• Anonym (Elin)

Bolltäcke?

Skulle gärna vilja prova ett bolltäcke mot min ångest och mina svåra spänningar. Min sjukgymnast på psyk ville köpa in ett då hon trodde att det skulle kunna hjälpa mig mkt, men hann inte innan jag slutade och hon gick på mammaledighet. Tror att det skulle kunna lindra min ångest och hjälpa mig att slappna av, men hur får man tag i ett. Kostar mellan 6000-7000 att köpa, vilket gör det omöjligt. Är student, har precis tagit min examen och ska vara sjukskriven i minst ett halvår för att ta itu och berabeta mina problem. Godkänner inte fk min sjukskrivning måste jag leva på sparade pengar hela hösten, så det finns inte direkt utrymme för några stora inköp...

• Svar på tråden Bolltäcke?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-06-16 22:09:58 följande:
    Vad är ett bolltäcke?
    DET vill jag också veta!
  • Anonym (Elin)

Ett täcke med bollar insydda. Bollarna är lite mindre än en tennisboll och täcket väger lite olika, men ca 7 kg tycker jag verkar vanligt. Täcket ger taktil stimulering och kan användas av psykiskt sjuka, äldre med demens och om man har ett neuropsykiatriskt handikapp. Googla så finns det en hel del att läsa.

• Anonym

Anonym (Elin) skrev 2009-06-16 22:26:12 följande:

Ett täcke med bollar insydda. Bollarna är lite mindre än en tennisboll och täcket väger lite olika, men ca 7 kg tycker jag verkar vanligt. Täcket ger taktil stimulering och kan användas av psykiskt sjuka, äldre med demens och om man har ett neuropsykiatriskt handikapp. Googla så finns det en hel del att läsa.
    Ok, tack för ditt svar.

Men hur kan ett bolltäcke lindra tex ångest?
  • Anonym

Jag har fått testa bolltäcke när jag legat inne på psyk (lider av svåråångest/panikångest) och bolltäcke funkar skitbra för mig.
    Tyngden och känslan av att bli omhållen.
    Det blir en trygghet på något vis..
    Svårt å förklara men något av de bästa för mig under min tid på psyk var att krypa in under bolltäcket å bara försvinna länge och väl!

• Anonym (...)

Kan du inte göra ett bolltäcke själv??

Köp en packe med lekbollar (till bollhav) och fyll de med lite sand så det blir tyngd i dem, tejpa eller limma igen. Lägg sedan bollarna i ett påslakan och sy igen öppningarna.

Vips så har du fått ett budjettäcke

• Anonym

Anonym (...) skrev 2009-06-17 01:20:13 följande:

Kan du inte göra ett bolltäcke själv?? Köp en packe med lekbollar (till bollhav) och fyll de med lite sand så det blir tyngd i dem, tejpa eller limma igen. Lägg sedan bollarna i ett påslakan och sy igen öppningarna. Vips så har du fått ett budjettäcke
    låter som en rba idé de ska jag fan göra:)
  • Anonym (Elin)

Kan du inte göra ett bolltäcke själv??Köp en packe med lekbollar (till bollhav) och fyll de med lite sand så det blir tyngd i dem, tejpa eller limma igen. Lägg sedan bollarna i ett påslakan och sy igen öppningarna.Vips så har du fått ett budjettäcke
    Har funderat på det, men är inte så händig av mig direkt, men kanske värt ett försök ändå? Vet bara inte hur bollarna ska ligga... De ligger ju i som rutor för att inte alla ska hamna i ett hörn, men ska det "bara" vara ett lager bollar eller flera i samma ruta?...
  • Anonym (...)

Anonym (Elin) skrev 2009-06-17 09:18:08 följande:

Har funderat på det, men är inte så händig av mig direkt, men kanske värt ett försök ändå? Vet bara inte hur bollarna ska ligga... De ligger ju i som rutor för att inte alla ska hamna i ett hörn, men ska det "bara" vara ett lager bollar eller flera i samma ruta?...
    Vi har ett hemmagjort bolltäcke på mitt jobb och det är välfyllt med bollar allstå inte bara ett lager utan de ligger så att de är mer formbara som i en sackosäck.
  • Anonym (Coolt!)

Googlade på "bolltäcke", fick fram både info och bilder. Tycker det verkar som en bra grej! Stort minus för det dyra priset dock... Ett täcke med lite bollar i borde vara billigare än 6000 kr

• Golvmoppen

TS: Du kan ju alltid skicka in en ansökan till ngn fond och eska pengar till detta bolltäcke.

• Anonym (Elin)
    Golvmoppen skrev 2009-06-18 00:18:16 följande:
    TS: Du kan ju alltid skicka in en ansökan till ngn fond och eska pengar till detta bolltäcke.
    har tänkt tanken, men hur hittar man fonder som passar?
  • Straw

Kolla här: www.stipendier.se/ eller prova att googla dig fram. Jag provade den där tjänsten och fick ca 20 fonder att söka från som förslag. Detta beror ju också vad du använder för orsak att söka hur många träffar du får.
    Men på den där sidan får du först veta hur många de hittar innan du väljer om du vill betala för tjänsten eller inte.

• Anonym

Kan du inte göra ett bolltäcke själv??Köp en packe med lekbollar (till bollhav) och fyll de med lite sand så det blir tyngd i dem, tejpa eller limma igen. Lägg sedan bollarna i ett påslakan och sy igen öppningarna.Vips så har du fått ett budjettäcke
    Och få lite terapi på köpet Skämt å sido var det en bra ide!
  • Anonym (gillar bolltäcke)

Jag har fått låna hem ett från öppenvården där jag går. Man kan även få det utskrivet som hjälpmedel från hjälpmedelscentralen.
    För mig fungerar det väldigt bra att lindra mildare ångest och stress.

• Anonym (Elin)

Imorgon hämtar jag ett bolltäcke på habiliteringen som jag får låna. Vet inte hur länge, men hoppas att jag får ha det ett tag. I den här värmen kanske det inte går att använda men hoppas kunna prova det så snart som möjligt. Är så tacksam för att min psykolog verkligen ansträngt sig för att hjälpa mig med detta och allt annat som hon gör.

• Anonym

Jag skulle varmt rekommendera KEDJETÄCKET! Det är lättare att hantera samt att det ser ut som ett vanligt täcke (inget stort och otympligt som ligger i sängen= ingen som behöver se att du har ett hjälpmedel i sängen!). Det går även att tvätta i vanlig maskin till skillnad från bolltäcket som man måste lämna i på kemtvätt. Det är även svalare för bolltäcket blir väldigt varmt. Jag är arbetsterapeut och har jobbat på habiliteringen. Detta är absolut vad jag skulle rekommendera. Även många föräldrar som är skilda som tycker det är "hallelujah!" för att det är så enkelt att ta med sig mellan föräldrar. Jag hörde även att 3/4 på BUP i Uppsala som fått kedjketäcket hade slutat med melatonin!

Svar på tråden Bolltäcke?