Becko skrev 2009-08-25 20:06:15 följande:
Hejsan allihopa! Idag fick jag reda på att jag hade streptokocker B i urinen efter att en urinodling gjorts för 2 veckor sedan.. Var på kontroll hos läkarn då pga sammandragningar. Min barnmorska sa till mig att jag skulle få antibiotika intravenöst direkt när jag kommer in till förlossningen, och att så länge fosterhinnorna är hela så kan inte barnet ta skada. Hon sa åt mig att inte gå hem och läsa en massa och bli orolig... Det första jag gjorde när jag kommit hem var att lusläsa internet om Gbs och jag LIVRÄDD.. Har suttit och gråtit floder idag, känns som om allting blivit upp och ner... Det ända jag kommer tänka på vid förlossningen är ju om barnet kommer bli sjukt eller inte.. Kommer var jätte nojjig när barnet föds.. Fan asså =( Är verkligen jätte ledsen och orolig... Jag ska börja äta Kåvepenin ikväll och sen 10 dagar.. Hoppas att det går över då? Men som jag fattar det så kommer det tillbaka? Kändes bra när jag hittade denna tråden då man inte är ensam om att bära på detta...
Hej Becko och välkommen till tråden! (fast det är tråkigt så klart att du har gbs).
När jag väntade första barnet så reagerade jag precis som du gör nu. Jag blev helnojjig och läste på överallt. Det man inte ser är statistiken då det verkligen går illa - det är _minimal_ risk att det händer något, nu när gbs:en är upptäckt. Det kommer säkerligen att gå hur bra som helst!!
Och nej, det är inte säkert att gbs:en kommer ha den halten efter din kur, utan kan stanna på låga halter, vilket är jättebra! du är däremot alltid bärande av gbs:en.
Det du ska tänka på nu är;
- avsluta kåvepeninkuren och gå och lämna ny odling efter ca 10 dar efter sista tabletten.
- är den odlingen negativ(under 1000) eller låg, och du inte har besvär, så behandlas du inte. Lämna då in ny odling sådär var 4:e vecka för säkerhets skull.
- var uppmärksam på symtom som sammandragningar, kissar oftare än vanligt, gör ont när du kissar etc.
- var stenhård på att få ab vid förlossningen!!! En del slarvar och ger den för sent...
- får du värkar ska du åka upp till förlossningen för ab.
- får du vattenavgång ska du åka upp direkt för att få ab, då det är fritt för bakterierna att ta sig upp till bebisen.
- får du feber i samband med förlossningen tyder det på infektion... var uppmärksam på det.
- efter förlossningen är det viktigt med hygien, för att inte sprida gbs:en vidare till bebisen. Detta gäller ALLA, då ca 30% av hela befolkningen, kvinnor som män, gravid eller inte, bär på det!!!
- Gå på din magkänsla, bättre en koll extra på dig, och då bebisen är född, än en gång för lite...
- ha din gbs i åtanke vid nästa graviditet.
Jag har haft höga halter en vända under min nuvarande graviditet, men sen har det hållt sig på en bra nivå.
Jag är inte alls lika nojjig denna gång och jag kan njuta mer av graviditeten. Det glömde jag bort förra gången, och det var inte kul... så försök att njuta av magen och livet där inne!!
Det är bra att det upptäckt din gbs, för det är så minimal risk att det händer något när man vet om det och får behandling. Riskerna är större om man är ovetandes och bakterierna härjar fritt i kroppen...
lycka till!! det kommer gå fint!