• Stårschan

Vägren?

När jag tog körkort för en massa herrans år sedan blev jag jätteirriterad över att (den då i mina ögon okunniga) körskolläraren inte kunde förklara varför kanten av vägen kallas för 'vägren'. (Inte 'väggren' som många tror).

Finns det någon här som vet? För jag har inte blivit klokare än.

• Svar på tråden Vägren?
  • kramgo80

Varför det heter ren kan jag inte svara på.

Men en ren är en markremsa som utgör en gräns (oftast) mellan ägor och som är obrukad.

Det finns även ängsren och åkerren.
    Så vägren är ett sammansatt ord som syftar till den obrukade markremsan som utgör gränsen mellan vägen och marken som ligger intill.

• Stårschan

Det var åtminstone det i särklass bästa svaret jag fått hittills! Du ÄR verkligen kramgo!

• Micke54

Frågan borde ju vara vilka skador dessa renar får utstå ok för ängsren och åkerren men en stackars vägren nä fy!

• Stårschan

Enligt min erfarenhet så verkar renar trivas alldeles utmärkt mitt i vägen...

• Micke54
    Stårschan skrev 2009-06-17 11:28:18 följande:
    Enligt min erfarenhet så verkar renar trivas alldeles utmärkt mitt i vägen...
    Dom har väl anpassat sig till sitt liv som vägren
  • BuoBä

OT, men på en officiell vägskylt utanför Strömstad står det "väggren".

Jag trodde jag hade sett fel så jag dubbelkollade när jag åkte förbi nästa gång. Man kan tycka att Vägverket skulle ha koll.

• Stårschan

BuoBä - även Vägverket kan väl ha anställt personer med taskig språkkoll. Vi lär nog börja få se mängder med felstavade officiella skyltar och andra dokument nu när de som gick i den gamla hårda skolan börjar gå i pension.

• kramgo80

Visst är det ganska roligt med allt som man säger utan att reflektera över vad ordet/orden betyder?

Det jag började fundera över är varför man oftare (enligt min erfarenhet) tror att det heter 'väggren' än 'vägren'.

Det är ju naturligtvis inte självklart för alla vad 'ren' betyder då det är ett ord som inte används så ofta i andra sammanhang. Och morfemet 'ren' kanske har starkare associationer till djuret, därför avvisar man det på en gång.

Det roliga är det verkar inte som att man reflekterar över ordets betydelse förrän man får veta att det inte heter 'väggren'. Så länge man tror det är ordet helt godtagbart. Men jag undrar varför, vad skulle en 'väg-gren' kunna vara?

Svar på tråden Vägren?