Någon som skriver???
Erkegris skrev 2009-08-02 17:03:20 följande:
Lite
OT här men måste fråga.....Är det långt efter förlossningen som man inte ska göra sit-ups eller gäller det bara början? för jag har hört att man ska göra situps nämligen, samt dra in magen typ hela tiden när man står å går etc.... haha, du ser, det behööövs en sån bok! :D
det beror lite på hur stor magmuskeldelningen är och hur bra den har läkt ihop, men jag tycker att man bör vänta 9-12 månader efter för att ge magmusklerna en chans att återhämta sig och kunna stötta ryggen under övningen. Många gör den tyvärr fel och det skadar ryggen. sedan det andra du skriver om, brukar jag kalla för magstödet. och det ska du koppla på i allt du gör, inte bara låta magen "pösa ut", vilket är lätt hänt att man gör.
men om det inte är en tvättbräda du är ute efter, så tycker jag att det är lite slöseri med tid att göra en massa sit ups. Vill man ha smal midja är det istället en tvära bukuskeln, "korsetten", som man ska träna. Att träna de övriga musklerna gör inte magen smalare, som många tror, utan större. Bicepsen blir ju större när du tränar dom, varför skulle inte magen bli det? så visst, lite sit ups kan man väl göra för att få starkare mage men är det platt man vill bli - träna den tvära bukmuskeln!