• Grodisar

Hörselskadade barn

Hej på er därute!

Vi är en liten familj på 4. Vår son är 2,5 år och vår dotter är 1 år. Vi fick i dag reda på efter många turer fram och tillbaka i ett års tid på hörcentralen, att vår lilla tjej ev är gravt hörselskadat eller döv. Såklart jätteledsamt!!
    Vi kommer genomgå många tester till där ett helt team står i startgropen för att hjälpa vår lilla prinsessa. Tanken är väl ett CI inplantat så småningom om allt ser ok ut. Jag skulle vilja starta en tråd som vi med barn som har hörselskador eller är döva kan byta erfarenheter och stötta o blötta varandra.

Vad har ni för funderingar och frågor?
    jag har tusen känns det som.

-VARÖR?
    -Hur ska det gå med dagis?
    -Hur ska det gå med skola?
    -Hur ska vi kunna lära oss ett nytt språk?
    -Hur har andra upplevt detta med CI-inplantat/hörapparat?
    -Är det vanligt med andra funktionshinder i handikapp i samband med medfödd hörselskada/dövhet...

ja listan kan göras lång.
    Men hänka gärna på i tråden om ni orkar och känner.
    Jag vore tacksam för o byta lite erfarenheter!
    kram

• Svar på tråden Hörselskadade barn
  • Lycka 1

Det kan jag absolut tänka mig! Att det skulle ha gått mycket lättare att vänja Novali om hon hade fått dom mycket tidigare.
    Hade hon fått dom före 1 års ålder så kanske hon inte hade varit så långt efter i språkutvecklingen nu. Som det är nu ligger hon över ett år efter.

Vilka landsting hör ni andra till? Vi hör till Uppsala.

• Lizard

Lund,
    Jag har fått känslan av att de satsar på hörsel och dövhabilitering här, vilket ju känns jättekul!

• Lizard

Ni som kör teckenspråk med era små, jag har för mig att jag i en annan tråd som jag inte kan hitta ha sett tips på CD skivor och böcker för att träna hemma, men kan inte hitta nått bra när jag sökte på adlibris

• Lycka 1

Jag beställde lite grejer från www.hattenforlag.se igårkväll.

Köpte:
    Teckenhatten 1.1 - En cd-rom skiva med 1500 tecken
    Teckenlexikon - Liten fickbokmed 1000 tecken
    Sånghatten - Dvd med sånger och tecken

Den 14 september ska vi börja på kurs. Tecken som stöd.
    10 mil har vi att åka enkel väg och kursen är en eftermiddag varannan vecka i tre terminer. Blir mycket åkande....

• Lizard

shit, hoppas ni får vårdbidrag som kompensation

tack för tipsen!!

• Lusthan

Såg att denna tråden har kickat igång igen. :)

På min son har de kollat hörseln och synen. Vi har varit hos en talpedagog men det var för att jag skulle få verktyg för att hjälpa sonen när han hört fel och säger ord fel som oftast blir på grund av hörselskadan.

Han har ingen hörapparat eftersom det är enbart diskanten som han hör dåligt på. De sista två frekvenserna längst ut på audiogrammet. Som det ser ut nu så kommer han nog att få behålla den hörsel som han har. Men man vet aldrig vad som händer när han kommer upp i tonåren och börjar växa på ett annat sätt igen. Då kan det ju tydligen hända saker har jag förstått.

Han går i vanlig klass och det går bra. De är strax över 20 elever och det ska inte komma några fler som jag hört om. Vi har kontakt med hörselpedagoger som hjälper oss i skolan och på fritids med det som behöver fixas så att det underlättar.

Jag själv är hörselskadad och känner mig väl ganska så lugn i det här på grund utav den erfarenhet jag har och för att vi bor just i Örebro av alla platser där det finns så mycket hjälp att få. Många i min släkt är hörselskadad, pappan är hörselskadad och min nuvarande sambo är det också plus hans släkt.

• Radhusanna

Vi bor i Stockholm och här satsar de stort på att ge hörapparater till bebisar så tidigt som möjligt för att de skall få så mycket ljudstimulans som möjligt så tidigt som möjligt. Vi är mycket nöjda med hörselhabiliteringen här och personalen är fantastisk. Direkt efter beskedet fick vi kontakt med psykolog och kurator som vi sedan träffade en gång och som därefter följt upp oss med telefonsamtal. Vi har blivit tilldelade en specialpedagog som vi träffat en gång och skall börja träffa mera regelbundet i höst för att arbeta efter ett program som heter AVT. Vår audionom är dessutom en verklig klippa som hjälpt oss enormt mycket i denna process, efter ett besök hos henne känner jag mig alltid lugn och trygg i att vår son får den bästa möjliga hjälp.
    Idag var vi där och gjorde nya avtryck. Hon gjorde även en del hörseltester både med och utan hörapparaterna. Det är ju svårt att testa en 3 månaders bebis men Erik visar väldigt tydligt då han registrerar ljud genom att spärra upp ögonen. Det är fantastiskt att se att hörapparaterna verkligen gör nytta.

• Lizard

radhusanna: Häftigt! Ser fram emot att se hur Elsa reagarera på starkare ljud, det lät som om ERik och Elsa hör ungefär samma?? Elsa hör c:a 50 db på det bästa örat.

Det saknade vi verkligen, ett uppföljningssamtal strax efter beskedet, det kommer ju ungefär 100 frågor när man smält nyheten att "er dotter har en medelsvår hörselskada". Alla dessa frågor har vi iställe fått skriva upp och ta i höst istället.
    Konstigt (och tråkigt) att det verkar vara så stor skillnad på Uppsala och stockholm

Svar på tråden Hörselskadade barn