• Emmii

Fantasynamn

Hej Hej. Jag väntar en liten flicka och hon ska nästan helt säkert heta Malva.
    I andranamn vill vi ha något fantasynamn. Sonen heter Caspian i andranamn (från narniaböckerna) så då vill vi ha ett sånt namn till dottern med. Förslag? Pojknamn är också intressant för det kan ju faktiskt vara en pojk. Inte 100 % att de ser rätt på UL ju. :)

Dessa namn har jag hittat själv:

Eldalie 
    Aldea 
    Elenya

Isilme
    Laurelin

• Svar på tråden Fantasynamn
  • Meleah

Vår dotter heter Vilya som är en av de tre ringarna i Sagan om Ringen. Hade vi väntat en lillasyster nu så hade hon fått namnet Nenya för att ha en fin koppling mellan barnen, men nu blir det en lillebror och ett annat namn.

Jag tycker om fantasynamn som inte är så uppenbara och vanliga, så som Legolas är till exempel. Om man gräver djupare i alla fantasyhistorier döljer det sig otroligt många vackra namn.

★ Vilya 070529 ★ Pl Snitt 090715 ★
  • Tokstolla

Jag gillar Atreyu (vilda pojken från Never ending story) pojknamn alltså.

Min man tjatar om att vi ska få en flicka (en ren gissning då vi är i v 16 och väntar på RUL) och han tjatar var dag om Månskugga... DET kommer det inte att bli för vår del även om jag tycker att det är fint så vill jag inte

• Emmii

Meleah - ja, bägge dom namnen är otroligt fina. Min svärmor hade faktiskt Vilja på förslag men då fick jag påminna henne om vad hon själv och lilla bebisen heter/kommer heta i efternamn... Lilja...funkar inte så bra. Hihi.
    Ditt FL nick är himla fint! Hur kom du på det?

Nemiia - Isolde är fint. Lite i samma skola som Isilme som jag hittade. :) Men jag kan inte storyn om Isolde så bra... nån annan som kan?

Tokstolla - nja... lite väl hippie kanske. hehe. Men vet du vad? Isilme betyder månsken på alviska, kanske kan va nåt?

• Tokstolla

Tja, jag vill nog ha ett lite mer traditionellt namn... Kanske inte lika vanligt som Karin eller Anna men inte så utstående som Månskugga

• Ekorrfamiljen
    Meleah skrev 2009-06-17 11:09:49 följande:
    Vår dotter heter Vilya som är en av de tre ringarna i Sagan om Ringen. Hade vi väntat en lillasyster nu så hade hon fått namnet Nenya för att ha en fin koppling mellan barnen, men nu blir det en lillebror och ett annat namn. Jag tycker om fantasynamn som inte är så uppenbara och vanliga, så som Legolas är till exempel. Om man gräver djupare i alla fantasyhistorier döljer det sig otroligt många vackra namn.
    Flisan79 skrev 2009-06-16 15:19:04 följande:
    Vår dotter kommer troligen heta Nenya. Det är en av ringarna i sagan om ringen.Och nej det var inte därför vi valde detta namn utan snubblade över det av en slump och såg då namnets betydelse. Tyckte det var så fint. Vi uttalar det som Enya fast med N först.
    Min kompis (inte Meleah) har en Vilya! Också från SOR!
    The confused squirrel strikes again...
  • Ekorrfamiljen

Sagan om Tristan och Isolde. For inte Tristan iväg för att hämta Isolde som en gemål åt sin herre men blev kär i henne och ville behålla henne för sig själv? Lite Romeo & Julia typ.

Tamindra är väl fint?

• Kya

ska vi spinna vidare på sagan om ringen-temat så är ju Arwen ett fint namn också.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • Ekorrfamiljen
    Kya skrev 2009-06-17 22:37:14 följande:
    ska vi spinna vidare på sagan om ringen-temat så är ju Arwen ett fint namn också.
    Haha, hon skrev ju att hon INTE gillade det!
  • AnnicaAstner

Ooh.. en tråd för mig och maken =p Vi vill ha nått mysko namn =p Vi misstänkte att det är en kille.. men nu börjar vi tro mer och mer att det är en tjej.. hmm.. svårt det där när man inte vet riktigt vad det är för kön.. :/ men inte tänker vi ta reda på vad det är inte.. är i v32 (31+2) så det är inte långt kvar innan vi får träffa denna varelse..

Läser massor, men jag är så dålig på namn i böcker.. :(

• Kya
    Ekorrfamiljen skrev 2009-06-17 22:39:14 följande:
    Haha, hon skrev ju att hon INTE gillade det!
    oj nej, var skrev hon det? det måste jag ha missat, det inlägget. sorry.
  • Ekorrfamiljen
    Emmii skrev 2009-06-16 12:08:06 följande:
    njae, antingen var dom jättemärkliga på den sidan eller var deom här klassika som t.ex Arwen, lite tråkigt. Endel är fina i text men låter kokko när man säger dom. Vi pratar kalmaritiska här haha, så allt med tydliga R går bort ;)
    Här står det. Typ andra inlägget i tråden.
  • Kya
    Ekorrfamiljen skrev 2009-06-17 23:16:07 följande:
    Här står det. Typ andra inlägget i tråden.
    hmpf, typiskt.
    jag som tycker att arwen är jättefint. men det får stå för mig, då
  • Meleah
    Emmii skrev 2009-06-17 20:29:07 följande:
    Meleah - ja, bägge dom namnen är otroligt fina. Min svärmor hade faktiskt Vilja på förslag men då fick jag påminna henne om vad hon själv och lilla bebisen heter/kommer heta i efternamn... Lilja...funkar inte så bra. Hihi. Ditt FL nick är himla fint! Hur kom du på det?
    Mitt nick kommer faktiskt från Ricki Lake. En gång för HUNDRA år sen var det en gäst där som hette Meleah och jag fastnade för det. Funderade en stund på om något av mina barn skulle få heta det, men sen hade jag Vilya som jag har haft med mig sen jag var 14 år, halva mitt liv nu shit vad gammal man börjar bli , och det vägde tyngre när det väl blev så att jag var gravid och väntade en flicka. Men ja, jag gillar det också. Har inte tagit reda på om det betyder något dock.
  • Meleah
    Ekorrfamiljen skrev 2009-06-17 22:34:43 följande:
    Min kompis (inte Meleah) har en Vilya! Också från SOR!
    Ja, vanligt är det ju inte..men vi är några stycken som har valt den stavningen. I mina ögon finns det inget vackrare namn, men så är man ju lite partisk också.
  • Ekorrfamiljen

Ja, jag gillar stavningen Vilya! Sen gör det ju sitt till att hennes dotter är otroligt söt! Då gillar man ju namnet ännu mer.

• LAA

Aiwendil
    Eowyn
    Amidala
    Shmi
    Leia
    Yavanna
    Nienna
    Nessa

Svar på tråden Fantasynamn