• Anonym

min 12-åring rakar underlivet.....

Prata med henne men för guds skull, ta inte ifrån henne rätten att vara en vanlig 12-åring. Hitta i så fall en annan lösning än att bara förbjuda henne!

• Anonym

Anonym (mamma) skrev 2009-06-16 22:53:10 följande:

nädå jag har inte sagt att jag ska förbjuda henne att göra det....men undrar om det verkligen är så vanligt att 12-åriga flickor rakar underlivet....
    Kanske inte så vanligt, men det är heller inte så vanligt att en 12-åring har könshår.
    Jag vågade inte ens berätta att jag hade mens för mina vänner, tog tre år..
  • Anonym
    Mieria skrev 2009-06-16 23:02:08 följande:
    Visst vore det intressant. Men nu är jag inte här för att utbilda okunniga. Det finns möjlighet för dig att studera evolutionslära om du vill.
    men gud..
  • Anonym

Se till att hon får en egen rakhyvel. Sen skulle jag be min man byta rakblad Mysigt att använda samma rakhyvel till ansiktet som dottern hade mellan benen...

• Anonym
    BlommyNess12 skrev 2009-06-16 23:15:14 följande:
    Jag började raka mig i den åldern, jag tyckte det var obekvämt med allt hår och man såg inte ut som alla andra i klassen (som inte hade fått hår) jag tordes inte byta om på gympan eller ens vara med innan jag började raka könshåret och under armarna för jag var rädd att någon skulle se det. Hon har nog sina skäl, jag tycker du ska köpa en bra rakhyvel till henne och förklara hur man rakar sig för att du tycker att hon "säkert vill raka sig under armarna snart, det burkar kännas fräschare" eller nån annan snygg täckmantel
    Instämmer, fast tycker verkligen inte att mamman ska säga något om huruvida det känns fräschare eller inte med hår. Det är helt upp till dottern.
  • Anonym

Du behöver ju inte ta upp med dottern att hon rakar sig där nere men du kan ju ta upp rakning i övrigt. Kan ju vara bra med tanke på att det är lättare att få svamp i underlivet med rakat och tighta kläder. Berätta hur svamp fungerar. Kan hon raka sig där kan hon gott höra vilka problem som kan komma och vara uppmärksam på.

• Anonym
    malinagirl skrev 2009-06-16 23:27:13 följande:
    Jag är glad att min dotter och jag kan prata med varandra om allt Hon är 12 år och har fått lite fjun under armarna hon ville raka bort det och frågade vad jag tyckte...givetvis fick hon inte det ännu. Hon får vänta ett tag till. Hon väntar på att det ska växa på underlivet oxå...det är några i klassen som har det.
    Fick inte?
  • Anonym

Det är hennes kropp och hennes beslut. Sluta lägg er i.

• Anonym

I den åldern kan det vara så att man hatar hela grejen att förändras till "vuxen" , och vill raka sig för att fortsätta vara barn. Jag tyckte så i den åldern, så det behöver inte alls vara någon idé hon fått från vuxenvärlden.

• Anonym

Asså jag tycker att det är lite tidigt.. Men samtidigt så sjunker åldrarna i allt nu för tiden.. Jag är bara 21 år men jag började raka benen och sånt när mina kompisar gjorde de och då va ja kanske 13 men underlivet vwet ja inte riktigt.. Va nog 15 eller nbått.. Men allt minksar.. Min lillasyster på 16 år gör ju allt möjligt som inte ja gjorde.. Så din dotter kanske har någon kompis som gör likadant... Du kan ju prata med henne om varför hon gör de.. Eller så låter du de bara vara.. De är inte hela världen..

Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....