• Anonym

min 12-åring rakar underlivet.....

Anonym (Tima) skrev 2009-06-18 10:44:01 följande:

TS Jag fick också könshår tidigt, tidigare än hår under armarna. Fick min mens som 11 åring och tyckte det ar jobbigt med hår i underlivet med mens, kännde mig så äcklig. Jag rakade mig och senare började jag använda creme som tog bort håret så det blev lättare. Prata med din dotter och försök förstå henne varför hon gör det, behöver ju inte vara sexuellt hon kanske känner sig obekväm med håret där nere. Låt henne få känna att hon kan prata med dig helt naturligt och ge henne råd om hur hon kan hålla rent på andra sätt än att raka allt kanske. Det är inte alltid så skönt när det börjar växa ut kliar som bara den. Lcyka till!!
    Hur är det, när kommer mensen i förhållande till när man får hår? Min dotter är 11 år och tre månader och har fått hår samt börjar få plitor i pannan. Ser också i hennes trosor i tvätten att hon har vita flytningar. Kan jag förvänta mig att hon får mens snart?
  • Anonym

Anonym (hmmm) skrev 2009-06-18 11:30:58 följande:

MissJulie. Började med nästan helrakat underliv ett tag men hade aldrig provat analsex. Nu rakar jag endast bikinilinjen för jag tycker det ser ofräscht ut med massa pubishår som sticker fram på sidorna av bikinin/trosorna. Däremot gillar jag analsex om det görs på rätt sätt. Har inte sett en porrfilm i hela mitt liv. Står väldigt stark inför grupptryck och gör bara det jag själv känner att jag vill prova och göra. (tex har jag aldrig ens provat röka. Har aldrig känt behovet att prova. Det är tydligen rätt ovanligt). Så att säga att dittan och dattan kommer från porren och man gör det "påtvingat" tycker jag är helt fel
    Du kan inte dra allmänna slutsatser genom att utgå från dig själv...

Självklart har porren rent generellt påverkat människors syn på sex, hur de har sex och hur de ser ut... På 70-talet fanns inga rakade tjejer med silikonbröst som ville bli sprútade med sperma i ansiktet...
  • Anonym
    MBert skrev 2009-06-18 11:41:43 följande:
    Det beror på när hennes pubertet startade med bröstutveckling. Fick hon bröst som 9-åring så kommer nog hennes mens snart. Det brukar ta två år mellan bröststart och första mens.
    Tack, hennes bröstvårtor började förändras för knappt ett år sedan men hon är ganska smal så brösten har inte börjat växa så mycket i storlek... men kanske mens om drygt ett år då?
  • Anonym
    MBert skrev 2009-06-18 11:51:31 följande:
    Ja. Brösttillväxten sker först "invändigt" och man kan känna en liten "knuta", som en liten ärta, som är öm. Sen förändras själva bröstvårtan och därefter börjar brösten så sakteliga växa. Jag tror medianåldern (lika många tidigare som senare) för första mens är 12 år.
    Vi får hoppas att hon inte brås på mig då, jag var 16 och led otroligt mycket av att behöva vänta så länge...
  • Anonym

Jag rakade mig själv i den åldern, MEN det var pga att de andra tjejerna i klassen inte hade så mycket hår. Så jag rakade mig för att dölja att jag hade fått hår.

• Anonym

Det var ett jäkla tjat om trosor... helt OT

• Anonym

Fattar inte att så många säger att det är en myt att håret blir grövre av rakning. Jag började min rakarkarriär med att bara raka på ena sidan. Önskar ofta att jag aldrig börjat. Den sidan har MYCKET mörkare, tjockare, hårdare hår än andra sidan. Likadant i armhålan, den sidan jag rakade har mycket kraftigare hårväxt.

Hur många av er som uttalar er har själva provat enkelsidig rakning från början??

• Anonym
    vampyria2 skrev 2009-06-18 14:27:03 följande:
    Du upplever det som det efter som håret växer mer jämt och är med trubbiga, hår som växer ut naturligt utan att ha blivit avrakade är mer spetsiga längst ut, därför upplever man som om det är så
    Nej nej nej. Ni vet inte ni okunniga besservissrar.
  • Anonym
    vampyria2 skrev 2009-06-18 14:27:03 följande:
    Du upplever det som det efter som håret växer mer jämt och är med trubbiga, hår som växer ut naturligt utan att ha blivit avrakade är mer spetsiga längst ut, därför upplever man som om det är så
    Man kan ju jämföra med silkepil som i längden ger glesare och tunnare hårstrån. Sedan jag började använda det på benen har mina hår blivit färre och mycket tunnare, behöver nu endast använda silkepil en gång i månaden. Tror inte att det hade blivit så om jag rakat benen...
  • Anonym
    MBert skrev 2009-06-18 14:31:10 följande:
    Men förklara du då hur hårsäckarna kan ändras av att man kapar av toppen på hårstået. Det gör de inte! Och det är hårsäckarna som bestämmer hårkvaliteten. Håret upplevs som sagt som grövre eftersom det växer ut samtidigt och med en grov bas (kapad rakt av).
    Hårsäcken påverkas dock om du ständigt rycker bort håret, till slut växer det inte ut längre och inte lika snabbt...
  • Anonym
    MBert skrev 2009-06-18 14:31:10 följande:
    Men förklara du då hur hårsäckarna kan ändras av att man kapar av toppen på hårstået. Det gör de inte! Och det är hårsäckarna som bestämmer hårkvaliteten. Håret upplevs som sagt som grövre eftersom det växer ut samtidigt och med en grov bas (kapad rakt av).
    En inflammerad hårrot kan kanske påverka håret för resten av hårets livstid? Inte så konstigt? Eller är det också en myt, att hårsäckar lätt kan bli inflammerade av rakning?

Om jag KLIPPER håret på ena sidan blir ju de topparna också kapade men inte f*n blir håren grövre för det, varen utseendemässigt eller känslomässigt. Men av rakning, jo.
  • Anonym
    MBert skrev 2009-06-18 14:36:55 följande:
    Jo men mitt svar handlade om rakning. Då påverkas inte hårsäcken!
    Jo, det gör den visst. Du menar alltså att det inte blir inflammerat om man vaxar istället?? Eller menar du tvärtom?

Jag vet av erfarenhet hur det funkar.
  • Anonym

Vampyria2 skrev: Ehh det jag skrev berättade de på Discovery, sen får du tro/tycka vad du vill {#lang_emotions_dreamer}

Oooooh, de sade det på TV. Jaha då så. Ska säga det till mina hårsäckar. För allt på TV och framför allt på Discovery är ju sant.

Mbert: Har redan pratat om detta med en frisör. Man har flera olika typer av hår på kroppen. Vissa av typerna (exvis könshår men inte huvudhår) blir tjockare av rakning.

• Anonym

Vad har hänt med att sätta ut punkter och kommatecken..?

Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....