Inlägg från: Sofies värld |Visa alla inlägg
  • Sofies värld

Någon som skriver???

Erkegris skrev 2009-08-02 17:03:20 följande:
    Lite OT här men måste fråga.....Är det långt efter förlossningen som man inte ska göra sit-ups eller gäller det bara början? för jag har hört att man ska göra situps nämligen, samt dra in magen typ hela tiden när man står å går etc.... haha, du ser, det behööövs en sån bok! :D
    det beror lite på hur stor magmuskeldelningen är och hur bra den har läkt ihop, men jag tycker att man bör vänta 9-12 månader efter för att ge magmusklerna en chans att återhämta sig och kunna stötta ryggen under övningen. Många gör den tyvärr fel och det skadar ryggen. sedan det andra du skriver om, brukar jag kalla för magstödet. och det ska du koppla på i allt du gör, inte bara låta magen "pösa ut", vilket är lätt hänt att man gör.

men om det inte är en tvättbräda du är ute efter, så tycker jag att det är lite slöseri med tid att göra en massa sit ups. Vill man ha smal midja är det istället en tvära bukuskeln, "korsetten", som man ska träna. Att träna de övriga musklerna gör inte magen smalare, som många tror, utan större. Bicepsen blir ju större när  du tränar dom, varför skulle inte magen bli det? så visst, lite sit ups kan man väl göra för att få starkare mage men är det platt man vill bli - träna den tvära bukmuskeln!
    Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • Sofies värld
    Junimagi: visst är det underbart när det bara slår en på det sättet? Jag hade som en uppenbarelse med den här boken och kunde inte få den ur huvudet ens på nätterna i början. Så jag var helt enkelt tvungen att skriva ner den!

Skrivandet har gått så himla bra för mig fram tills i fredags då jag drabbades av flera migränattacker ända tills på söndagen. Sedan dess har jag känt mig helt "skör" i huvudet och det har inte känts riktigt bra att sitta framför datorn. Men jag har ändå gjort det och fått en hel del skrivit ändå, 367 sidor är jag på nu. Igår tog jag en välbehövlig vilodag och la mig i tid, av rädsla för en ny migränattack.

De senaste dagarna har jag dock velat komma fram i berättelsen, men jag har bara gått tillbaka och skjutit in ett par scener som har förlängt hela kapitlet istället. KÄnns lite jobbigt eftersom jag vill FRAM! men idag fick jag i alla fall avslutat kapitlet så imorgon kan jag ju fortsätta i alla fall!
  • Sofies värld

junimagi:
    jag skriver på kvällarna efter att barnen har lagt sig vid 8. brukar träna först om jag inte gjort det när barnen varit vakna och sen skriva. Jag jublar nu över att min kille har fått hem ett nytt spel, det betyder att han inte vill umgås med mig på kvällarna och jag kan lugnt sitta och skriva ifred, haha! =)
    Har som minimum att skriva 3000 ord per dag, men ofta blir det mer. I början hade jag 2000 men jag har blivit så snabb på att skriva nu att det tar hälften så lång tid.(innan skrev jag ca 1000 ord i timmen, nu 2000 på ett ungefär) disciplin disciplin disciplin är det som gäller, annars skulle jag aldrig komma nån vart. med denna går det lättare eftersom jag har i princip allt klart, men det var lite svårare med den förra.

det är en fantasy i nutid och i vår värld. två män ska beskydda en ung kvinna som är en blandning av två olika raser, från hennes far som vill se henne död. Båda två älskar henne, men själv är hon oförmögen till att älska någon över huvud taget. Den ene är helt rätt för henne och den andre helt fel, men båda skyddar henne med sina liv. Samtidigt upptäcker hon nya sidor av sig själv i och med att hennes blod gör sig gällande. Arbetsnamnet är för närvarande "Halvblod".

Den är skriven i JAG-form och det är något nytt för mig. Ibland känns det som att jag inte skriver annat än jag jag jag, men det är väl så det är!

• Sofies värld

jag hoppas verkligen att jag blir klar snart, men den blir bara längre och längre. Jag ahr fortsättningen klar om vad den ska handla om och jag tror det svåraste är att få dem någolunda lika långa, men det ordnar sig nog i slutändan.

i dag har jag skrivit ganska mycket, tio sidor,för jag vet inte om jag kommer att hinna skriva så mycket i helgen då min kille har 25-års kalas! Med min förra bok tyckte jag att det var skönt att kunna ta en paus ett par dagar, men inte med den här- den saknar jag verkligen!
    ----------------------------------------------

Någon som gett sig på att skriva novell till novelltävlingarna som det tipsades om tidigare i tråden? jag har jättesvårt att komma på en berättelse som är tillräckligt kort. det är jättesvårt när man har så lite plats att bre ut sig på och skapa karaktärer på ju! sen känns det nästan som att man måste ha en text med någon underliggande mening i, men det kanske bara är som jag inbillar mig. Hade varit kul att få läsa tidigare vinnare och se lite hur deras noveller är!

• Sofies värld

kom på en sak till! vet att en del här har fått texter publicerade i olika tidningar och så. har själv glömt att nämna att jag är skribent för en tidning som heter Varbergs Posten. Där har jag en egen Hälsospalt varannan vecka. fast nu har jag tagit sommarlov från det så då glömde jag av att berätta det! =)

• Sofies värld

inget skrivet alls idag! bara en massa pyssel inför det där j*kla kalaset. Tårtan, som jag aldrig har bakat förut i hela mitt liv men som killens syster bestämde att vi skulle ha, blev hur misslyckad som helst så den fick jag slänga och så rörde jag ihop två tårtor jag visste skulle bli bra. Usch, det var inte så här jag ville tillbringa min kväll! hade mycket hellre skrivit... Vilken nörd man har blivit! =)

• Sofies värld

Mina karaktäer brukar växa fram under historiens gång, men jag har en anteckningsbok där jag fyller i eftersom så att jag har lite koll. Huvudkaraktärerna vet jag precis hur de är vid det här laget, men det kan vara bra att ha noggranna anteckningar om bifigurer som dyker upp då och då.

Men när jag sedan går igenom berättelsen en gång till så är det en massa saker jag ändrar på, eftersom 'det skulle hon aldrig kunna säga!' och sådana saker som man kommer på efter att ha skrivit X antal sidor om karaktären.

Nu i helgen har jag haft tre hela vilodagar från att skriva och det har varit jobbigt eftersom jag hela tiden har kommit på grejor, så det har blivit mycket klottrat i anteckningsblock kan jag säga! Ikväll fick jag äntligen satt mig i alla fall och det blev 12 sidor till slut.Imorgon hoppas jag spräcka 400 sidor!

Att skriva under mammaledigheten tycker jag är superbra! Har aldrig haft så mycket tid när jag har jobbat,så jag passar på!

• Sofies värld

Äntligen passerat 400 sidor! Det börjar dra ihop sig mot slutet, men det är ganska mycket kvar ändå!

JennyL29: gillar verkligen din idé, låter som en bok i min smak! Den här tjejen, är hon från våran vanliga värld? Gillar när man blandar verklighet med fantasy, för då känns det som om det skulle hända en själv! =) (I wish...)

Hela min berättelse är en flykt och en enda lång vandring i ett par månader och jag förstår ditt problem! Kan ju inte beskriva varje dag som går liksom. Men jag har en del attacker från fienderna inplanerade, och så en hel del dialoger som byger på många frågor så att mycket av storyn kan berättas genom dem. Och sedan har jag även att de som det handlar om berättar lite om sina egna liv under själva vandringen, för att fördriva tiden medan de vandrar. Kanske ett tips?

------------------------------------

Ni som skriver, skriver ni på stationär eller bärbar dator? jag skriver på bärbar men ahr svårt att hitta en bekväm ställning när jag sitter med datorn i knäet i soffan. Funderar på att köpa en sån här: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10086654

någon som provat???

• Sofies värld

synonymordbok- det skulle jag vilja ha! som du säger känns det ibland som att man upprepar sig hela tiden! var hittar man en sån?

• Sofies värld

om inte annat så är det bra att ha när man löser korsord!

Svar på tråden Någon som skriver???