• Grodisar

Hörselskadade barn

Hej på er därute!

Vi är en liten familj på 4. Vår son är 2,5 år och vår dotter är 1 år. Vi fick i dag reda på efter många turer fram och tillbaka i ett års tid på hörcentralen, att vår lilla tjej ev är gravt hörselskadat eller döv. Såklart jätteledsamt!!
    Vi kommer genomgå många tester till där ett helt team står i startgropen för att hjälpa vår lilla prinsessa. Tanken är väl ett CI inplantat så småningom om allt ser ok ut. Jag skulle vilja starta en tråd som vi med barn som har hörselskador eller är döva kan byta erfarenheter och stötta o blötta varandra.

Vad har ni för funderingar och frågor?
    jag har tusen känns det som.

-VARÖR?
    -Hur ska det gå med dagis?
    -Hur ska det gå med skola?
    -Hur ska vi kunna lära oss ett nytt språk?
    -Hur har andra upplevt detta med CI-inplantat/hörapparat?
    -Är det vanligt med andra funktionshinder i handikapp i samband med medfödd hörselskada/dövhet...

ja listan kan göras lång.
    Men hänka gärna på i tråden om ni orkar och känner.
    Jag vore tacksam för o byta lite erfarenheter!
    kram

• Svar på tråden Hörselskadade barn
  • Lusthan

Min son har en lätt hörselskada. Jag själv är hörselskadad och min sambo är gravt hörselskadad. Jag har en kusin som är döv. Pappa, en faster, farmor och farbror, vänner och bekanta.

Jag förstår att det känns läskigt och trist. Men det finns mycket man kan göra.

Nu vet jag inte vart ni bor. Själv bor jag i Örebro och här finns det mesta. Bland annat dagis, skola, gymnasium för barn med hörselnedsättning och dövhet. Även kurser i teckenspråk är lättillgängliga.

Jag vet inte hur det ser ut just med flerhandikapp i samband med en hörselskada. Synnedsättning är ju rätt vanligt i alla fall har jag förstått då de skickade iväg sonen på synkoll för någon månad sedan. Han har dock inga problem med sin syn, inte jag heller.

www.hrf.se/templates/StartPage.aspx
    En länk till hörselskadades riksförbund som kan fungera som ett stöd.

Just på er ort vet jag inte hur det ser ut och vilket upptagningsområde som ni har. Det finns ett flertal olika grundskolor runtom i landet som tar emot barnen när de börjar om man känner att dottern behöver mycket hjälp och underlättas av tekniken. Annars om det är möjligt så kan hon sättas i vanlig klass men få tekniken ändå. Det beror helt på hur hennes behov ser ut och hur pass dåligt hon hör.

Fördelen är att i en skola med andra hörselskadade och döva får hon en chans att umgås med jämlikar medan det i en vanlig klass kan bli problem med att få kompisar och hänga på i samma tempo som alla andra. Dessutom har klasserna en tendens till att bli lite större nu än de var förr. En klass på 30 elever är inget att rekommendera för ett gravt hörselskadat barn kanske...

Är det något mer du undrar över så kan jag försöka att svara. :) Det är läskigt men det finns mycket hjälp om man letar rätt.

• Grodisar

Hej.. puffar till tråden lite..
    Iveckan ska vi träffa en psykolog/kurator och prata om skolgång och dagisstart.. Idag var vi på hörcentralen och gjorde avgjutning på hennes små öron, dom sötaste små avgjutningarna man kan tänka sig
    hoppas verkligen att hon blir hjälpt av dessa så man slipper detta med CI...

• Grodisar

Lusthan: Tack för ditt svar!! Vi bor i Boråstrakten och problemet i denna kommunen är att det inte finns ngn dövskola eller hörselskola.. de barnen får åka till Göteborg som är 6 mil och nu är det till och med prat om att de inte får gå i Gbg utan att de ska åka ända till Vänersborg.. det är typ 14-15 mil. Dagis för hörselskadade barn finns i närheten. Klart att mkt kan hända tills vår lilla sessa börjar skolan.. men det är så det antagligen kommer se ut närmsta tiden.. så vi får kanske flytta isf. Tur nog är jag från Uddevalla som ligger 3 mil fr vänersborg.. så det känns iaf inte helt främmande.. men en omställniing blir det ju helt klart.

Gjorde de ngr fler undersökningar på er son utöver detta med hörseln? eller bara synundersökning? isf vad gjorde dom då? var det barnläkare som kollade på honom?

• tru

MIn bror är hörselskadad efter en hjärninflammation. så han har ju inte medföd hörselnedsättning. Efter som han har hörselnedsättning på ena örat lärde vi aldrig oss teckenspråk. Fast jag tycker vi borde fått gjort det och speciellt min bror då. istället sattes han på särskola. Eller enligt min mamma så valde hon särskola framför dövskolan för den låg längre bort. Ett val hon ångrar idag. Då han hade inlärningsproblem men klart han har det när han inte hör något. Han hade ju hörapparat men i ett klassrum fullt med barn så fungerar ju hörapparaten dåligt. de tjuter i den när de blir för livat runt omkring. och för 40 år sedan antar jag att hörapparaterna var sämre än idag.

• Moloko

Hej grodisen,

Såg denna tråden först nu, men vi har ju hunnit chatta lite redan i våra gästböcker.

Men till andra i grodisens situation så kan jag berätta att min dotter har CI och har ni några frågor så är det bara att hojta till

• Lizard

den här tråden är jag gärna med
    Min dotter (3 mån) har en medelsvår hörselnedsättning (dubbelsidig) och kommer få sina första hörapparater i höst för att lätt vänja sig vid dem. Vi är jättegada över att de hittat detta så tidigt (medfödd, troligen ärftlig skada) för annars hade vi nog inte sett det förrän Elsa var runt 2 och då skulle hon riskera att bli efter i talet, det ska hon slippa nu. Jätteledsamt, men vi har hunnit vänja oss vid tanken nu.

• Lycka 1

Hej!
    Hänger gärna med här. Min dotter Novali är född med en medelsvår hörselnedsättning på båda öronen. Hon fyller två år på torsdag.
    I februari fick hon rör i båda öronen då hon var nästan helt döv pga tjockt slem bakom trumhinnorna. I mars fick hon sina hörapparater men tyvär fungerar det inte alls något bra. Hon accepterar dom inte alls utan sliter ut dom mest hela tiden, ca 30-40 gånger om dagen. Jobbigt att passa henne hela tiden så dom inte försvinner.

• Lycka 1

Kan passa på att berätta lite mer när jag endå håller på
    För ca två veckor sedan var vi och gjorde ett nytt hörseltest. Då visade det sig att röret i höger öra ramlat ut och hon är nästan helt döv på det örat igen. Vi skulle få en akuttid för en ny op men nu har vi fått brev hem om att det inte blir förren den 13 aug.
    Just nu behöver Novali bara ha hörapparat på vänster sida för hörseln är så dålig på höger sida så den hjälper inte.

Novali är också långt efter i sin språkutveckling. Hon fyller två år nu och kan säga max fem ord. Vi har fått remiss till logoped nu och till hösten ska vi få gå och lära oss tecken som stöd i tre terminer.

Svar på tråden Hörselskadade barn