• Anonym (Elin)

Bolltäcke?

Skulle gärna vilja prova ett bolltäcke mot min ångest och mina svåra spänningar. Min sjukgymnast på psyk ville köpa in ett då hon trodde att det skulle kunna hjälpa mig mkt, men hann inte innan jag slutade och hon gick på mammaledighet. Tror att det skulle kunna lindra min ångest och hjälpa mig att slappna av, men hur får man tag i ett. Kostar mellan 6000-7000 att köpa, vilket gör det omöjligt. Är student, har precis tagit min examen och ska vara sjukskriven i minst ett halvår för att ta itu och berabeta mina problem. Godkänner inte fk min sjukskrivning måste jag leva på sparade pengar hela hösten, så det finns inte direkt utrymme för några stora inköp...

• Svar på tråden Bolltäcke?
  • Anonym (Elin)

Ett täcke med bollar insydda. Bollarna är lite mindre än en tennisboll och täcket väger lite olika, men ca 7 kg tycker jag verkar vanligt. Täcket ger taktil stimulering och kan användas av psykiskt sjuka, äldre med demens och om man har ett neuropsykiatriskt handikapp. Googla så finns det en hel del att läsa.

• Anonym (Elin)

Anonym (...) skrev 2009-06-17 01:20:13 följande:

Kan du inte göra ett bolltäcke själv??Köp en packe med lekbollar (till bollhav) och fyll de med lite sand så det blir tyngd i dem, tejpa eller limma igen. Lägg sedan bollarna i ett påslakan och sy igen öppningarna.Vips så har du fått ett budjettäcke
    Har funderat på det, men är inte så händig av mig direkt, men kanske värt ett försök ändå? Vet bara inte hur bollarna ska ligga... De ligger ju i som rutor för att inte alla ska hamna i ett hörn, men ska det "bara" vara ett lager bollar eller flera i samma ruta?...
  • Anonym (Elin)
    Golvmoppen skrev 2009-06-18 00:18:16 följande:
    TS: Du kan ju alltid skicka in en ansökan till ngn fond och eska pengar till detta bolltäcke.
    har tänkt tanken, men hur hittar man fonder som passar?
  • Anonym (Elin)

Imorgon hämtar jag ett bolltäcke på habiliteringen som jag får låna. Vet inte hur länge, men hoppas att jag får ha det ett tag. I den här värmen kanske det inte går att använda men hoppas kunna prova det så snart som möjligt. Är så tacksam för att min psykolog verkligen ansträngt sig för att hjälpa mig med detta och allt annat som hon gör.

Svar på tråden Bolltäcke?