• Anonym

min 12-åring rakar underlivet.....

Jag rakade också mig vid tidig ålder ungefär där din dotter är nu. Men det var endast för jag kände mig äcklig. såå himla äcklig kände jag mig med allt detta hår. först klippte jag det och sedan efter kasnke 1 år (vid 12 års ålder) rakade jag det.

• Anonym
    Sessepuss skrev 2009-06-17 19:10:53 följande:
    Jag rakade mig iallafall redan i 6:an, tyckte det var jätte äckligt med dom tjejerna som inte gjorde det, det är ju helt normalt att hon rakar sig, hår är inte fräscht.
    Jo, det är det. Om du har konstiga värderingar behöver du i alla fall inte basunera ut dem som att de är sanningar. Vad du _tycker_ och hur det är är två helt skilda saker.
  • Anonym
    ingra skrev 2009-06-17 20:03:18 följande:
    Jag  är inte lastgammal 35 år. Inte fan rakade jag musen när jag var 12... Herregud. Att få hår är ju en naturlig sak. Mina vänner i klassen hade alla hår och de var ju ett bevis på att man blivit lite äldre likaså med menstruationen inge mer med de. Varför ska man raka av könshåret i den åldern??Inte fan gjorde min 12 åring de som idag är 16. I dag kanske hon på sin höjd tunnar ut och rensar lite men inte var de aktuellt som 12 åring. Det är ju nått man knappt kände till i den åldern. Inte fan visste jag att tjejer rakade musen i 12 års ålder. Då måste dem fått lära sig de nånstans. Kanske att man testade att raka benen eller armhålan. Håret behövs ju även av en anl för att hålla bakterier borta. Som vuxen vet du sånt men inte som barn. //Mamma till snart 4 döttrar
    inte för att vara elak nu,men min kusin är 30 och hon säger att det var så "då".att det var häftigt att ha hår.medans at tdet nu är mer äckligt,allt ska vara renrakat.se bara på alla reklamer mm.finns inget som heter naturlig hårväxt mm,jo men det får inte finnas i dagen läge.själv hoppas jag att det kommer tillbaka,att det är fräckt med hår,slipper man hålla på och trixa där nere jämt. hoppas du inte tar illa upp,är absolut inget illa.
  • Anonym

Ursäkta att jag avviker från trådens ämne, jag vill bara erinra 15gravid om att långt ifrån alla trettonåringar är sexuellt aktiva. Kanske känns främmande för dig att det kan förhålla sig så men så är det (tack och lov!).

• Anonym
    ingra skrev 2009-06-17 21:02:14 följande:
    Jag tar inte illa vid mig. Rakar mig själv men jag började definitivt inte som 12 åring utan var betydligt äldre än så. Jag känner mig oxå fräschare och renare som rakad men skulle aldrig nånsin uppmana min 12 åring att raka av könshåret från musen. Att ha hårväxt är inget man ska skämmas över och om man  nu skulle ha en jättebuske kanske man kan klippa ner den lite isf men att ta bort allt tycker inte jag är rätt.I dagsläget är de lite svårt att raka sig när man har en jättekula framför. Min gubbe skulle jag inte sätta en rakhyvel i handen på för att raka mig... För jag vill inte råka bli skuren.//Snart 4 barns mamma
    O nej nej absolut inte uppmana dem.nä man borde inte skämmas,jag hade tyckt det varit sååå mycekt lättare om man inte kände sig "tvungen" att göra det för alla andra gjorde det.
    haha nä när jag var gravid var det samma sak,fick till sist växsa som det ville,och jag tog det jag nådde (typ inget). Men jag tänkte också tanken att ge mannen rakhyveln men nä vågade inte

Anonym skrev 2009-06-17 20:46:29 följande:
    Ursäkta att jag avviker från trådens ämne, jag vill bara erinra 15gravid om att långt ifrån alla trettonåringar är sexuellt aktiva. Kanske känns främmande för dig att det kan förhålla sig så men så är det (tack och lov!).
    jasså? dock att inte ALLA är det men måååååååånga av dem vill jag lova. tyvärr tycker man när man nu är förälder men när man är 15 så är det mer JIPPI
    MiZZMaGiKa skrev 2009-06-17 21:15:01 följande:
    HejJag är inte lastgammal, 28 år och jag kan ju tycka att raka sigf vid 12 år ganska tidigt! jag var betydligt äldre än 12 när jag började raka mig. Fast å andra sidan är ungdomaran mycket mer tidiga med allt sånt nu än på "min tid".Jag tycker nog visst att du kan tala med henne om det. Du är ju hennes mamma och tycker nog att man ska kunna prata om sånt då. Lycka till/Monica
    Jag är inte direkt lastgammal heller men tycker också att de börjar med allt mycket tidigare nu.mobiler tidigare,veckopengar mm mm (dock är det ju inte de som nestämmer det utan vi )
  • Anonym

Man är väldigt påverkbar i den åldern - både vad gäller vänner och media. Jag började också raka mig någonstans där. Det är inget konstigt. Låt henne hållas. Kanske kan du ge henne lite tips om hur man sköter hygienen utan tvål och vad symptomen för urinvägsinfektion och svampinfektion är på ett sätt så att hon känner sig trygg med att prata med dig om hon skulle drabbas av något av det.

• Anonym

Jag vet att jag rakade mig i underlivet då jag var 12 tyckte det var så pinsamt att det började växa en massa hår där då de flesta andra tejerna inte hade det =)

• Anonym
    Mopsan skrev 2009-06-18 01:34:59 följande:
    Jo jag tycker nog att det är en sanning det är fruktansvärt äckligt. Nu har jag skrivit det 3ggr!!!! Så du tog nog lite i i överkant där men men. Och du är ju den som uppenbarligen har ett problem med att låta folk bestämma själv eftersom du på fullaste allvar tycker att man kan inskränka någon annans rätt till hygien.
    Nej, det har jag _aldrig_ skrivit eller sagt, visa gärna var jag gjorde det? Dessutom handlar det inte om "hygien" att raka sig eller inte, eftersom det snarare är mer hygieniskt att vara orakad. Och, vet du, jag rakar mig själv, men det betyder inte att jag tycker att det är äckligt att inte göra det. Och du måste väl ändå inse att DIN sanning är att det är äckligt, men inte att det är en allomfattande naturgiven sanning?
  • Anonym

ja, jag vet vad jag skrev: "Man får ju uppenbarligen inte bestämma själv, du har ju skrivit tusen gånger om hur "djävla äckligt" det är med hårigt underliv och mens. DU kanske tycker det, men skriv det inte som att det vore en SANNING!"

Jag ser fortfarande inte var jag skriver att det är ok att inskränka någons rätt till hygien, så förklara jättegärna.

• Anonym
    Mopsan skrev 2009-06-18 01:51:05 följande:
    Gått tbx lite och måste blandat ihop dig med någon annan tycker du att tjejen har rätten på sin sida att raka sig så är allt lugnt härifrån.
    Finemang
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....