liten hade jag DVM. Senare såg jag rätt ok, men nu har det blivit sämre igen och det lär nog inte komma tillbaks. Jag vet inte var ni bor, men sjukhusen brukar inte vara så där superbra på att förmedla kontakter med syncentraler och dylikt. Är det något ni undrar så är det bara att inboxa mig. Jag vet ingenting om er dotters synproblem, men jag har ju själv erfarenhet av att vara synskadad. Lycka till!

• anna2001
    HOCHM skrev 2009-06-16 19:46:08 följande:
    Min dotter som nu har hunnit blivit 11 år är gravt synskadad. Det upptäcktes när hon var 10 månader. Jag hade förstått det långt innan men BVC lyssnade inte på mig. Från början trodde dom att hon var blind. Sedan mättes det att hon såg upp till o,5 meter. När hon var runt 4-5 år kunde hon se upp till 2 meter. Vi tror att hon ser mycket bättre än så idag men testerna visar 2 meter. För ca 4 år sedan upptäcktes att hon även är översynt. Ville bara säga att synen kan bli bättre med tiden.
    Vad glad jag blir av att höra detta. Vår kille verkar se lite bättre ju äldre han blir, men vi har ju trott att vi bara inbillar oss... eller att det är hans superba hörsel som lurar oss att tro att han ser.
  • CJK

Hej!
    Diagnosen DVM är lurig eftersom den kan ställas först i efterhand. Om man har DVM betyder det att synen faktiskt kommer igång men lite senare än hos normalt utvecklade barn. Det finns många länkar om DVM på nätet, t ex:

ohiolionseyeresearch.com/delayed_visual_maturation.htm

Jag kan också tipsa om ett forum där du kan träffa fler föräldrar i likande situation. Många har fått diagnosen "misstänkt DVM" från början och därefter har det blivit lite olika diagnoser och många av våra barn har fortfarande ingen diagnos:

www.babyexpert.com/chatroom/topic/23858

• CJK

På Drotting Silvias Barnsjukhus i Göteborg dit vi tillhör med vår son har man nu tagit till sig vikten av att alltid göra EEG på barn som verkar blinda men där man inte har hittat något fel på ögonen. Detta för att utesluta epilepsi som orsak till blindheten.

Ett sammandrag om en artikel med en flicka som föddes blind med epilepsi och där kirurgi gjorde så att epilepsin försvann och hon började se.

journals.cambridge.org/action/displayAbstract&aid=65709

• HOCHM
    anna2001 skrev 2009-06-17 08:23:43 följande:
    Vad glad jag blir av att höra detta. Vår kille verkar se lite bättre ju äldre han blir, men vi har ju trott att vi bara inbillar oss... eller att det är hans superba hörsel som lurar oss att tro att han ser.
    Våran dotter har också en superbra hörsel:)
  • rosakaninen

Hej! Vår dotter är 2½ år och synskadad. På v. öga ser hon bara skillnad mellan ljus och mörker, och på det andra ögat har hon synbortfall som en svart fläck rakt fram men kan se runt den svarta fläcken (svårt att förklara!). Runt den svarta fläcken ser hon suddigt. När hon var 1 år såg hon bara ca 1½ meter men nu ser hon flera meter. Förra sommaren när hon sparkade boll såg hon aldrig vart bollen tog vägen men nu gör hon det. Såna framsteg värmer i hjärtat! Hon var 4 månader när vi fick veta det men jag hade en känsla av att något var fel tidigt. Hon mötte inte min blick när jag ammade och på skötbordet fick man krypa nära för att få ett leende eller reaktion. Trots sin dåliga syn klarar hon sig fantastiskt bra, jag antar att hon kompenserar synbortfallet med andra saker såsom hörsel, minne, erfarenhet m.m. Hon började på dagis i mars (med resurs) och trivs jättebra.

• Mijjo

vet ni varför hon är synskadad?

rosakaninen skrev 2009-06-20 23:36:56 följande:
    Hej! Vår dotter är 2½ år och synskadad. På v. öga ser hon bara skillnad mellan ljus och mörker, och på det andra ögat har hon synbortfall som en svart fläck rakt fram men kan se runt den svarta fläcken (svårt att förklara!). Runt den svarta fläcken ser hon suddigt. När hon var 1 år såg hon bara ca 1½ meter men nu ser hon flera meter. Förra sommaren när hon sparkade boll såg hon aldrig vart bollen tog vägen men nu gör hon det. Såna framsteg värmer i hjärtat! Hon var 4 månader när vi fick veta det men jag hade en känsla av att något var fel tidigt. Hon mötte inte min blick när jag ammade och på skötbordet fick man krypa nära för att få ett leende eller reaktion. Trots sin dåliga syn klarar hon sig fantastiskt bra, jag antar att hon kompenserar synbortfallet med andra saker såsom hörsel, minne, erfarenhet m.m. Hon började på dagis i mars (med resurs) och trivs jättebra.
  • K H

Hur går en ögon undersökning till för så små barn? Hur lång tid tar det på ett ungefär?

• rosakaninen

Mijo: En fosterskada. Ev. kan jag ha haft en viss infektion när jag var gravid som orsakade det. Det går att ta reda på genom att ta ett blodprov på henne och se om hon har antikroppar. Vi har inte velat göra det eftersom hon hatar allt vad sjukhus heter, och det förändrar ju ingenting heller. Hon har två olika synskador, oberoende av varandra. Läkaren sa att hon har haft maximal otur.

• rosakaninen

K H: Elins första undersökning tog flera timmar men sånt varierar nog väldigt. Hon fick ögondroppar och sen lyste de i hennes ögon timme efter timme. Gjorde även ett ultraljud på ögat tror jag. Då trodde de bara att det var vänsterögat som var synskadat och att hon bara var närsynt på höger. När hon var 1½ år sövde de ner henne för att ta reda på om skadan gick att operera. Då passade de även på att undersöka högerögat. Vi som ju hade fått lite hopp om att det kanske skulle gå att operera fick beskedet att det inte gick, OCH att de hade upptäckt en annan synskada på det andra ögat

Svar på tråden Synskad/Blind 4 månaders bebis