min 12-åring rakar underlivet.....
Anonym (Skäggstubb) skrev 2009-06-16 22:18:07 följande:
Anonym (Skäggstubb) skrev 2009-06-16 22:18:07 följande:
Anonym (Skäggstubb) skrev 2009-06-16 22:26:45 följande:
Kan ju vara så att tjejen funderar över sex! Och att hon rakar sig för att hon tror att det ska vara så (därför är det skillnad på könshåret och armhålorna)
Sen kan det ju vara så att det finns fler tjejer i tex omklädningsrummen (populära kanske?) Som inte har så mkt hår därnere att hon vill raka sig för att känna sig normal?
Kan ju vara så att hennes klasskamrater inte fått könshår än, och då kanske hon tycker det är lite pinsamt om hon är ensam om det.
Det bästa måste väl ändå att ta upp det med henne och fråga varför hon gör det. Sedan tycker nog jag att det är upp till henne om hon rakar sig eller inte.
Det gjorde jag med i den åldern, jag tränade simning flera gånger i veckan och det såg faktiskt inte så snyggt ut när det stack ut en massa krull ur baddräktskanten. Nu är jag 28 och rakar fortfarande, för att JAG vill, min man sen 9 år bryr sig inte ett dugg huruvida jag rakar eller låter det växa vilt.
Ts.. Så länge hon gör det för att _HON_ vill så tycker jag att det viktigaste är att du påtalar vikten av en god underlivshygien och allt det där om "blommor och bin" som hon säkert redan vet, huvudsaken är att hon "vet" att hon har rätten till sin kropp och vågar säga nej.
det är definitivt en myt att håret blir tjockare och mer om man rakar sig. Däremot kan det upplevas som det eftersom topparna blir grövre, liksom. Men NEJ, man får inte mer hårväxt för att man rakar sig.
Fick själv mens, könshår redan som 10åring.
Klart du som förälder tycker att det är konstigt, jobbigt men tänk dig in i hennes situation.
Det är inte många flickor som fått hår "där nere" i den åldern, hellre att hon rakar bort det för att få vara normal än att göra som jag gjorde, sluta vara med på gymnastiken för att slippa duscha!
Det värsta som finns är ju att vara annorlunda i den åldern, eller ja, för mig var det så.
Jag ville vara normal så jag dolde det onormala. Kanske även din dotter gör det?