• Chivasreal

sommar?

Vad ska man göra med en 16åring som tror allt är gratis? Jag förstår att det är mitt fel men min dotter förstår inte att allt kostar och att studiebidraget inte räcker för jag brukar ge henen extra pengar. Fasiken vad jag känner mig hopplös. Min dotter vill åka till mormor efter midsommar och har nyss varit i göteborg där det gick massor med pengar och kommer att kosta även när hon reser till mormor. Vi bor i en liten by och mormor bor i malmö sen har mormor planerat resa till danmark när hon komemr men jag orkar inte dra hela skiten igen för jag tycker inte om att prata om ekonomin med nån. Bara resan kostar mycket sen gå i danmark å på tivoli oj. Min mor betalar inget "vi har ingen bra relation" så jag kan inte prata med henne. Vi har även andra problem här då mina äldre barn flyttat hem igen och min dotter vill inte vara hemma när de är hemma för de bråkar men vad ska jag göra?

• Svar på tråden sommar?
  • challe 1

Kanske kan få dottern att tjäna ihop sina pengar? tvätta fönster, städa huset, klippa gräsmattan. Eller var det så att du inte hade pengar att ge kanske.

• Chivasreal

challe 1 skrev 2009-06-17 06:44:49 följande:

Kanske kan få dottern att tjäna ihop sina pengar? tvätta fönster, städa huset, klippa gräsmattan. Eller var det så att du inte hade pengar att ge kanske.
    Jo jag har inte pengar att ge så där men hon får de hon vill tycker jag. Hon är lite dålig på att hjälpa till jag vet inte hur man ska be henne jag har gjort fel från början som inte ställt krav. Jag är förstidspensionär själv och har inte så god ekonomi som jag har försökt förklara för henne. Men sen orkar jag inte fullfölja eller bråka med henne för hon är less på bröderna å jag orolig att hon ska må dåligt så allt går runt.
  • challe 1

jobbigt. men jag måste fråga utan att vara elak. hur tror du det blir sen? När hon blir myndig. kommer hon bara vakna en dag och tänka. jaha nu är jag vuxen nu ska jag hitta ett jobb och sköta det? Kanske bättre att mamma är lite på och ställer krav som faktiskt inte är orimliga. Gör en lista och skriv vad det är värt och lägg på matbordet. så får hon bocka av det hon har gjort. tex:
    tvätta fönster 20kr/par
    tvätta toaletten 100kr
    dammsuga alla rummen 150kr
    osv. Då är det ju upp till henne.

• Chivasreal

challe 1 skrev 2009-06-17 06:52:04 följande:

jobbigt. men jag måste fråga utan att vara elak. hur tror du det blir sen? När hon blir myndig. kommer hon bara vakna en dag och tänka. jaha nu är jag vuxen nu ska jag hitta ett jobb och sköta det? Kanske bättre att mamma är lite på och ställer krav som faktiskt inte är orimliga. Gör en lista och skriv vad det är värt och lägg på matbordet. så får hon bocka av det hon har gjort. tex:tvätta fönster 20kr/partvätta toaletten 100krdammsuga alla rummen 150krosv. Då är det ju upp till henne.
    Jo du har rätt så tänker jag oxå vad händer sen? Hon skulle sommarjobba men jag vet inte när eller om det blir något. Jag skulle ställt krav tidigare det förstår jag nu för jag ser hur det slutar. Jag ska inte ursäkta mig på något vis men jag orkar nog inte ställa krav å ingen kan hjälpa mig med det i hellre. Städa å sånt har jag gjort själv i alla tider en del av min sjukdom kan inte låta någon ta över. Kan säga så här hon åker till stan varje dag å då säger hon åhh bussen kostar å sen ska vi fika men då tänker jag hon kan inte gå utan fika pengar så då får hon av mig "fel jag vet" Hur ska man göra?
  • challe 1

Jag vet inte vad för sjukdom du har. men du MÅSTE sätta hårt mot hårt. För hennes skull faktiskt.

• Chivasreal

challe 1 skrev 2009-06-17 07:02:19 följande:

Jag vet inte vad för sjukdom du har. men du MÅSTE sätta hårt mot hårt. För hennes skull faktiskt.
    Jo jag mår inte bra psykiskt men har andra problem oxå. Detttt känns jobbigt att utmana henne vilket jag nog är lite rädd för.
  • challe 1

jag förstår. Jobbig sits. tyvärr kan jag inte komma på fler förslag. hon har ingen pappa som kan ta striden?

• Chivasreal

challe 1 skrev 2009-06-17 07:08:44 följande:

jag förstår. Jobbig sits. tyvärr kan jag inte komma på fler förslag. hon har ingen pappa som kan ta striden?
    Nja pappa är med i bilden men dessvärre inte så aktiv eller vad man ska säga han hjälper inte till med henne så. Tack för dina råd iaf
  • Angel1978

Hon är ju ingen barnunge, så du kan ju alltid sätta dig ner med henne och skriva ner alla utgifter som ni har på en månad, samt hur stor inkomst ni har.. Då kanske hon inser att hennes tusen-lapp (som studiebidraget motsvarar om jag minns rätt) faktiskt är ganska mycket pengar.
    När jag var 16 hade jag studiebidraget som då var 740 kr. Mamma hade inga pengar att ge mig, så jag fick allt klara mig..
    Fika med kompisarna fick vara en kopp te utan kaka eller kaka med ett glas vatten.
    Finns inte pengarna spelar det ju ingen roll om man hjälper till hemma eller inte för att tjäna pengar..
    Det är ju bara att förklara för henne, hon är stor nog att förstå.
    De äldre syskonen borde ju kunna betala för sig och bidra med både matinköp och ev del av hyran. Det är ju bara var jag tycker..

• Chivasreal
    Angel1978 skrev 2009-06-17 07:13:53 följande:
    Hon är ju ingen barnunge, så du kan ju alltid sätta dig ner med henne och skriva ner alla utgifter som ni har på en månad, samt hur stor inkomst ni har.. Då kanske hon inser att hennes tusen-lapp (som studiebidraget motsvarar om jag minns rätt) faktiskt är ganska mycket pengar.När jag var 16 hade jag studiebidraget som då var 740 kr. Mamma hade inga pengar att ge mig, så jag fick allt klara mig..Fika med kompisarna fick vara en kopp te utan kaka eller kaka med ett glas vatten.Finns inte pengarna spelar det ju ingen roll om man hjälper till hemma eller inte för att tjäna pengar..Det är ju bara att förklara för henne, hon är stor nog att förstå.De äldre syskonen borde ju kunna betala för sig och bidra med både matinköp och ev del av hyran. Det är ju bara var jag tycker..
    Jadå de äldre syskonen betalar för sig men jag har inte råd iaf. Min dotter vet vad jag har för skulder och inkomster som jag försökt förklara för henne många gånger. Jag har själv fått klara mig från 16års ålder ensam så jag förstår vad du menar och fick inte hellre pengar så där bara. Jag känner mig som en dålig person om jag inte ger henne pengar till fika å så för hennes kompisar har alltid pengar så det är nog därför
  • Angel1978
    Chivasreal skrev 2009-06-17 07:22:18 följande:
    Jadå de äldre syskonen betalar för sig men jag har inte råd iaf. Min dotter vet vad jag har för skulder och inkomster som jag försökt förklara för henne många gånger. Jag har själv fått klara mig från 16års ålder ensam så jag förstår vad du menar och fick inte hellre pengar så där bara. Jag känner mig som en dålig person om jag inte ger henne pengar till fika å så för hennes kompisar har alltid pengar så det är nog därför
    Jag kan förstå att det är svårt. Nu vet jag ju inte vilka summor det handlar om, men om du t.ex. brukar ge henne 60 kr att fika för så räcker det ju med 30kr..? En kaffe eller te kostar absolut inte mer än så, eller rättare sagt, det för räcka helt enkelt.
    När det gäller att åka till mormor så förstår jag att hon vill det om hon inte kommer överens med sina syskon.. Har hon inga sparpengar som hon kan ta av? Även här gäller det ju att ta det lite snålare. Mormor borde ju bjuda till med mat tycker man men om ni inte kommer bra överens kanske det inte är att räkna med..? Köpenhamn och tivoli är ju inte jättebilligt nöje, men det är ju kanske inte så ofta man har möjlighet att åka dit om man inte bor i närheten..
    Kan du inte försöka prata med din mamma? Om du hade det tufft när du var ung så kanske hon förstår situationen?
  • Chivasreal
    Angel1978 skrev 2009-06-17 07:42:03 följande:
    Jag kan förstå att det är svårt. Nu vet jag ju inte vilka summor det handlar om, men om du t.ex. brukar ge henne 60 kr att fika för så räcker det ju med 30kr..? En kaffe eller te kostar absolut inte mer än så, eller rättare sagt, det för räcka helt enkelt.När det gäller att åka till mormor så förstår jag att hon vill det om hon inte kommer överens med sina syskon.. Har hon inga sparpengar som hon kan ta av? Även här gäller det ju att ta det lite snålare. Mormor borde ju bjuda till med mat tycker man men om ni inte kommer bra överens kanske det inte är att räkna med..? Köpenhamn och tivoli är ju inte jättebilligt nöje, men det är ju kanske inte så ofta man har möjlighet att åka dit om man inte bor i närheten..Kan du inte försöka prata med din mamma? Om du hade det tufft när du var ung så kanske hon förstår situationen?
    Jo jag skickar med 100kr så hon kan fika å då är det nästan varje dag å ta en macka me så onödigt av mig. Jag får lov å börja dra in på saker för det funkar inte. Köpenhamn är svindyrt då hon inte har sparat något utan är ganska slösig faktiskt. Min mamma/mormor har dålig kontakt nu med så det är inte att räkna med något där eller försöka prata med henne de har jag gjort men funkar not. Jag för min del tycker det får va nu med resor så jag får säga till henne det jag har inte råd å inte hon i hellre. Då får hon sommarjobba lite å åka sen.
  • hymafr

TS: Din dotter är slösaktig för att hon kan vara det. Du ger henne pengar när hon ber om det och det gör att hon inte lär sig spara.
    Jag förstår att du vill hennes bästa och att hon ska ha råd att göra det som hennes kompisar gör - men i det här fallet så säger du ju att du inte har råd.

Sätt dig ner med henne och förklara att du inte har så mycket pengar och att ni tillsammans måste komma på något sätt att få pengarna att räcka till.
    Kanske måste din dotter få sina pengar utbetalda per dag istället för per månad (alltså studiebidraget), men då hon inte varken skaffat sig sommarjobb (gå ut med grannens hund, klippa gräsmattor, vattna blommor...) eller lyckats spara något så får du lägga undan pengar åt henne under nästa skolår. 200/månad räcker ganska bra för att sen portionera ut under nästa sommar.
    Hur ni gör nu i sommar är det bara ni själva som vet. Förmodligen har du iaf en liten slant att ge henne i sommar - men jag tycker att du måste prata allvar med henne om att försöka få in lite pengar själv. Även om det känns svårt att ta en konflikt så måste du - för bådas skull.

• Chivasreal
    hymafr skrev 2009-06-18 10:32:33 följande:
    TS: Din dotter är slösaktig för att hon kan vara det. Du ger henne pengar när hon ber om det och det gör att hon inte lär sig spara. Jag förstår att du vill hennes bästa och att hon ska ha råd att göra det som hennes kompisar gör - men i det här fallet så säger du ju att du inte har råd.Sätt dig ner med henne och förklara att du inte har så mycket pengar och att ni tillsammans måste komma på något sätt att få pengarna att räcka till. Kanske måste din dotter få sina pengar utbetalda per dag istället för per månad (alltså studiebidraget), men då hon inte varken skaffat sig sommarjobb (gå ut med grannens hund, klippa gräsmattor, vattna blommor...) eller lyckats spara något så får du lägga undan pengar åt henne under nästa skolår. 200/månad räcker ganska bra för att sen portionera ut under nästa sommar.Hur ni gör nu i sommar är det bara ni själva som vet. Förmodligen har du iaf en liten slant att ge henne i sommar - men jag tycker att du måste prata allvar med henne om att försöka få in lite pengar själv. Även om det känns svårt att ta en konflikt så måste du - för bådas skull.
    Jo jag har pratat med henne å jag är inte fattig så men har inte råd med allt. Ja mitt egna fel för jag skulle sagt ifrån för längesen men så är det nu. Jag har pratat med min dotter igår så jag tror hon förstår eller hopaps iaf. Jag har erbjudit henne extra pengar om hon går ut med våra hundar (hon har 2) hennes egna hundar men de är väldigt starka så det är svårt själv. Jo jag tar konflikter varje dag så är det nog för de flesta föräldrar man känner sig så tjatig å tror inte det går in så vart jag när jag va tonåring. Du har rätt jag måste ta konflikter
Svar på tråden sommar?