• Anonym

Bolltäcke?

Vad är ett bolltäcke?

• Anonym
    Anonym skrev 2009-06-16 22:09:58 följande:
    Vad är ett bolltäcke?
    DET vill jag också veta!
  • Anonym

Anonym (Elin) skrev 2009-06-16 22:26:12 följande:

Ett täcke med bollar insydda. Bollarna är lite mindre än en tennisboll och täcket väger lite olika, men ca 7 kg tycker jag verkar vanligt. Täcket ger taktil stimulering och kan användas av psykiskt sjuka, äldre med demens och om man har ett neuropsykiatriskt handikapp. Googla så finns det en hel del att läsa.
    Ok, tack för ditt svar.

Men hur kan ett bolltäcke lindra tex ångest?
  • Anonym

Jag har fått testa bolltäcke när jag legat inne på psyk (lider av svåråångest/panikångest) och bolltäcke funkar skitbra för mig.
    Tyngden och känslan av att bli omhållen.
    Det blir en trygghet på något vis..
    Svårt å förklara men något av de bästa för mig under min tid på psyk var att krypa in under bolltäcket å bara försvinna länge och väl!

• Anonym

Anonym (...) skrev 2009-06-17 01:20:13 följande:

Kan du inte göra ett bolltäcke själv?? Köp en packe med lekbollar (till bollhav) och fyll de med lite sand så det blir tyngd i dem, tejpa eller limma igen. Lägg sedan bollarna i ett påslakan och sy igen öppningarna. Vips så har du fått ett budjettäcke
    låter som en rba idé de ska jag fan göra:)
  • Anonym

Anonym (...) skrev 2009-06-17 01:20:13 följande:

Kan du inte göra ett bolltäcke själv??Köp en packe med lekbollar (till bollhav) och fyll de med lite sand så det blir tyngd i dem, tejpa eller limma igen. Lägg sedan bollarna i ett påslakan och sy igen öppningarna.Vips så har du fått ett budjettäcke
    Och få lite terapi på köpet Skämt å sido var det en bra ide!
  • Anonym

Jag skulle varmt rekommendera KEDJETÄCKET! Det är lättare att hantera samt att det ser ut som ett vanligt täcke (inget stort och otympligt som ligger i sängen= ingen som behöver se att du har ett hjälpmedel i sängen!). Det går även att tvätta i vanlig maskin till skillnad från bolltäcket som man måste lämna i på kemtvätt. Det är även svalare för bolltäcket blir väldigt varmt. Jag är arbetsterapeut och har jobbat på habiliteringen. Detta är absolut vad jag skulle rekommendera. Även många föräldrar som är skilda som tycker det är "hallelujah!" för att det är så enkelt att ta med sig mellan föräldrar. Jag hörde även att 3/4 på BUP i Uppsala som fått kedjketäcket hade slutat med melatonin!

Svar på tråden Bolltäcke?