Inlägg från: tjorvig |Visa alla inlägg
  • tjorvig

Min tonåring hjälper inte till hemma

Jag har samma problem som du TS.
    Men jag har sex barn två hundar och en man som inte har tid.
    Jag försöker delegera men dom rackarna håller sig undan.
    Jag sliter som ett djur för att få detta hem att funka medans övriga som bor här tror att dom bor på hotell.

Så jag vet inte vad man ska göra.
    Har sagt upp mig flera gånger, men då har vi ju grott in.
    Deras rum bryr jag mig inte om.
    Men jag vill att tonåringarna hjälper till i köket, rastar hundarna, viker tvätt, plckar unda efter sig.

• tjorvig
    turgut skrev 2009-08-25 23:09:00 följande:
    Jag och min fru tycker att det är helt självklart att våra söner sköter en del av hemmaarbetet. Jag och hon är inga pigor. De städar sina rum. De har hand om disken och viker sina kläder. Vi drar in dem i trädgårdsarbete ibland och jag tar med någon av dem ibland för att handla mat eller bära tunga grejer.De gnäller ibland, men de har faktiskt mått märkbart bra av att ta en del av ansvaret. Jag springer också ändå omkring och servar. Men jag kräver värsta motprestationerna.Igår gick mellankillens elgitarr sönder. Jag gick med på att laga den mot att han läste poesi under tiden.
    Kan jag skicka över mina tonårigar till er?
    Min man gör alltid saker för fort, säger -ja till allt.
    Jag får bromsa han hela tiden man måste ju hjälpa till självhjälp.
    Senast var 17åringens cykel. Jag tvinga min man att tvinga min dotter att göra det själv //med assistans av pappa.

Ett problem är att dom gör saker slarvigt, och när man klagar så -om det inte duger så gör det själv då.
    grrr...
  • tjorvig

Om man har tonåringar som min blivande 14 åring. Då fattar man inte detta problem.
    Men alla är olika. Min 17åring (18år i år) städar sitt rum flera gånger i veckan. Men vägrar hjälpa till i hushållet.
    Min (snart) 16åring har kaos i sitt rum, och det struntar jag i. I helgen bad jag hon hjälpa mig tvätta en matta. -Nej jag har inte tidddd, jag måste ju städa mitt rum först. Men det blev inte gjort. Och jag fixade mattan.
    14åringen är en pärla, men jag vill ju inte utnyttja henne. Hon försöker driva på dom övriga, men dom bryr sig inte.

• tjorvig
    venture skrev 2009-09-02 13:27:19 följande:
    visar barnen inget intresse för att hjälpa till?finns många bra sätt att motivera,,,,,,,ingen dator ingen tv ingen mobil telefon som vi vuxna står för, ingen veckopeng/barnbidrag/studirbidrag. de skall vara glada om de ens kan tända lampan i deras rum. jag kan ta bort proppen på den delen av huset.när barnen blir så stora så är det det som så hemma hos mig.man drar sitt strå till stacken eller så sticker man.det viktiga är att man gör allvar i hoten.sen funkar det väldigt bra att hjälpa till...
    Kallar du det där att motivera?? Nej det där är HOT

Så vill då inte jag göra mot mina barn.
    Och studiebidraget drar skolan in om dom inte är där.
    Låter inte som något trevligt hem där barnen lever under hot om dom inte gör sitt jobb.
    Om mina föräldrar gjort så hade då jag slagit bakut. Och jag vill inte ha små militärer till barn.
  • tjorvig
    Alisa skrev 2009-09-02 23:30:01 följande:
    Grymt bra råd!  :)
    Att tvätta sina egna kläder är ju inte pricis att hjälpa till i hemmet.
    Men helt klart bra, problemet kan bli att tvättmaskinen inte blir full och då fyller jag på med andra kläder Men mina två älsta tvättar egen tvätt, men inte alltid.
Svar på tråden Min tonåring hjälper inte till hemma