Inlägg från: Mieria |Visa alla inlägg
  • Mieria

Hur få valpen lugn?

Chaktio skrev 2009-06-17 13:34:29 följande:
    Vad är då "vanligt bus/gos"? Han kommer ju liksom med leksaker och vill brottas och busa och studsa hela tiden och om han inte får igång oss så sliter han och drar i filtar och sin bädd och allt han hittar. Det är därför vi försökt aktivera honom mentalt med godis-sök och små promenader för att det ska vara lite "lugnare" aktivering.
    Ett litet tips kan vara att inte ha leksaker liggande framme alls. Låt honom leka med leksaker på en speciell tid och plocka sedan undan dem så att de inte distraherar honom. Har han ett eget ställe att få lugn och ro på?
  • Mieria
    Chaktio skrev 2009-06-17 14:01:52 följande:
    Han har en egen dyna och så har vi en stor transportbur med en filt i. Men dynan sliter han och drar i och drar omkring överallt och filten i buren drar han ur. När han väl kommer till ro vill han oftast ligga på mattan mitt på köksgolvet... Eller på dynan, mitt på mattan...
    hahaha låter som en härlig personlighet Låt honom slita tills det är bekvämt! Ger ni honom uppmärksamhet och säger till honom tycker han antagligen bara att det är roligare.
  • Mieria
    Chaktio skrev 2009-06-17 14:07:46 följande:
    Alla verkar överens om att han är överstimulerad, precis som jag misstänkte... Men hur ska man göra då? Ska vi bara ignorera honom när han sprätter omkring och vill busa? Eller ska man hålla honom tills han lugnar sig?
    Läser du inte svaren du får?? Låt inte leksakerna vara framme och ge honom ingen uppmärksamhet när han försöker få den genom att stirra. Ge honom omtanke och kärlek först när han själv lugnat ner sig-
  • Mieria
    Chaktio skrev 2009-06-17 14:33:47 följande:
    Jo, jag läser svaren jag får. Men problemet är att han ju liksom kastar sig på en. Hoppar efter benen om man står upp, kastar sig upp i knät om man sitter på golvet, tokspringer efter en om man går över golvet. Och när han springer omkring och sliter i sin bädd, drar omkring filten i hela huset, ska jag ta bort den också. Leksakerna ger vi honom mest för att avleda honom från att tugga på oss/stolar/mattor/övrig inredning.... Och jag frågar för att jag vill veta hur jag borde hantera det. Bara ignorera och låta honom fara omkring, eller mera aktivt försöka stilla honom, liksom? Och jag tycker det är bättre att fråga en gång för mycket om jag inte är säker på att jag uppfattat rätt. Men om jag förstår dig rätt så tycker du att vi ska ignorera valpen tills han lugnar sig.
    Du fattar mig rätt Sätt upp benet om han hoppar så att han inte kommer så nära men titta inte på honom. Ge honom inga händer eller diskussioner. För honom är det att få uppmärksamhet och belöning. Säg bara "nej" och fortsätt med det ni gör. De tröttnar snabbare än man kan tro. Låt honom slita runt med sin sovplats.
Svar på tråden Hur få valpen lugn?