• Kusin Knase

    Foton till landet, endast helt seriösa?!

    Jag visste inte riktigt var jag skulle lägga den här frågan men jag vänder mig j utill er som vet hur det går till, så jag väljer Väntar barnbesked-- ni kanske har färskast info?!

    Jo, jag tänkte på det här med bilder att skicka till adoptionslandet. Det är ju lite olika vad de vill ha, men det jag har utläst av era inlägg är att man ska ta kort där husdjur inte får vara med på bild, man ska ha skor på sig även inomhus och i övrigt vara "fint" klädd, bilderna ska vara tagna både inne och ute, mamman ska gärna stå vid spisen, och diskmaskinen får gärna synas, pappan kan ha en laptop och/eller stå utomhus och se aktiv ut, bilen ska också synas där.

    Nu undrar jag... Det ser så jäkla superseriöst ut?! Givetvis hade jag inte tänkt skicka tramsiga plojbilder, festkort eller nakenfoton men jag har exempelvis ett roligt kort taget av en kompis där både maken och jag och dottern gungar, men där både maken och jag hoppar av gungan och är i luften -- det ser faktiskt lite spralligt ut men är det för utflippat??

    Tänkte att det kunde vara kul med en bild på en lekplats i närheten, som exempel på hur det ser ut häromkring samt på vad vi brukar hitta på! *s*

    Hur tror ni att mottagarna reagerar på något sådant?

  • Svar på tråden Foton till landet, endast helt seriösa?!
  • Miss TN

    Det beror helt och hållet på vilket land ni tänker skicka fotona till, då de har olika krav. Ni kommer att få mycket utförligare information när det väl är dags för er av organisationen. Vissa länder kan vara mycket kräsna vad gäller foton...

    Endel länder ser att man har skorna på inomhus vilket inte var ett krav för oss. Vi har skickat våra handlingar till Bolivia och vi försökte göra lite roliga kort vi med. Vi hade ett kort i lekparken, i svampskogen, i köket när jag plockar ur diskmaskinen och maken sitter med laptopen vid köksbordet, på syskonbarn som låg på golvet och spelade spel mm.

    Vi fick en lista på vissa krav som de hade till Bolivia och vi följde dessa. Det är bara att spela med och se glada ut. Vi skulle inte ha med våra husdjur på bilderna och de ville ha några kort med lite släkt (våra föräldrar). Två skulle vara porträtt på oss (bröstbilder) två med olika bakgrunder.

    Mitt förslag är att ta massor med kort och variera er på dessa. Det blir ganska jäktigt om man ska ta alla på en och samma dag sen med klädbyten mm. Några av dessa kort kommer ni troligen kunna använda er av sen.
    Men som sagt, mer info kommer från organisationen när det väl är dags

  • elsa77

    Vi skickade rätt seriösa tråkiga kort med allt som skulle vara med, knäppte några varje dag i vecka..

  • Kusin Knase

    Tack för svar!

    Ja, jag vet att vi kommer att få utförligare instruktioner, men jag undrar ändå vad andra har för känsla av just det här med mer humoristiska/spralliga foton...

    Vi tar redan mängder av kort, nästan varje dag... Så vi har att välja på. Och vi tog en massa fina kort utomhus i trädgården i våras när alla fruktträden blommade, just med tanke på kommande adoptionsfoton. På dem gjorde vi lite olika saker, gungade bl a dottern, men vi orkade aldrig byta om emellan utan har samma kläder på alla de korten (dessutom har inte dottern skor, hon blåvägrade, men i värsta fall kan man väl photoshoppa dit ett par?!), så vi får se om vi kan ta alla dem -- ser kanske konstigt ut med tp sju olika kort där vi har samma kläder.

    Hur menar du när du skriver att ni försökte göra lite roligare kort? Och hur ser bilden från lekplatsen ut? Inte ni som gungar, eller?

    Bolivia, aaah. Vad häftigt... Är lite svag för Sydamerika...

  • elsa77

    Vi skickade till Kina, tog något kort i från pulkabacken i julas med sonen och hans farfar annars var det mycket bil, data, jag lagar mat, familjen samlad
    Vart ska ni skicka??

  • Kusin Knase
    elsa77 skrev 2009-06-15 22:07:19 följande:
    Vi skickade till Kina, tog något kort i från pulkabacken i julas med sonen och hans farfar annars var det mycket bil, data, jag lagar mat, familjen samlad Vart ska ni skicka??
    Aha! Men pulka är väl inte sååå seriöst?!

    Vi vet inte vart vi ska skicka än... Och nu lär vi ju ha hela sommaren på oss att ändra oss fram och tillbaka en massa gånger! Colombia? Etiopien? Nigeria? Eller kanske rentav något annat, senaste favoriten är Indien... Fast jag har inte fått svar på om det funkar än.
  • Pulkåkarn

    Jag tror på att man ska använda "mycke hjärta" när man väljer bilderna. Känner man att en bild visar att så här vill vi ha det som familj tex en glad gung bild så tror jag det förstås internationellt. Den enda bild som barnhemmet i Taiwan kommenterade (av våra 70!) var just när jag gungar i korta shorts (!) och maken hänger upp och ned i ringar. De tyckte den var så härligt livfull. Den hade definitivt inte kommit med om vi valt enligt alla rekommendationer. Att man framstår som vacker, fantastisk och ofelbar behöver man inte heller skämmas för. Snö och pulkåkning tror jag är helrätt.

  • KimKatt

    När det gäller ansökan till Nigeria så får man inte välja själv vilka foton som skickas. Man får skicka in upptill ett 20-tal foton och sedan väljer AC ut vilka foton som ska skickas. Och ja det är bara superseriösa foton med traditionella motiv

  • JAG är BÄST
    KimKatt skrev 2009-06-15 22:41:39 följande:
    När det gäller ansökan till Nigeria så får man inte välja själv vilka foton som skickas. Man får skicka in upptill ett 20-tal foton och sedan väljer AC ut vilka foton som ska skickas. Och ja det är bara superseriösa foton med traditionella motiv
    Va? får man inte välja själv?
Svar på tråden Foton till landet, endast helt seriösa?!